اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

برای نخستین بار در کشور

محققان رشته عرفان نظری تربیت می‌شوند

خبرگزاری فارس: رئیس مرکز پژوهشی دائرةالمعارف علوم عقلی اسلامی از راه‌اندازی رشته عرفان نظری برای نخستین بار در این مرکز به منظور تربیت محقق خبر داد.

محققان رشته عرفان نظری تربیت می‌شوند

حجت‌الاسلام احمد ابوترابی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در قم با بیان اینکه علوم عقلی اسلامی شامل فلسفه‌های مضاف اسلامی است اظهار کرد: فلسفه‌های مضاف فراوانی وجود دارند که هنوز زمینه تدوین دائرةالمعارف برای آنها فراهم نیست.

وی خاطرنشان کرد: به عنوان مثال در زمینه فلسفه اقتصاد، فلسفه تعلیم و تربیت و فلسفه هنر هنوز کار گسترده و جدی در زمینه تطبیق مبانی و میراث اسلامی در آنچه امروز در دنیای غرب در زمینه این فلسفه‌ها مطرح است عرضه نشده تا بتوان بر اساس آنها، دائرةالمعارف علوم عقلی اسلامی در این حوزه‌ها را تدوین کرد.

رئیس مرکز پژوهشی دائرةالمعارف علوم عقلی اسلامی با اشاره به فراهم‌سازی زمینه برای برخی از رشته‌های عقلی و فلسفه‌های مضاف در این مرکز گفت: به عنوان مثال در این مرکز برای نخستین بار اصطلاح‌نامه معرفت‌شناسی به عنوان نظام جامع تدوین شده و در حوزه‌های فلسفه سیاسی و فلسفه حقوق نیز در حال تهیه نظام جامع علمی این علوم هستیم.

ضرورت قدمت لازم برای تدوین دایرة‌المعارف علوم عقلی

وی به اهداف دائرةالمعارف‌ها اشاره کرد و افزود: دائرةالمعارف‌ها با هدف معرفی، جمع‌بندی و منظم کردن میراث گذشتگان در قالب مقاله برای پژوهشگران تدوین می‌شوند.

ابوترابی ادامه داد: اگر علمی دارای قدمت لازم نباشد نمی‌توان میراثش را معرفی کرد به همین دلیل تدوین دائرةالمعارف این علوم به تعویق افتاده است.

وی از راه‌اندازی رشته عرفان نظری برای تربیت محقق برای نخستین بار در این مرکز خبر داد و افزود: اکنون برخی محققان این رشته در سطح اساتید و سرگروه‌های پژوهشی در این مرکز و حتی مراکز دیگر حوزوی در حال فعالیت هستند.

رئیس مرکز پژوهشی دائرةالمعارف علوم عقلی اسلامی خاطرنشان کرد: کتاب «مبانی و اصول عرفان نظری» مجموعه درس‌های استاد سید یدالله یزدان‌پناه و کتاب «بدیهی و نقش آن در معرفت‌شناسی» تألیف عباس عارفی از جمله آثار مرکز بوده که کتاب نخست به عنوان کتاب سال جمهوری اسلامی در عرفان نظری و کتاب دیگر به عنوان کتاب سال حوزه علمیه قم انتخاب شده‌ است.

وی با اشاره به چاپ مجموعه‌ای با عنوان گنجینه معرفت، در قالب مجموعه مقالات مرکز گفت: تاکنون سه جلد از این کتاب به بازار عرضه شده است.

ابوترابی با بیان اینکه تاکنون 22 شماره از مجله تخصصی مرکز با عنوان «معارف عقلی» منتشر شده است عنوان داشت: این مجله دارای رتبه علمی است که در رشته‌های فلسفه، کلام، عرفان و منطق منتشر می‌شود.

انتهای پیام/78003/و30/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول