اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس اداره مرتع اداره کل منابع طبیعی زنجان خبر داد

استفاده 2 برابری از ظرفیت مراتع استان زنجان

خبرگزاری فارس: رئیس اداره مرتع اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان زنجان گفت: در حال حاضر دو برابر ظرفیت مراتع استان زنجان از این مراتع استفاده می‌شود.

استفاده 2 برابری از ظرفیت مراتع استان زنجان

تقی سالک امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در زنجان، اظهار کرد: در حال حاضر 183 هزار تن علوفه در استان زنجان از مراتع برداشت می‌شود.

وی با بیان اینکه میزان علوفه در مراتع خوب استان زنجان، تولید 120 کیلوگرم علوفه خشک است، افزود: 66 کیلوگرم علوفه در مراتع متوسط و 40 کیلوگرم علوفه در مراتع ضعیف استان تولید می‌شود.

رئیس اداره مرتع اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان زنجان تعداد جمعیت دامی مراتع استان را تهدیدی برای مراتع عنوان کرد و افزود: در حال حاضر یک‌هزار و 300 هزار واحد دامی در استان زنجان از مراتع استفاده می‌کنند.

وی ظرفیت مراتع استان را برای 700 هزار دام عنوان کرد و گفت: در حال حاضر بیش از ظرفیت از مراتع استان بهره‌برداری می‌شود.

سالک عدم اعتماد بهره‌برداران نسبت به حاکمیت را از مشکلات مراتع عنوان کرد و گفت: به دلیل این عدم اعتماد بهره‌برداران به نحو مطلوبی از مراتع مراقبت نمی‌کنند.

وی کمبود آب شرب را از دیگر مشکلات مراتع استان برشمرد و گفت: با احداث آبشخورها در مراتع این کمبودها جبران می‌شود.

*چرای بی‌رویه دام در مراتع از مشکلات استان زنجان است

رئیس اداره مرتع اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان زنجان چرای بی‌رویه و زودرس دام را از دیگر مشکلات مراتع استان دانست و یادآور شد: دام‌ها به صورت مستمر و طولانی در مراتع حضور دارند.

وی وجود اختلافات محلی را از دیگر مشکلات مراتع استان برشمرد و تصریح کرد: وجود آفات و امراض مختلف نیز مشکلاتی را در این زمینه به وجود می‌آورد.

سالک با بیان اینکه در حال حاضر گام‌های مطلوبی در زمینه توسعه بخش کشاورزی در استان زنجان برداشته شده است، خاطرنشان کرد: از این ظرفیت برای توسعه مراتع استان نیز استفاده می‌شود.

وی با اشاره به اینکه از تسهیلات بخش کشاورزی استان برای اجرای طرح‌های مرتع‌داری استفاده می‌شود، افزود: طرح‌های اشتغالزایی این بخش به ستاد توسعه بخش کشاورزی استان ارائه شده است.

رئیس اداره مرتع اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان زنجان از ارائه 30 تا 40 طرح مرتع‌داری برای اخذ تسهیلات بخش کشاورزی خبر داد و افزود: به این طرح تسهیلات 20 تا 30 میلیون تومانی ارائه می‌شود.

وی با بیان اینکه برنامه‌ریزی‌های لازم در این زمینه انجام شده است، افزود: باید از ظرفیت‌های موجود برای افزایش میزان بهره‌وری مراتع استفاده شود.

انتهای پیام/73003/ع30/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول