اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس ثبت احوال همدان تأکید کرد

لزوم ثبت وقایع ولادت و وفات در مهلت قانونی

خبرگزاری فارس: رئیس ثبت احوال شهرستان همدان گفت: واقعه ولادت و وفات باید در مهلت قانونی ثبت شود.

لزوم ثبت وقایع ولادت و وفات در مهلت قانونی

علی زمانی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در همدان با اشاره به آیین‌نامه اجرایی تبصره 2 ماده 5 قانون ثبت احوال اظهار داشت: تمام مراکز درمانی، بیمارستان‌ها و زایشگاه‌های دولتی و غیر دولتی مکلفند فهرست مشخصات نوزادان متولد شده و یا مرده به دنیا آمده و همچنین فوت‌شدگان را در مهلت قانونی به نماینده ثبت احوال محل تحویل یا به اداره ثبت محل ارسال کنند.

وی ادامه داد: آن دسته از بیمارستان‌ها و زایشگاه‌هایی که بنا به تشخیص ادارات ثبت احوال محل نیازمند استقرار مأمور برای ثبت واقعه ولادت یا وفات هستند همکاری لازم را برای اجرای تکالیف قانونی با ادارات مذکور معمول خواهند شد.

رئیس ثبت احوال شهرستان همدان تصریح کرد: چنانچه زایمان در مراکز درمانی یا زایشگاه‌ها یا بیمارستان‌ها انجام شود، پزشکان و ماماهای رسمی دخیل در امر زایمان مکلفند گواهی ولادت طفل را در دو نسخه صادر و یک نسخه از آن را به صاحب واقعه و نسخه دوم را به مراکز درمانی، زایشگاه یا بیمارستان تحویل دهند.

وی خاطر نشان کرد: چنانچه زایمان خارج از مرکز مزبور و در مطب یا منزل و مانند آن انجام شود یک نسخه را به صاحب واقعه تسلیم و نسخه دیگر را در مهلت قانونی به ثبت احوال محل ارسال کنند.

زمانی اضافه کرد: پزشک معالج در مراکز درمانی نظیر بیمارستان‌ها به محض اطلاع از وقوع فوت با رعایت ماده 24 قانون ثبت احوال باید گواهی فوت را در 3 نسخه صادر و یک نسخه را به بستگان متوفی یک نسخه به اداره ثبت محل و یک نسخه دیگر را به بیمارستان یا مرکز درمانی تحویل دهند.

رئیس ثبت احوال شهرستان همدان در پایان سخنانش گفت: در صورتی که فوت در خارج از مراکز مزبور نظیر مطب یا منزل رخ دهد پزشک معالج مکلف است و پزشکی که از وقوع فوت مطلع می‌شود مجاز است با هماهنگی سازمان پزشکی قانونی کشور پس از معاینه جسد نسبت صدور گواهی فوت در سه نسخه را به بستگان متوفی، یک نسخه را را به اداره ثبت احوال و یک نسخه را به مراکز درمانی محل ارسال کنند.

انتهای پیام/89007/ی20/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول