اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

در کردستان

قرآن «کانی‌مشکان» در نخستین ویترین حفاظتی هوشمند قرار گرفت

خبرگزاری فارس: قرآن تاریخی روستای کانی‌مشکان سنندج با حضور جمعی از مسئولان و مردم این روستا در نخستین ویترین حفاظتی هوشمند کشور قرار گرفت.

قرآن «کانی‌مشکان» در نخستین ویترین حفاظتی هوشمند قرار گرفت

به گزارش خبرگزاری فارس از سنندج مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کردستان صبح امروز در این مراسم از قرآن به عنوان بهترین راهنما در زندگی بشر نام برد و اظهار کرد: این کتاب آسمانی از سوی خداوند برای هدایت بندگان فرستاده شده و بهترین هدایت‌کننده برای انسان‌هاست.

میمنت‌آبادی با اشاره به حدیثی از پیامبر اکرم (ص) تصریح کرد: هر محلی که قرآن در آن وجود نداشته‌ باشد خالی از خیر و برکت بوده و خانه و روستا و شهری که در آن قرآن کریم باشد غنی و پربرکت خواهد بود و وجود قرآن نفیس و تاریخی در این روستا نیز موجب خیر و برکات خداوندی برای ساکنان خواهدشد.

میمنت‌آبادی خاطر نشان کرد: در حال حاضر اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کردستان در راستای حفاظت و نگهداری از این قرآن نفیس و تاریخی اقدام به ساخت ویترین نموده تا این میراث ارزشمند از گزند افراد سودجو در امان باشد.

وی گفت: قدمت این قرآن تاریخی و نفیس 700 سال بوده و نوع خط آن  نسخ، زمان کتابت دوره تیموریان ( قرن 8) و تعداد صفحات آن 313 ورق است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کردستان در خصوص تزئینات این قرآن تاریخی نیز گفت: تزئینات قرآن ساده و فاقد تذهیب کاری است و تنها  سطرهای اول، هشتم و پانزدهم طلایی نوشته شده و آخر سوره‌ها دارای تذهیب ساده به شکل گل‌های طلایی هشت پر است.

وی اضافه کرد: این قرآن توسط کارشناسان میراث فرهنگی استان مورد مرمت قرار گرفته و نسل به نسل توسط مردم این روستا حفظ و نگهداری شده و امروز شاهد جانمایی آن با حضور مسئولین استان و مردم خوب این روستا هستیم .

میمنت‌آبادی درباره ویژگی‌های ویترین ساخته شده گفت: این ویترین دارای سیستم ضد‌حریق و ضد‌گلوله بوده و دوربین مداربسته و دید در شب نیز برای آن در نظر گرفته شده ‌است.

وی در خصوص نوع طراحی ویترین نیز گفت: ویترین طوری طراحی شده که از نفوذ گرد و خاک و رطوبت و آسیب رسیدن به قرآن جلوگیری ‌می کند و از هر لحاظ ایمن است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کردستان در پایان سخنان خود گفت: در حال حاضر 20 قرآن نفیس و تاریخی با قدمت مختلف در سطح استان کردستان وجود دارد که اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان برای جانمایی و حفاظت از آنها برنامه‌هایی تدارک دیده ‌است.

گفتنی است، این ویترین برای نخستین‌بار در کشور توسط شرکت نواندیشان میراث کهن ساخته شده است.

انتهای پیام/79001/غ30/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول