اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

آیین "کرنانوازی" ثبت ملی شد

خبرگزاری فارس: به کوشش مستندساز رامسری مراسم آیینی کرنانوازی در بخش میراث معنوی ثبت ملی کشور شد.

آیین "کرنانوازی" ثبت ملی شد

موسی عطوفت شمسی (هلر شمسی) مستندساز رامسری در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس در رامسر مشاهدات خود را از گروه کرنانوازان رامسری بیان کرد: نسل خانواده‌های مرادیان و مسگران‌کریمی در کشباغ جواهرده رامسر کرنانوازان شهرستان رامسر هستند که در هیئت عزاداری آخوندمحله کرنا می‌نوازند.

وی افزود: مستندات این گروه هنرمند مذهبی را با فیلمبرداری از هنرنمایی‌شان و همراهی چند ساله با این افراد به دست آوردم.

این مدرس عکاسی، هنرمند و فیلمبردار رامسری عنوان کرد: فیلم‌ها و گزارشات تهیه شده را با همراهی نمایندگی میراث فرهنگی و صنایع دستی و گردشگری رامسر به این سازمان در مرکز استان ارسال کردم.

عطوفت شمسی با اشاره به اینکه دغدغه‌ام رامسر و فرهنگ عامه آن است، اعلام کرد: علاوه بر کرنانوازی در رامسر می‌توانیم با توجه به مستندات دیگر با جدیت از حیثیت مذهبی این شهرستان گردشگری دفاع کنیم.

وی گفت: انسان به تکنولوژی رسیده ولی ضعف معنوی او هر روز بیشتر شده و تنها راه نجات اعتقاد به یک اصل بوده که همان اعتقاد به دین است.

عطوفت شمسی در پایان تصریح کرد: در ادامه ثبت این آیین مذهبی به دنبال جمع‌آوری مستنداتی در مورد آیین‌ها و بازی‌های شهرستان از جمله خیاط سری، گندله و مراسم امامزاده حسنی هستم.

به گزارش فارس، کرنانوازی اشاره به صوراسرافیل در قیامت و بیداری مردگان دارد که با صدای حزن‌انگیزش، داغداران سیدالشهدا(ع) عزاداری می‌کنند.

انتهای پیام/86024/ی/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول