اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس میراث فرهنگی آمل خبر داد

بازگشت آثار تاریخی مقبره شیخ شهاب‌الدین به کشور

خبرگزاری فارس: رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آمل گفت: کاشی‌کاری‌های اثر تاریخی مقبره شیخ شهاب‌الدین لاریجان آمل به سرقت رفته بود که با همکاری پلیس اینترپل به کشور بازگشت.

بازگشت آثار تاریخی مقبره شیخ شهاب‌الدین به کشور

به گزارش خبرگزاری فارس از آمل، محمدرضا شیدفر عصر امروز در ستاد تسهیلات سفر این شهرستان با بیان اینکه 10 درصد آثار ملی ثبت در مازندران در این شهرستان قرار دارد، گفت: آمل از این حیث رتبه نخست استان را دارد.

شیدفر با اشاره به اینکه محوطه تاریخی قلعه‌کش یکی از آثار باستانی ثبت شده آمل در سال‌‌ جاری است که تاکنون دو فصل باستان‌شناسی در آن آغاز شده است، گفت: 3 هزار متر‌مربع از محوطه این اثر تاریخی در سال‌‌جاری خریداری شده و تاکنون آثاری بی‌نظیر مربوط به سابقه تمدنی آمل پیش از تاریخ در آن کشف شده است.

وی با تاکید بر اینکه خانه موسوم به نادری در گزنای لاریجان نیز در سال‌جاری به ثبت آثار ملی رسیده است، بیان کرد: مقبره شیخ شهاب‌الدین در دلارستاق آمل نیز در سال ‌جاری به ثبت رسیده است.

این مسئول بیان داشت: کاشی‌کاری‌های این اثر تاریخی به سرقت رفته بود که با همکاری پلیس اینترپل به کشور بازگشت و هم‌اکنون در موزه تاریخ آمل نگه‌داری می‌شود.

وی تاکید کرد: مسجد دوره صفوی روستای لاسم، تکیه قاجاری اوجی‌آباد و امامزاده محمد اوجی‌آباد نیز در سال ‌جاری به ثبت ملی رسیده است.

وی با بیان اینکه آمل دارای دو اثر معنوی ثبت شده در کشور است، گفت: مراسم نخل‌گردانی روستای نوا و قوم بنی‌اسد روستای نجار محله نیز در زمره آثار معنوی ثبت شده این شهرستان است.

شیدفر با بیان اینکه دماوند نیز در حوزه میراث طبیعی در سال 87 به ثبت رسیده است، یادآور شد: مقدمات ثبت جهانی قله دماوند در یونسکو نیز در دست انجام است.

وی با اشاره به ثبت یک اثر طبیعی آمل در سال‌ جاری نیز بیان کرد: آبشار شاهاندشت نیز در سال‌ 91 به ثبت ملی رسیده است.

انتهای‌ پیام/ 86011/ت30/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول