اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

نماینده مردم زرند و کوهبنان در مجلس:

جامعه کشش افزایش قیمت بنزین را ندارد

خبرگزاری فارس: نماینده مردم شهرستان‌های زرند و کوهبنان در مجلس شورای اسلامی گفت: دولت اگر بخواهد بیش از این قیمت بنزین را به صورت جهشی افزایش دهد، نه جامعه کشش دارد و نه مجلس موافقت می‌کند.

جامعه کشش افزایش قیمت بنزین را ندارد

حسین امیری امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در کوهبنان اظهار داشت: درآمدهای نفتی سبب شده تا ما از سایر ظرفیت‌های انرژی کشور کمتر استفاده کنیم و در عمل به دنبال انرژی تجدیدپذیر و پاک نباشیم.

وی بیان داشت: انرژی آفتابی زیادی در ایران داریم به گونه‌ای که طی سال 300 روز آفتابی را در بیشتر نقاط  کشور شاهد هستیم و از طرفی در بسیاری از نقاط کریدورهای باد وجود دارد و با داشتن سواحل زیاد می‌توانیم از انرژی جزر و مد نیز استفاده کنیم.

امیری عنوان کرد: بسیاری از کشورهای اروپایی که آفتاب کمتری نسبت به ایران دارند، اما روزهای آفتابی برای آنها روزهای ویژه‌ای است به گونه‌ای که امروز از 17 تا 20 درصد انرژی‌های پاک بهره می‌برند، اما سهم ما در استفاده از انرژی پاک کمتر از یک درصد است.

وی تصریح کرد: در قوانین متعدد از جمله برنامه پنج ساله و در قانون اصلاح الگوی مصرف انرژی، مجلس حکم کرده که دولت سهم انرژی‌های تجدیدپذیر را در سبد انرژی کشور افزایش دهد با توجه به اینکه در حال حاضر در کشور ما سازمانی با عنوان سازمان انرژی‌های نو وجود دارد که در واقع وظیفه این سازمان گسترش انرژی‌های تجدیدپذیر و نو است.

امیری ابراز داشت: احساس می‌شود که این سازمان نتوانسته اثر خود را به خوبی نشان دهد و در این زمینه فقط به جمع‌آوری اطلاعات و پروژه‌های تحقیقاتی بسنده کرده است.

وی تصریح کرد: در کشوری مثل ایران ما ظرفیت‌های فراوانی داریم و مردم، سرمایه‌گذاران و فعالان حوزه انرژی می‌دانند که کشور ما آفتابی و بادخیز است بنابراین این سازمان باید برای تشویق سرمایه‌گذاران، چانه‌زنی در دولت و تلاش در مجلس برای افزایش تهسیلات انرژی‌های نو با جدیت گام بردارد.

این نماینده مجلس افزود: ما در قوانین برنامه و در قانون اصلاح الگوی مصرف انرژی مشوق‌های زیادی را پیش‌بینی کرده‌ایم که دولت نسبت به خرید تضمینی برق حاصل از نیروگاه‌های تجدیدپذیر اقدام کند، بنابراین سازمان انرژی‌های نو باید پیگیر این موضوع باشد تا سازمان توانیر و وزارت نیرو این قوانین را اجرا کند.

امیری بیان داشت: در قوانین حکم شده که دولت تسهیلات برای تولید پراکنده انرژی پرداخت کند تا تولید در محل مصرف صورت پذیرد و مازاد این تولید وارد شبکه برق کشور شود.

وی گفت: کمیسیون انرژی مجلس با وزارت نیرو رایزنی کرده که سهم شرکت توانیر از درآمدهای صنعت برق افزایش پیدا کند.

امیری خاطرنشان کرد: در حال حاضر هزینه تمام شده برق بیش از سه برابر مبلغی است که دولت در اختیار مصرف‌کننده قرار می‌دهد، اما اعتبارات مصوب بودجه عمومی کشور در صنعت برق کم است.

نماینده مردم زرند و کوهبنان در مجلس شورای اسلامی ابراز داشت: اگر از نظر اعتبارات و بودجه صنعت برق تقویت نشود در سال آینده با خاموشی مواجه می‌شویم.

امیری تصریح کرد: شرکت‌های قطعه‌ساز صنعت برق مطالباتی از دولت دارند، زیرا مشتری آنها در انحصار دولت است.

آنها با مشکلاتی مواجه هستند که اگر برطرف نشود، تمام صنعت برق دچار مشکل می‌شود و در سال آینده باید واردکننده قطعات مورد نیاز صنعت برق باشیم، بنابراین راهی به غیر از رفع مشکل مطالبات و نجات شرکت‌های برق وجود ندارد.

وی همچنین در مورد قیمت بنزین گفت: اگر دولت در چارچوب قانون هدفمندی یارانه‌ها حرکت کند، مجلس هیچ مشکلی ندارد در غیر این صورت اگر دولت بخواهد بیش از این قیمت بنزین را به صورت جهشی افزایش دهد، نه جامعه کشش دارد و نه مجلس موافقت می‌کند.

انتهای پیام/80012/خ40/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول