اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

دیدار لاریجانی با ائمه جمعه و اعضای شوراهای اسلامی قم + عکس

خبرگزاری فارس: رئیس مجلس شورای اسلامی امروز در منزل پدری خود میزبان ائمه جمعه، اعضای شوراهای اسلامی قم و دستجرد و نیز رئیس و معاونان دانشگاه قم بود.

دیدار لاریجانی با ائمه جمعه و اعضای شوراهای اسلامی قم + عکس

به گزارش خبرگزاری فارس از قم، منزل پدری علی لاریجانی‌ رئیس مجلس شورای اسلامی امروز چند دیدار را میزبانی کرد که مهمانان آن ائمه جمعه، اعضای شوراهای اسلامی قم و دستجرد و نیز رئیس و معاونان دانشگاه قم بودند.

در دیدار نخست امام جمعه کهک با اشاره به تحصیل 11 هزار طلبه در منطقه پردیسان بر ضرورت ایجاد یک مدرسه علمیه در این منطقه تاکید و ابراز کرد: در خصوص امور عمرانی و تامین اعتبارات در بخش کهک مشکلاتی وجود دارد که باید توسط مسئولان و نمایندگان قم در مجلس پیگیری شود.

در دیدار دوم که شهردار و اعضای شورای اسلامی دستجرد در آن حضور داشتند ابتدا محمد حسین میرزایی رئیس این شورا طی سخنانی اظهار کرد: زیرساخت‌های اولیه شهری در دستجرد موجود بوده و شرایط برای توسعه این شهر فراهم است اما نیازمند فعالیت بیشتر برای شتاب بخشیدن به این امر هستیم.

وی با بیان اینکه دستجرد نسبت به سایر شهرهای قم از محرومیت بیشتری برخوردار است افزود: در حال حاضر این شهر زمینه تبدیل شدن به یک قطب گردشگری را دارد اما در این زمینه شاهد کوتاهی‌هایی هستیم.

رئیس شورای اسلامی دستجرد با اشاره به نبود مسکن مهر به عنوان یکی از مشکلات این شهر گفت: به نظر می‌رسد باید کارهای اولیه در این زمینه انجام شود تا بعدها بتوان تکمیل واحدها را پیگیری کرد.

وی ادامه داد: در خصوص زمین‌های کوی گلستان نیز با توجه به پیگیری‌های نماینده قم در مجلس و دستور وزیر باید قیمت منطقی برای آن‌ها در نظر گرفته شود.

میرزایی با بیان اینکه تعیین قیمت مشکل اصلی این زمین‌هاست عنوان داشت: این زمین‌ها را می‌توان با قیمت زمان واگذاری مورد بررسی قرار داد.

ضرورت انتقال دامداری‌های دستجرد به خارج از شهر

رئیس شورای اسلامی دستجرد دامداری سنتی را یکی دیگر از مشکلات شهر دستجرد دانست و افزود: دستگاه‌های متولی باید براساس آیین‌نامه‌های موجود زیر ساخت‌های لازم را برای انتقال این واحدها به خارج از شهر فراهم کنند زیرا این دامداری‌ها علاوه بر تخریب نمای ظاهری، از نظر بهداشتی هم مشکلات فراوانی را برای دستجرد ایجاد کرده‌اند.

وی اضافه کرد: جوانان دستجرد با مشکل اشتغال هم روبه‌رو هستند زیرا واحدهایی که در این شهر احداث می‌شوند بیشتر به استخدام نیروهای غیر بومی اقدام می‌کنند و نسبت به جوانان دستجردی بی‌مهری دیده می‌شود.

در ادامه سید اکبر موسوی شهردار دستجرد اظهار کرد: دستگاه‌های متولی امور زیرساختی بدون همکاری شهرداری مشکلاتی را به وجود می‌آورند که پس از آن همه تقصیرها بر عهده شهرداری گذاشته می‌شود.

وی افزود: دستجرد از جمله مناطقی است که به عنوان منطقه نمونه بین‌المللی و شهر نمونه شناخته شده و همه این موارد توقعاتی را به وجود می‌آورد اما در سطوح عالی کشور در تخصیص اعتبارات تنها جمعیت را در نظر می‌گیرند.

لزوم تامین امکانات برای گردشگران قمی

شهردار دستجرد با بیان اینکه خدمات ارائه شده در دستجرد بیشتر از برخی مناطق پرجمعیت دیگر است گفت: همواره خدماتی برای زائران در قم در نظر گرفته می‌شود اما فکر خاصی برای گردشگران قمی که به مناطقی چون دستجرد و خلجستان مسافرت می‌کنند نمی‌شود.

وی با اشاره به بودجه شهرداری دستجرد در سال جاری بیان داشت: اعتبار سال جاری شهرداری این شهر 675 میلیون تومان بوده است که 70 درصد آن تحقق می‌یابد.

نبود پروژه‌های مهرماندگار و مصوبات سفر رهبری مشکل عمده دستجرد

موسوی خاطرنشان کرد: امسال از نظر اعتباری در مضیقه هستیم ضمن اینکه پروژه‌های مهر ماندگار و پروژه‌های مصوب سفر رهبری در دستجرد وجود ندارد و با گذشت 10 ماه از سال 91 هیچ عملیات عمرانی در این شهر صورت نگرفته است.

شهردار دستجرد با اشاره به هزینه‌های پایه در شهرداری‌های مختلف عنوان داشت: در بحث ارزش افزوده نیز باید حداقل‌ها را در نظر گرفت زیرا مشکلات موجود سبب کاهش نیروها شده است.

وی ادامه داد: در زمینه قانون هدفمندی یارانه‌ها مشکلاتی در خصوص طرح‌های شهرداری به وجود آمده است بنابراین اگر قانونی توسط دولت تصویب می‌شود باید اعتبارات مربوط به آن نیز در نظر گرفته شود.

لاریجانی هم در این دیدار اظهار کرد: جوانان دستجرد باید خود دست به کار شده و برای ایجاد اشتغال زمینه‌های لازم را فراهم سازند.

وی افزود: اعضای شورای اسلامی و شهرداری شهر دستجرد باید مطالعات مربوط به ایجاد واحدهای صنعتی یا تولیدی را انجام داده و نوع سرمایه‌گذاری‌ها را تعیین کنند تا بتوان پس از آن از تسهیلات بانکی استفاده کرد.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه دولت از نظر مالی در مضیقه بوده و نمی‌تواند در این شرایط کاری برای احداث واحدهای اشتغال‌زا مانند دامداری انجام دهد، گفت: مردم باید مواردی چون رونق کشاورزی و افزایش تولید را متقبل شوند و برای خود کاری انجام دهند.

وی خاطرنشان کرد: آبادی بخش‌ها به وسیله دولت صورت نمی‌گیرد و مردم باید خود دست به کار شوند و یکی از راهکارها در این زمینه این است که اهالی هر شهر و بخش تعاونی‌هایی ایجاد کنند و امور عمرانی و تولیدی را سامان‌دهی کنند.

لاریجانی با تاکید بر گره زدن سرنوشت یک شهر به افزایش تولید بیان داشت: در هر منطقه باید مطالعات دقیقی صورت گیرد تا نوع سرمایه‌گذاری‌ها مشخص شوند و پس از آن می‌توان سرمایه گذاران را جذب کرد.

حضور چشمگیر نسل سوم در برنامه‌های انقلابی

دیدار سوم امروز لاریجانی با رئیس و معاونان دانشگاه قم صورت گرفت؛ آیت‌الله احمد بهشتی رئیس دانشگاه قم در این دیدار با اشاره به فعالیت گسترده بخش فرهنگی دانشگاه قم اظهار کرد: خاکسپاری دو شهید گمنام در این دانشگاه و استقبال بی‌نظیر دانشجویان از این مسئله نشان‌دهنده حضور نسل سوم در برنامه‌های انقلابی است.

وی افزود: وزارت علوم مجوز احداث پردیس بین‌المللی را نیز به دانشگاه قم داده است و این کار در اولویت برنامه‌های این دانشگاه قرار دارد.

رئیس دانشگاه قم با اشاره به دانشگاه تک‌جنسیتی دخترانه قم و توسعه روز افزون گفت: دانشگاه حضرت معصومه این ویژگی را دارد و نمی‌توان دانشگاه قم را نیز به این شکل اداره کرد.

وی با بیان اینکه برای کنار آمدن با بودجه فعلی محدودسازی فعالیت‌ها در دستور کار قرار گرفته است خاطرنشان کرد: در برخی قسمت‌ها نمی‌توان بیش از این کارها را تقلیل داد.

بهشتی بیان داشت: برخی مسئولان در گذشته وعده کمک‌های مالی داده بودند اما هنوز این امر تحقق نیافته است.

رئیس دانشگاه قم در بخش دیگر صحبت‌های خود با تشکر از سخنرانی روشنگرانه لاریجانی در روز گذشته گفت: امیدواریم فضای کشور برای انتخابات سال آینده مساعد بوده و مشکلی در این زمینه به وجود نیاید.

حجت‌الاسلام سید‌احمد رضا شاهرخی هم در این دیدار طی سخنانی اظهار کرد: دانشگاه قم به دلیل مسائل تربیتی و قضایی تاسیس شده و مرحوم آیت‌الله قاضی با پشتیبانی شهید بهشتی تلاش فراوانی برای این منظور انجام داد.

توجه ویژه دانشگاه قم به مسائل تربیتی و قرآنی

وی افزود: ارتباط دانشگاه قم با جامعه مدرسین حوزه علمیه قم سبب شده است این دانشگاه یک مرکز آموزش عالی ویژه مطرح شود که به مسائل قرآنی و تربیتی توجه خاصی دارد.

معاون فرهنگی دانشگاه قم با اشاره به تشکیل 24 کلاس قرآنی فوق برنامه در این دانشگاه خاطرنشان کرد: این کلاس‌ها به عنوان واحد درسی محسوب نمی‌شوند اما مفاهیم قرآنی در سطوح مختلف اساتید، کارمندان و دانشجویان در آنها تدریس می‌شود.

وی از برگزاری 24 کلاس مهارت آموزی ویژه دانشجویان دانشگاه قم خبر داد و گفت: 60 تشکل‌ و انجمن‌ فرهنگی و سیاسی در این دانشگاه تشکیل شده‌اند.

افزایش 40 رشته طی پنج سال

شاهرخی با اشاره به بیشتر بودن هزینه‌های دانشگاه قم به دلیل جدا بودن واحدهای خواهران و برادران عنوان داشت: مسائل فرهنگی، مالی و اداری دانشگاه قم نیازمند توجه ویژه است زیرا با توجه به مأموریت‌های استانی این دانشگاه شاهد افزوده شدن 40 رشته جدید بوده‌ و بنابر این نیازمند نگاه خاص در این زمینه هستیم.

معاون فرهنگی دانشگاه قم ادامه داد: بیشتر خانواده‌های قمی تمایل دارند دخترانشان را در این دانشگاه ثبت نام کنند به همین دلیل از نظر مالی و توسعه‌ای مشکلاتی به وجود آمده و باید ساختمان‌های جدیدی برای این منظور ساخته شود.

نیازمند توسعه عمرانی دانشگاه هستیم

وی با بیان اینکه تبدیل دانشگاه قم به دانشگاه دخترانه در شرایط کنونی امکان‌پذیر نیست ابراز کرد: دانشگاه قم فرصت عظیمی برای انجام فعالیت‌های فرهنگی، تربیتی و قرآنی فراهم آورده و باید بهره‌برداری ویژه‌ای از این ظرفیت عمده صورت گیرد.

شاهرخی ادامه داد: در گذشته مابه‌التفاوت هزینه خوابگاه‌ها توسط دانشگاه تأمین می‌شد اما در شرایط فعلی تفاهم بر سر قیمت در هر ترم بر عهده مدیران خوابگاه و دانشجویان گذاشته شده است.

معاون فرهنگی دانشگاه قم با بیان اینکه بودجه‌ریزی این دانشگاه از ابتدا ضعیف بوده است گفت: اعتبار در نظر گرفته شده برای دانشگاه قم با دانشگاه‌های برخی شهرهای کوچک هم قابل مقایسه نیست.

لاریجانی هم در این دیدار با بیان اینکه وضع بودجه در سال آینده نیز به همین منوال خواهد بود گفت: مسئولان دانشگاه باید فکر دیگری برای تأمین منابع کنند.

وی افزود: تقلیل کارها با توجه به اعتبارات موجود یکی دیگر از راهکارهای کنار آمدن با بودجه فعلی است.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه محدودسازی اقدامات برای کنار آمدن با اعتبارات موجود می‌تواند مورد توجه مدیران قرار گیرد گفت: این مشکلات در سطح کشور عمومی بوده و مدیران هر دستگاه یا نهاد باید سناریوهای مختلفی را برای وضع موجود تدوین کنند.

وی ادامه داد: همه دانشگاه‌های کشور با مشکل اعتباری مواجه شده‌اند بنابراین باید راه‌حل‌های مختلفی را برای عبور از این شرایط در نظر گرفت.

آخرین گروهی که امروز مهمان لاریجانی شدند اعضای شورای اسلامی قم بودند.

حجت‌الاسلام سید محمد آتش‌زر رئیس شورای اسلامی قم در این دیدار اظهار کرد: در حال حاضر با وجود مشکل نقدینگی پروژه‌های عمرانی قم در حال انجام هستند.

وی از فعال بودن طرح احداث میدان بزرگ امام خمینی(ره) خبر داد و افزود: مسئولان قم پیگیر این پروژه هستند تا در موعد مقرر شاهد افتتاح آن باشیم.

رئیس شورای اسلامی قم با اشاره به مشکلات موجود در زمینه اجرای طرح حرم – جمکران گفت: امیدواریم کندروهای این مسیر به زودی مورد بهره‌برداری قرار گیرد.

وی با بیان اینکه ریل‌گذاری مونوریل قم آغاز شده است خاطرنشان کرد: چنانچه این روند ادامه یابد شاهد بهره‌برداری از این طرح در اواخر امسال یا اوایل سال آینده از مبدأ تا میدان مطهری خواهیم بود.

امکان توقف پروژه مترو قم وجود دارد

آتش‌زر ادامه داد: پروژه مترو قم نیز در حال انجام است اما به دلیل برخی مشکلات امکان تعطیل شدن آن وجود دارد.

رئیس شورای اسلامی قم با بیان اینکه قرارگاه خاتم‌الانبیاء با انجام قسمت‌های بعدی مترو توسط شرکت‌های چینی موافقت کرده است گفت: در حال حاضر دولت و بانک مرکزی باید مجوز لازم را صادر کنند.

وی اضافه کرد: در خصوص ارتفاعات موجود در کنار کوه خضر نبی(ع) لازم است وزارت راه و شهرسازی این زمین‌ها را بر اساس قیمت کارشناسی به شورای شهر و شهرداری واگذار کند تا پس از تسطیح پلکانی بتوان فضاهای سبز لازم را ایجاد کرد.

 

دفن اموات در داخل شهر یکی از مشکلات قم است

آتش‌زر دفن اموات در داخل شهر قم را یکی از مشکلات موجود دانست و افزود: شورای برنامه‌ریزی استان دفن در داخل شهر را به دلیل مسائل زیست محیطی و ترافیکی ممنوع اعلام کرد زیرا شاهد ترافیک سنگین در مناطقی چون اطراف گلزار شهدای علی بن جعفر(ع) هستیم.

رئیس شورای اسلامی قم بیان داشت: ضروری است یک قطعه زمین خارج از شهر برای دفن اموات در نظر گرفته شود هرچند در حال حاضر 95 درصد اموات قم در آرامستان بهشت معصومه(س) دفن می‌شوند اما نمی‌توان ساکنان همه بخش‌های قم را مجبور به این کار کرد.

وی ادامه داد: اداره‌کل منابع طبیعی قم می‌تواند قطعه زمینی را که شورای اسلامی در نظر گرفته به شهرداری واگذار کند و حاضر هستیم قیمت کارشناسی آن را پرداخت کنیم.

آتش‌زر با بیان اینکه از دفن امواتی که قبلاً اقدام به تهیه آرامگاه در قبرستان‌های داخل شهر کرده‌اند جلوگیری نمی‌شود گفت: توسعه آرامستان‌ها مسئله‌ای است که با مخالفت مسئولان روبه‌رو شده است.

رئیس مجلس هم این موضوع را مورد توجه قرار داد و گفت: من اصولاً با انتقال آرامستان‌ها به خارج از شهر موافق نیستم زیرا دفن اموات در نزدیکی محل زندگی مردم یاد مرگ را در انسان زنده می‌کند؛ در سنت‌های دینی ما مرگ و زندگی از هم جدا نبوده و قبرستان‌ها در کنار محل‌های سکونت احداث می‌شدند.

رئیس مجلس شورای اسلامی مرگ را بخشی از زندگی فرهنگ اسلامی دانست و گفت: در کشورهای غربی با انتقال قبرستان‌ها به خارج از شهر سعی کردند زندگی مکانیکی و بهره‌کشی از آدمی را ترویج کنند.

وی ادامه داد: شاهد هستیم دفن شهدا در دانشگاه‌ها با استقبال دانشجویان و عموم مردم مواجه می‌شود و تأثیر خوبی نیز بر همگان دارد.

لاریجانی با بیان اینکه می‌توان آرامستان های داخل شهر را به دفن شهدا و عالمان دینی اختصاص داد عنوان داشت: آرامستان‌هایی که در خارج از شهر قرار دارند کمتر مورد زیارت مردم قرار می‌گیرند.

انتهای پیام/78004/ش40

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول