اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

پ‍ژوهشگر حوزه حقوق بین‌الملل:

حقوق بشر دوستانه تجلی فرهنگ عاشوراست

خبرگزاری فارس: یکی از پ‍‍ژوهشگران حوزه حقوق بین‌الملل با بیان اینکه تمام مصداق‌های امروز حقوق بشر دوستانه ریشه در فرهنگ و دین اسلام دارد گفت: مطالعه فرهنگ عاشورا نشان می‌دهد حقوق بشر دوستانه از فرهنگ عاشورا سرچشمه می‌گیرد.

حقوق بشر دوستانه تجلی فرهنگ عاشوراست

به گزارش خبرگزاری فارس از قم، علیرضا دیهیم در چهارمین مدرسه تخصصی حقوق که با تاکید بر منازعات مسلحانه بر کودکان به همت کلینیک حقوقی دانشگاه مفید در این دانشگاه در حال برگزاری است با بیان مسائل مربوط به حقوق کیفری بین‌المللی و حقوق بشر دوستانه اظهار کرد: بین حقوق بشر و حقوق بشر دوستانه بین‌المللی یک ارتباط مشترک وجود دارد.

وی با بیان اینکه حقوق بشر دوستانه به درگیری‌های بین‌المللی محدود نیست تصریح کرد: در این حقوق برخی مبانی و محورهای حقوق بشر نیز بر دولت و گروه‌های شورشی تجلی پیدا می‌کند.

این پ‍‍ژوهشگر حوزه حقوق بین‌الملل به تحولات اخیر در کشور سوریه اشاره و بیان کرد: تحولات و درگیری‌های اخیر سوریه که توسط گروه‌های شورشی رخ می‌دهد شامل حقوق بشر دوستانه می‌شود.

وی بیان داشت: حملات شورشیان از جمله هفت موردی است که به دیوان ارجاع داده شده است و طرف‌های درگیر اعم از دولتی و شورشی مشمول حقوق بشر دوستانه می‌شوند.

دیهیم با تاکید بر اینکه حقوق بشر دوستانه به رفتار در جنگ می‌پردازد تصریح کرد: رفتار خصمانه در هنگام جنگ اتهامی بود که به دولت ایران وارد شد.

وی استفاده از کودکان به عنوان سپر انسانی را از جمله مواردی ذکر کرد که هنگام جنگ هشت ساله ایران و عراق به ما نسبت داده شد.

رئیس سابق دانشکده روابط بین‌الملل وزارت امور خارجه با بیان اینکه تمام مبانی حقوق بشر دوستانه که امروز به نام غرب در جهان متجلی شده است در آموزه‌های دینی ما وجود دارد اذعان کرد: تمام مسائل مربوط به حقوق بشر دوستانه در نهضت عاشورا وجود دارد.

دیهیم به داستان مسلم بن عقیل اشاره و تصریح کرد: سفیر امام حسین هنگامی که در خانه هانی مهمان بود می‌توانست شمر ملعون را به قتل برساند ولی از این کار خودداری کرد.

وی ادامه داد: امروز استفاده از این شیوه در رویارویی با دشمن در حقوق بشر دوستانه کشتار خائنانه نام دارد.

این پژوهشگر حوزه حقوق بین‌الملل از دیگر مبانی حقوق بشر دوستانه که در عاشورا به آن توجه نشده است را سر بریدن کشته‌شدگان در جنگ، بر نیزه کردن سرها، اسارت زنان و کودکان و... دانست.

وی با بیان اینکه تمام مصداق‌ها و مبانی حقوق بشر دوستانه در آموزه‌های دینی و پیام‌های عاشورایی تجلی پیدا می‌کند ابراز داشت: تمام این مبانی توسط غربی‌ها جمع‌آوری شده و به صورت یک توافق‌نامه بین‌المللی و منسجم تدوین شده است ولی ما به همان سوگواری‌های آیینی بسنده کرده‌ایم.

دیهیم استفاده از سلاح‌هایی که عوارض بلند مدت دارد را در جنگ مغایر حقوق بشر دوستانه ذکر و تصریح کرد: با این وجود دولت‌های بزرگ برای حفظ منافع خود تلاش می‌کنند مانع ورود این مسئله به اساس‌نامه ‌شوند.

انتهای پیام/78005/و30/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول