اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرگروه حقوق دانشگاه مفید:

نوجوانان ایرانی در زمان جنگ داوطلبانه به جبهه می‌رفتند

خبرگزاری فارس: مدیرگروه دانشگاه مفید با بیان اینکه در ایران از کودک سرباز ثبت‌نام و دعوت برای شرکت در جنگ نشد گفت: کودکان و نوجوانان ایرانی با دست بردن در تاریخ شناسنامه‌هایشان به صورت داوطلبانه در جنگ شرکت می‌کردند.

نوجوانان ایرانی در زمان جنگ داوطلبانه به جبهه می‌رفتند

به گزارش خبرگزاری فارس از قم، ناصر قربان‌نیا در چهارمین مدرسه تخصصی حقوق که با تاکید بر منازعات مسلحانه بر کودکان به همت کلینیک حقوقی دانشگاه مفید در این دانشگاه در حال برگزاری است به تبیین مسائل حقوق بشر دوستانه و مصادیق آن پرداخت و اظهار کرد: حقوق بشر دوستانه زمانی مصداق پیدا می‌کند که یک منازعه رخ داده و طرفین مخاصمه به روی یکدیگر سلاح کشیده باشند.

وی با بیان اینکه حقوق بشر دوستانه فقط به زمان جنگ اختصاص دارد تصریح کرد: حقوق بشر دوستانه، حقوقی غیر قبال تعلیق در زمان جنگ است که پس از جنگ مفهومی ندارد.

مدیر گروه حقوق دانشگاه مفید به تبیین مصداق‌های حقوق بشر پرداخت و بیان داشت: حقوق بشر حقوقی است که هم در زمان جنگ و هم پس از جنگ مصداق پیدا می‌کند در حالی که از حقوق بشر دوستانه بعد از اعلام پایان جنگ سخنی به میان نمی‌آید.

وی اضافه کرد: تا زمانی که طرفین مخاصمه به روی یکدیگر سلاح نکشیده‌اند حقوق بشر در صحنه حاضر نمی‌شود.

قربان‌نیا بیان کرد: صیانت از محیط زیست مربوط به زمان صلح می‌شود و در زمان جنگ نیز استفاده از سلاح‌هایی که به محیط زیست صدمه می‌زند ممنوع است.

وی یکی از بارزترین موضوعاتی که در جنگ باید به آن پرداخته شود را محیط زیست دانست و ابراز کرد: هنگام جنگ نباید از سلاحی استفاده کرد که به محیط زیست آسیب وارد کرده و موجب عدم رویش در زمین‌های مزروعی شود.

مدیر گروه حقوق دانشگاه مفید ادامه داد: به قحطی کشاندن غیر نظامیان با بستن راه امدادرسانان و یا شیوه‌ای برای اینکه غیرنظامیان سلاح بر زمین بگذارند و از محل سکونت خود عقب‌نشینی کنند حق و ماهیتی خاص ندارد.

وی با اشاره به حقوق غیر نظامیان در زمان جنگ تصریح کرد: کسانی مانند کودکان، زنان و پزشکان که در زمان جنگ دست به سلاح نمی‌برند نظامی نیستند و وصف نظامی پیدا نمی‌کنند به همین دلیل نباید آسیبی به آنان وارد شود.

قربان‌نیا با تاکید بر اینکه ثبت‌نام از کودکان در زمان جنگ به عنوان رزمنده و سرباز مغایر قانون است تصریح کرد: در جنگ هشت ساله ایران و عراق از کودکان برای حضور در جبهه‌ها ثبت‌نام نشد بلکه آنان به صورت خودجوش و با دست بردن در تاریخ تولد شناسنامه‌هایشان خود را برای رزم و دفاع از سرزمین مادریشان آماده می‌کردند.

وی با بیان اینکه استفاده از سلاح هسته‌ای در زمان جنگ جرم است اذعان داشت: بر اساس حقوق بشر دوستانه به کارگیری سلاح هسته‌ای به هیچ عنوان در جنگ‌ها مجاز نیست بلکه تهدید به استفاده از سلاح هسته‌ای نیز جرم محسوب می‌شود.

مدیر گروه حقوق دانشگاه مفید تاکید کرد: باید کودکان را از صحنه جنگ دور کرد و نیازهای اساسی آنها را در این زمان تأمین کرد.

وی همچنین اضافه کرد: باید کودکان را جایی غیر از مکانی که از بزرگسالان نگهداری می‌شود صیانت کرد.

قربان‌نیا در بخش پایانی سخنان خویش در پاسخ به پرسش یکی از دانشجویان مبنی بر مصداق حقوق بشر در اعزام کاروان‌های بازدید از مناطق جنگی چگونه است خاطرنشان کرد: کشته‌شدگان پس از جنگ که در زمان صلح برای بازدید از مناطق جنگی و ایثارگری‌های رزمندگان به آنان لقب شهید داده می‌شود مصداق حقوق بشر دوستانه پیدا نمی‌کند چرا که این واقعه پس از پایان جنگ و در زمان صلح رخ می‌دهد.

انتهای پیام/78005/ع40/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول