اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

نماینده یونیسف در ایران:

2 میلیون کودک بر اثر جنگ‌های جهانی کشته شدند/ به‌کارگیری 300 هزار کودک سرباز در جنگ‌های جهانی

خبرگزاری فارس: نماینده یونیسف در ایران با بیان اینکه حضور کودکان در جنگ‌ها مغایر با حقوق بشر دوستانه است، گفت: در جنگ‌های جهانی یک دهه اخیر 300 هزار کودک سرباز به کار گرفته شدند.

2 میلیون کودک بر اثر جنگ‌های جهانی کشته شدند/ به‌کارگیری 300 هزار کودک سرباز در جنگ‌های جهانی

به گزارش خبرگزاری فارس از قم، محمد آل منیر صفی‌‌الدین پنجشنبه شب در چهارمین مدرسه تخصصی حقوق که با تاکید بر منازعات مسلحانه بر کودکان به همت کلینیک حقوقی دانشگاه مفید برگزار شد، اظهار کرد: در یک دهه گذشته بیش از 2 میلیون کودک به طور مستقیم در اثر منازعات مسلحانه جان خود را از دست دادند.

وی با اشاره به دیگر آثار منازعات جهان در کودکان تصریح کرد: بیش از 6 میلیون کودک به صورت دائم در جهان معلول یا به صورت جدی مجروح شدند.

نماینده یونیسف در ایران ادامه داد: تخمین زده می‌شود که بر اثر این منازعات جهانی 20 میلیون کودک مجبور به ترک خانه و کاشانه خود شده‌اند.

وی همچنین اضافه کرد: بر اثر این رخدادهای ناخوشایند بیش از یک میلیون کودک یتیم شده یا از خانواده خود جدا شدند.

صفی‌الدین با بیان آماری از کودکان سرباز در منازعات یک دهه اخیر جهان بیان کرد: آمارها نشان می‌دهد که 300 هزار کودک سرباز با جنسیت‌های دختر و پسر زیر 18 سال در بیش از 30 منازعه مسلحانه در سراسر جهان درگیر بوده‌اند.

وی به اعلامیه جهانی حقوق بشر در سال 1948 اشاره و تصریح کرد: مبنای حقوقی و اخلاقی برای حقوق بشر و حقوق بشر دوستانه نزدیک به هم و تا حدودی مشترک است.

نماینده یونیسف در ایران با بیان حمایت‌های سازمان حقوق بشر در زمان‌های گوناگون ابراز داشت: حقوق بشر بین‌المللی از غیرنظامیان هم در زمان صلح و هم در زمان جنگ به صورت جدی حمایت می‌کند.

وی اضافه کرد: با این وجود حقوق بشر دوستانه بین‌المللی تنها از غیرنظامیان در زمان جنگ حمایت می‌کند. 

صفی‌الدین با تبیین چهار کنوانسیون ژنو اذعان کرد: بخش عمده‌ای از حقوق بشر دوستانه بین‌المللی در چهار کنوانسیون ژنو که به تصویب همه ملت‌های جهان رسیده است وجود دارد.

وی با تبیین پروتکل‌های الحاقی تصریح کرد: پروتکل شماره یک بر برخی حمایت‌ها در شرایط منازعه مسلحانه بین‌المللی تاکید می‌کند در حالی که پروتکل الحاقی دوم بر برخی حمایت‌ها در شرایط منازعه مسلحانه داخلی تاکید دارد.

نماینده یونیسف ایران ادامه داد: پروتکل سوم، نشان اضافی کریستال سرخ را اتخاذ کرده است که این نشان تنها در مواردی که صلیب سرخ یا هلال احمر دارای بار مذهبی‌، فرهنگی یا سیاسی است به کار می‌رود.

وی با تبیین نشان اضافی این پروتکل در کنوانسیون‌های ژنو و پروتکل‌های اختیاری ابراز داشت: نشان‌های اضافی عبارتند از صلیب سرخ، هلال احمر و کریستال سرخ که برای تشخیص و حمایت از نیروهای پزشکی و امدادی، تاسیسات پزشکی غیرنظامی و نظامی، واحدهای سیار و کشتی‌های بیمارستانی که در طول منازعه مسلحانه از آنها استفاده می‌شود.

صفی‌الدین در ادامه حقوق بشر دوستانه بین‌المللی را مجموعه قواعدی دانست که به دلایل بشر دوستانه در پی محدود کردن تاثیر منازعه مسلحانه بر مردم هستند.

وی با بیان دیگر معانی حقوق بشر دوستانه ابراز داشت: از حقوق بشر دوستانه به عنوان حقوق جنگ و حقوق منازعات مسلحانه نیز یاد می‌شود.

نماینده یونیسف در ایران اضافه کرد: حقوق بشر دوستانه بین‌المللی از افرادی که در مخاصمات شرکت نداشته یا دیگر شرکت نمی‌کنند حمایت می‌کند و کاربرد جنگ‌افزارها و شیوه‌های جنگی را محدود خواهد کرد.

صفی‌الدین با بیان اینکه کنوانسیون‌های چهارگانه ژنو به مقررات خاصی که برای حمایت از رزمندگان یا اعضای نیروهای مسلح که مجروح یا بیمار شده‌اند اشاره دارد، ابراز کرد: این حمایت به اسیران جنگی،  غیرنظامیان، کادرپزشکی و غیرنظامیانی که به نیروهای نظامی خدمات می‌دهند، تعلق می‌گیرد.

وی تصریح کرد: در نخستین کنوانسیون ژنو برای التیام شرایط اعضای مجروح، بیمار و یا کشتی غرق شده نیروهای مسلح در دریا و در دومین کنوانسیون ژنو از رزمندگان مجروح و بیمار در کشتی یا دریا حمایت می‌شود.

صفی‌الدین ابراز کرد: کنوانسیون ژنو کشورها را ملزم می‌کند که با اسیران جنگی رفتاری انسانی صورت گیرد و آنان را در مکان مناسبی نگهداری کرده و غذای کافی، لباس و مراقبت پزشکی به آن بدهند.

وی اضافه کرد: این کنوانسیون رهنمودهایی را نیز برای کار، انضباط، اوقات فراغت و محاکمه کیفری ارائه می‌دهد.

انتهای پیام/78005/ب30/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول