اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌شرقی:

احیای قنوات در ارتقای کمی و کیفی بخش کشاورزی شهرستان‌ها ضروری است

خبرگزاری فارس: رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌شرقی گفت: احیای قنوات در ارتقای کمی و کیفی بخش کشاورزی شهرستان‌ها ضروری است.

احیای قنوات در ارتقای کمی و کیفی بخش کشاورزی شهرستان‌ها ضروری است

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، مسعود محمدیان پیش از ظهر امروز در نشست کارگروه توسعه بخش کشاورزی با اشاره به اهمیت احیای قنوات موجود در سطح مناطق مختلف استان اظهار کرد: احیای قنوات و افزایش سطوح اراضی کشاورزی در قالب طرح توسعه، کشاورزی را امکان‌پذیرتر می‌سازد.

وی با اشاره به اهمیت اجرای طرح احیای قنوات در ارتقای کمی و کیفی بخش کشاورزی شهرستان‌ها تصریح کرد: این امر می‌تواند در توسعه بالقوه بخش کشاورزی نقش مهمی را ایفا کند و جهاد کشاورزی با دقت و سرعت شناسایی، ترمیم، بازسازی و نوسازی رشته قنوات در مناطق روستایی استان را در دستور کار قرار داده و تاکنون بخش مهمی از آب مورد نیاز در توسعه بخش کشاورزی از این طریق تامین شده است.

محمدیان تصریح کرد: نتایج ملموس استفاده بهینه از منابع تولید در بخش کشاورزی و کاهش چشمگیر هزینه‌های تولید، بهره‌برداران را به استفاده از روش‌های نوین در تولید راغب‌تر کرده و مشارکت آنان در توسعه روش‌های مدرن را افزایش می‌دهد.

وی خاطرنشان کرد: این امر می‌تواند با توسعه و اعمال مدیریت بهینه بر منابع تولید قابلیت‌های بخش کشاورزی را در ایجاد بستری لازم به منظور تولید محصولات کیفی در مقیاس انبوه افزایش دهد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان افزود: برای اجرای برنامه‌های احیای قنوات در سطح استان در سال‌جاری و براساس برآوردهای به عمل آمده به بیش از 50 میلیارد ریال اعتبار نیاز است که امسال 15 میلیارد ریال برای این امر اختصاص یافته که این مبلغ سرعت تحقق اهداف را در این زمینه کاهش داده و تلاش برای جذب بودجه کافی برای سال آتی در حال پیگیری است.

محمدیان گفت: قنوات نقش عمده‌ای در تأمین آب شرب و بخش کشاورزی شهر‌هایی مانند هشترود، اهر، هریس و ملکان داشته ولی وقوع خشکسالی‌ها و به دنبال آن کم‌آبی‌های سال‌های اخیر، موجب متروکه شدن قنات‌ها در استان شده است.

وی تصریح کرد: با افت سطح آب سفره‌های زیرزمینی، قنات‌ها نیز به تدریج خشک شده و غیرقابل استفاده می‌شوند و تنها راه مقابله با خشکی و پایدار نگه داشتن پایاب قنات‌های موجود همچنین آب کشاورزی، لایروبی و مرمت آنها است.

محمدیان با اشاره به مزایای استفاده از آب قنات‌ها نسبت به سایر منابع آبی افزود: پایین بودن هزینه‌های بهره‌برداری از قنات‌ها، سازمان را بر آن داشته که با استفاده از امکانات موجود در کنار بهره‌گیری از مشارکت‌های مردمی در مناطق مختلف استان، بتواند در پیشبرد اهداف برنامه توسعه بخش کشاورزی با اجرای مدیریت هدفمند از این امکانات بالقوه موجود در مناطق مختلف استان استفاده بهینه کند.

به دلیل عدم توجه به شناسنامه قنات‌ها در سنوات گذشته، از 3 هزار قنات موجود در استان آذربایجان‌شرقی تنها یک‌هزار و 62 رشته قنات تاکنون به ثبت رسیده است.

شهرستان اسکو با 198 رشته قنات از جمله شهرستان‌هایی است که بخش اعظم آب مورد نیاز بخش کشاورزی از طریق قنات تامین شده و رشته قنوات موجود در سطح مناطق روستایی آن از ظرفیت‌های فعال و مهم منابع آبی برای تامین نیاز بخش باغی و زراعی به حساب می‌آید.

انتهای پیام/60001/ز30/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول