اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل ورزش و جوانان کردستان:

رؤسای بی‌انگیزه هیئت‌های ورزشی کنار می‌روند

خبرگزاری فارس: مدیرکل ورزش و جوانان کردستان از کنار گذاشتن رؤسای هیئت‌های بی‌انگیزه و برنامه‌ریزی برای جذب کمک‌های مالی از منابع جدید خبر داد.

رؤسای بی‌انگیزه هیئت‌های ورزشی کنار می‌روند

به گزارش خبرگزاری فارس از سنندج مهران تیشه‌گران سال 1347 در سنندج به دنیا آمد، وی تا سال 1359 عضو تیم منتخب نوجوانان فوتبال سنندج بود و پس از آن به مدت یک سال به ورزش‌های باستانی و کشتی پرداخت.

از سال 61 تا سال 67 به صورت رسمی وارد ورزش دوومیدانی می‌شود و در رشته‌های استقامتی موفق به کسب عنوان شد.وی سپس به مدت یک سال در پرتاب نیزه به فعالیت پرداخت تا آنجا که در این ماده قهرمان استان می‌شود.

تیشه‌گران از سال 1368 به عضویت فدراسیون دوومیدانی درمی‌آید و تا سال 1389 مدیریت روابط عمومی این فدراسیون را برعهده می‌گیرد.

وی همچنین به مدت 10 سال رئیس هیئت دوومیدانی دانشگاه آزاد اسلامی، یک سال ریاست تربیت بدنی وقت فرهنگسرای خاوران را برعهده داشت و از سال 89 تا 91 دبیر فدراسیون انجمن‌های ورزشی شد تا اینکه از ابتدای شهریور ماه امسال به سمت مدیرکل ورزش و جوانان کردستان منصوب شد.

اکنون و پس از گذشت 4 ماه از حضور وی در  سمت مدیرکل ورزش و جوانان کردستان با وی به گفت‌وگو نشستیم تا دیدگاه‌های او را در خصوص ورزش استان جویا شویم.

تیشه‌گران در این مصاحبه از کنار گذاشتن رؤسای هیئت‌های بی‌انگیزه، زمان بهره‌برداری از ورزشگاه 6 هزار نفری سنندج، برنامه‌های اداره‌کل برای ورزش بانوان، برنامه‌ریزی برای جذب کمک‌های مالی از منابع جدید و موارد مختلف دیگر صحبت‌های جالبی داشته است که در ادامه آن را می‌‌خوانید.

فارس: به عنوان سوال نخست سرانه فضای ورزشی در استان کردستان چند سانتی متر است و قرار است تا پایان برنامه پنجم توسعه به چه میزان برسد؟

تیشه‌گران: در حال حاضر سرانه فضای ورزشی در استان 37 سانتی متر است و با توجه ویژه‌ای که در دولت‌های نهم و دهم به موضوع توسعه فضاهای ورزشی لحاظ شده پیشرفت در این زمینه در کل کشور و البته در استان ما نسبت به یک دهه گذشته شتاب خوبی گرفته است.

طبق برنامه پنجم توسعه باید این سرانه به یک متر برسد البته به دلیل مشکلات اقتصادی سرعت این کار کند شده اما امیدواری ما این است که این وضعیت منطقی باشد و با بهبود فضای اقتصادی کشور بتوانیم سرانه یک متر تعیین شده را در پایان برنامه تحقق بخشیم تا فصل جدیدی در توسعه فضاهای ورزشی کشور گشوده شود.

فارس:تعداد ورزشکاران استان در دو بخش آقایان و خانم‌ها چند نفر است و هدف گذاری شما در این زمینه چه تعداد است؟

در بخش آقایان 36 هزار ورزشکار و در قسمت بانوان 14 هزار نفر به صورت سازمان یافته فعالیت ورزشی خود را در دو بعد همگانی و قهرمانی انجام می‌دهند.

البته هدف‌گذاری ما این بوده که به تناسب جمعیت یک میلیون و 500 هزارنفری استان، در هر کدام از شهرستان‌ها علاوه بر حفظ تعداد فعلی ورزشکاران هرسال 5 درصد هم افزایش داشته باشیم، ولی لازمه این قضیه تأمین منابع مالی وهمان بحث اول شما در توسعه فضاهای ورزشی است.

شاید عجیب باشد اما برخی از رشته‌های ورزشی ما در سطح استان از پذیرش علاقه‌مندان به علت نداشتن مکان نامناسب امتناع می‌کنند. اگر بر این مشکلات غلبه کنیم و این پنج درصد افزایش هر ساله محقق شود می‌توانیم بگوییم ورزشکاران را به سطح قابل قبولی رسانده‌ایم.

اولویت اداره کل ورزش همگانی است

 فارس:برنامه‌های اداره کل برای تقویت ورزش در دو بعد همگانی و قهرمانی چیست؟

تیشه‌گران: برای من شخصا ورزش همگانی مقدم بر ورزش قهرمانی است و به همین علت به کمک فدراسیون ورزش‌های همگانی برنامه‌های مدئنی را تنظیم کرده‌ایم تا فعالیت‌های خودمان را در این حوزه گسترش دهیم.

البته در این بحث نمی‌توانیم تکرو عمل کنیم و باید با سازمان‌ها و نهادهای مختلف بویژه شهرداری و آموزش و پرورش ارتباط سازنده برقرار کنیم. به همین خاطر در حال تدارک مقدمات برگزاری جلسات شورای عالی ورزش استان( که از زمان شروع مسئولیت بنده هیچ جلسه‌ای نداشته است) هستیم و در آنجا از استاندار به صورت جدی درخواست می‌کنیم تا به عنوان رئیس شورا دستگاه‌های دولتی را نسبت به تعامل با اداره کل ورزش و جوانان مجاب کنند.

فارس: در همین بحث ورزش همگانی وضعیت استان ما در مقایسه با میانگین کشوری چگونه است؟

تیشه‌گران: اگر بخواهیم اینگونه قیاس کنیم شرایط ما بد نیست حتی نسبت به برخی استان‌های همجوار هم اوضاع بهتری داریم، اما حقیقت این است که به نسبت استانداردها و جمعیت خود وضعیت قابل قبولی نداریم.

فارس: خوب مشکل کجاست؟

اعتراف می‌کنم کم‌کاری اصلی از سوی خود ما به عنوان متولیان ورزش است، البته این مسئله در کل کشور صادق است به این معنی که ورزش ما فاقد استراتژی مدون در ورزش همگانی است و تاکنون مورد غفلت قرار گرفته است.

به عنوان مثال در برنامه پیاده‌روی خانوادگی که اخیرا در شهرستان سقز برگزار شد اداره کل ورزش تنها قدم اول را برداشت ولی خیل عظیم جمعیت و استقبال 63 هزار نفری از این همایش نشان داد که مردم برای ورزش اهمیت زیادی قائل می‌شوند. پس اگر روی ورزش همگانی سرمایه گذاری کنیم می‌توانیم با افتخار اعلام کنیم که یک استان ورزشی هستیم البته تأکید می‌کنم با برنامه‌ریزی و مدیریت مناسب.

بخش ویژه بانوان در استانداری تشکیل می‌شود

فارس: استقبال از ورزش در میان بانوان کردستانی به چه شکل است و برای افزایش گرایش آنها به ورزش چه برنامه‌ای دارید؟

تیشه‌گران: علیرغم محدودیت‌های شرعی و عرفی که در رابطه با ورزش خانم‌ها وجود دارد آمار 14 هزار نفری ورزشکاران بانوان سازمان یافته نشان می‌دهد رشد خوبی در این زمینه داشته‌ایم. ضمن آنکه خوشبختانه به لحاظ فرهنگی مشکلات سابق برای ورزش خانم‌ها وجود ندارد و خانواده‌ها با دید بازتری به این موضوع نگاه می‌کنند.

برای پرداختن بیشتر این قشر به مقوله ورزش برنامه‌های مختلفی را در دستور کار قرار داده‌ایم از جمله اینکه هیئت‌های ورزشی در تمام رشته‌ها ( به جز آنهایی که امکان فعالیت خانم‌ها وجود ندارد) را مکلف کرده‌ایم تا نائب رئیس بانوان را در همه شهرستان‌ها فعال کنند و هر 3 ماه گزارش عملکرد آنها را به ما بدهند.

مسئولیت این کار را هم به فردی واگذار کرده‌ایم که در این زمینه دانش و تجربه لازم را دارد، همچنین از سازمان‌های مختلف از جمله استانداری و شهرداری می‌خواهیم بخش مجزایی را برای کمک به ورزش بانوان ایجاد کنند تا با سرمایه‌گذاری مناسب در این بخش زمینه شکوفایی ورزش در بین بانوان کردستانی را شاهد باشیم.

رؤسای بی‌انگیزه هیئت‌ها کنار می‌روند

 

 

فارس: اگر موافق باشید بحث را به سمت هیئت‌های ورزشی ببریم؛ تقریبا تمام‌ هیئت‌های ‌ورزشی ‌از مشکلات مالی می‌نالند آیا برای کمک به آنها  برنامه خاصی دارید ، ضمن اینکه یکی از روسای هیئت‌ها پیشنهادی مطرح کرده تا کمک‌های مالی ورزش اداره کل به شکل مدون تجمیع و کانالیزه شود و به هیئت‌ها تزریق شود؟

تیشه‌گران: ببینید در آیین‌نامه هیئت‌های ورزشی 9 بند وجود دارد که در یک بند به کمک‌های اداره کل توجه کنید به عنوان کمک نه اشاره شده است، یعنی 8 بند دیگر مسئولیت خود هیئت است.

در اوضاع فعلی 80 درصد هیئت‌ها فقط همان یک بند را مدنظر دارند و هر روز برای جذب کمک‌های مالی به اداره کل ورزش مراجعه می‌کنند.

با توجه به تاکید قانون‌ هیئت‌های ورزشی خودشان باید به سمت بازاریابی وفعالیت‌های تجاری و اقتصادی حرکت کنند ضمن آنکه من هم به دنبال راه کاری هستم تا روسای هیئت‌هایی را که توان جذب حمایت‌های مالی و کار اقتصادی را ندارند از راه قانونی کنار بگذاریم و جای آنها را افراد تازه نفس و کاربلد بگیرند.

فارس: اما هیئت‌ها به همین مسئله کمک‌های مالی اعتراض می‌کنند و می‌گویند اینگونه فعالیت‌ها تنها تحت روابط با رؤسای هیئت‌ها ممکن می‌شود و مقطعی است و...

تیشه‌گران: این حرف را قبول ندارم، به عنوان مثال رئیس بسکتبال سال‌هاست که خودش هزینه‌های هیئت را با کارهای اقتصادی و برقراری ارتباط  تامین می‌کند و جذب این کمک‌ها هم همیشگی بوده پس هیچ‌گاه قطع نشده و کمی همت و برنامه ریزی درست را می‌طلبد.

البته ماهم تا جایی که در توان داشته باشیم هیئت‌های ورزشی را حمایت می‌کنیم.، خوب است مژده‌ای به ورزشی‌ها هم بدهم و آن اینکه با رایزنی‌هایی که انجام شده انجمن خیرین ورزشی‌مدار را که در کشور آغاز به کار کرده در استان کردستان راه‌اندازی خواهیم کرد، استارت این قضیه هم زده شده و امیدواریم بخشی از هزینه‌های ورزش را از طریق این حمایت‌ها تأمین کنیم.

فارس: باشگاه فرهنگی ورزشی شهرداری قرار است چه ورزش‌هایی را پوشش دهد؟

تیشه‌گران: خوشبختانه در چند روز آینده هیئت مدیره و مدیرعامل آن انتخاب می‌‌شوند و فعلا قرار شده شهرداری با امکانات و بودجه خوبی که در اختیار دارد کشتی، هندبال، فوتبال و بسکتبال را تحت پوشش قرار دهد هرچند امیدواریم تعداد این رشته‌ها بیشتر شود.

فارس: شایعه است برخی روسای هیت‌ها باند بازی انجام می‌دهند نزدیکان اقوام فامیل خود را در پشت هیئت‌ها قرار می‌دهند برای مقابله با این پدیده چه برنامه‌ای دارید؟

تیشه‌گران: در این خصوص موردی به من گزارش نشده اما در صورتی که چنین چیزی وجود داشته باشد شدیدا برخورد می‌کنیم ضمن اینکه این مشکل فرهنگی است و در سطح کشور هم وجود دارد البته اگر رؤسای هیئت ها از افرادی که تخصص و تجربه در آن رشته ورزشی داشته باشند ( هر چند که از اقوام و فامیل وی باشد) از نظر ما منعی ندارد.

فارس: بیش از 7 سال است کلنگ احداث ورزشگاه 6 هزار نفری سنندج به زمین خورده الان این طرح در چه مرحله‌ای است و چه سرانجامی خواهد داشت؟

تیشه‌گران: می‌دانید که از سال 84 تا سال 90 این پروژه متوقف مانده بود و حدود 2 سالی است که عملیات احداث آن از سر گرفته شده است در این مدت هم 44 درصد پیشرفت فیزیکی داشته و با توجه به اینکه جزو طرح ملی مهر ماندگار است با سرعت خوبی جلو می‌رود قرار شده تا پایان خرداد ماه این پروژه به بهره‌برداری برسد اما بعید بدانم در آن تاریخ محقق شود.

فارس: چقدر اعتبار برای تکمیل آن مورد نیاز است؟

تیشه‌گران: حدود 20 میلیارد تومان البته بودجه آن مستقیما از تهران تأمین می‌شود اما امید داریم با توجه به وعده‌های مدیر عامل شرکت توسعه و تجهیز در شهریور ماه به بهره‌برداری برسد.

احتمال خرید تیم در لیگ دسته دوم فوتبال

فارس: با توجه به علاقمندی زیادی که در کشور و استان کردستان به رشته ورزشی فوتبال وجود دارد آیا قصد خرید تیم لیگ برتری را دارید چون در دوره قبلی هم بحث‌هایی در این خصوص شد اما عملی نشد؟

تیشه‌گران: هر چند شخصا اعتقاد به خریداری امتیاز ندارم و فکر می‌کنم باید از دسترنج خودمان استفاده کنیم. اما در کوتاه مدت ناچاریم این کار را انجام دهیم البته نه در لیگ برتر، بلکه در لیگ دسته دوم فوتبال کشور، ولی باز هم مشکلات مالی ما را در تنگنا قرار داده است چرا که امتیاز تیم دسته دومی حداقل 300 میلیون تومان است به جز هزینه‌های جانبی آن.

البته اگر بخواهیم تیم خریداری کنیم باز هم باید نیروهای بومی را به آن تزریق کنیم.

فارس: و افکار عمومی هم این کار را قبول ندارد...

تیشه‌گران: دقیقا، پس باید کار را از نونهالان شروع کنیم، با توجه به علاقه‌مندی خوبی که در میان مردم وجود دارد می توانیم با خریداری امتیاز یک تیم و تربیت نیروهای خود و بعد تزریق آرام آنها به تیم آن را بومی کنیم البته تاکید می کنم قولی به خریداری تیم نمی‌دهم.

فارس: در مصوبات سفر اول هیئت دولت قرار بود 18 سالن ورزشی ساخته شود چه تعداد آن احداث شده و بقیه در چه مراحلی است؟

تیشه‌گران: با در نظر گرفتن مصوبات سفر مقام معظم رهبری و 3 دوره سفر هیئت دولت احداث 80 پروژه در استان مطرح است که از این تعداد کار ساخت 30 سالن به اتمام رسیده است. اما 20 پروژه به طور کامل متوقف شده است.

فارس: چرا؟

تیشه‌گران: علت آن افزایش 300 درصدی مصالح ساختمانی و ناتوانی پیمانکار در ادامه کار به دلیل مشکلات مالی است. البته 30 پروژه را در دست ساخت داریم که حدود 40 درصد پیشرفت فیزیکی داشته‌اند اما حرکت آنها هم لاک‌پشتی است.

فارس: با توجه به سابقه زیادی که در ورزش داشته‌اید چه برنامه‌ای برای تقویت ارتباط با رسانه‌ها دارید؟

تیشه‌گران: وقتی که مسئولیت اداره کل ورزش را برعهده گرفتم اولین جلسه کاری خودم را با اصحاب رسانه گذاشتم چونکه خود را بی‌نیاز از نقد آنها نمی‌دانم و اعتقاد دارم رسانه‌ها و مطبوعات بازوی اصلی تشکیلات ورزشی هستند. مردم هم رسانه‌ها را دنبال می‌کنند پس باید ارتباط خود را با رسانه‌ها تنگاتنگ کنیم و نقدهای آنها را پذیرا باشیم چراکه اعتقاد دارم رسانه‌ای که فقط تعریف کند دشمن است.

فارس: سوال آخر مربوط به حوزه جوانان است، با توجه به اینکه این بخش در اداره کل بدون متولی مانده است چه برنامه‌ای برای تقویت این قسمت دارید؟

تیشه‌گران: حقیقت این است که تخصص من در حوزه ورزش است نه جوانان، اما حالا که ادغام شده و به شکل قانون درآمده موظف هستیم به مسئله جوانان هم بپردازیم، در واقع ورزش زیرمجموعه‌ای از جوانان است و امور این حوزه بسیار گسترده است.

تا الان بخش جوانان را کجدار و مریز اداره کرده‌ایم اما اخیرا 3 نفر را به وزارت ورزش معرفی کرده‌ایم تا یکی از آنها را به عنوان متولی تائید کنند. ضمن آنکه برنامه‌های زیادی هم برای این حوزه دارم و از استانداری می‌خواهیم که اعمال نظر کند چون قبلا این حوزه زیر نظر آنها بوده است.

من قول می‌دهم بخش عمده‌ای از توجه ما معطوف به حوزه جوانان باشد، البته وظیفه اساسی اداره کل ساماندهی امور جوانان توسط دستگاه‌های دیگر است.

فارس: سازمان‌های مرد نهاد گلایه زیادی دارند که پس از ادغام جوانان در وزارت ورزش این بخش مغفول مانده است این مسئله را قبول دارید؟

تیشه‌گران: بله برای آنها هم برنامه‌های خاص خود را داریم و قصد داریم با ساماندهی ‌ngoها حمایت اصولی از آنها انجام دهیم البته با برنامه‌ریزی مناسب.

من از شما سپاسگزارم و امیدوارم با همان صداقت و شفافیتی که خبرگزاری فارس در انعکاس اخبار و واقعیات جامعه دارد در این مسیر با جدیت عمل کنید.

 

==============

مصاحبه از: کیوان قاسمی

==============

انتهای پیام/79008/غ40/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول