اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

در سوگواره کشوری خوانسار

تعزیه قریب درةالصدف اجرا می‌شود / کمبود نسخه‌نویس مهم‌ترین مشکل تعزیه ایران

خبرگزاری فارس: یک کارگردان تئاتر از اجرای مجلس تعزیه قریب درةالصدف از اصفهان در سوگواره کشوری خوانسار خبر داد.

تعزیه قریب درةالصدف اجرا می‌شود / کمبود نسخه‌نویس مهم‌ترین مشکل تعزیه ایران

منصور قربانی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اصفهان با اشاره به اینکه مجالس تعزیه شامل مرسوم، قریب و جدید است، اظهار کرد: تعزیه مرسوم مانند شهادت حضرت ابوالفضل (ع) امام حسین(ع) و مواردی شبیه آن است که در تعزیه‌خوانی باب شده است اما متن مجالس قریب با وجود مستند بودن یا خوانده نشده و یا کمتر مورد استفاده قرار گرفته است که مجلس درةالصدف از آن جمله است.

وی افزود: برخلاف آنچه به نظر میرسد مجالس قریب بسیار مستندتر از مجالس مرسوم هستند چرا که مجالس مرسوم از بس خوانده شدهاند به مرور زمان تحریف در آنها وارد شده است.

این کارگردان تئاتر درباره داستان این تئاتر تاکید کرد: علاوه بر توابین و مختار که پس از واقعه عاشورا تصمیم به انتقام از دشمنان گرفتند عده‌‌ای از دختران عرب نیز لباس رزم پوشیده، وارد جنگ شده و به شهادت می‌رسند که این تعزیه داستان این دختران است.

وی افزود: این تعزیه اشاره به یکی از منازلی دارد که کاروان اسرای کربلا در آن اتراق میکنند و دختری در مسیر با آنها روبه‌رو شده و حقایق کربلا را در مییابد و رهبری این دختران را بر عهده می‌گیرد.

* مشکل مهم تعزیه ایران کمبود نسخه‌نویس است

قربانی که 12 سال است کار پژوهش تعزیه را انجام میدهد، درباره مهم‌ترین مشکل تعزیه ایران گفت: مشکل مهم تعزیه ایران این است که در حال حاضر حدود 100 سال است که نسخه جدیدی در تعزیه نداریم و هنوز به تعزیه‌‌های قدیم بسنده میکنیم.

وی ادامه داد:این موضوع ناشی از کمبود نسخه‌نویس و یا تعزیه نویس بوده و همان مشکلی است که در کل تئاتر ایران با آن روبرو هستیم و باید هر چه زودتر فکری اساسی برای آن کنیم.

به گزارش فارس، سوگواری کشوری خوانسار که میزبان تعزیه و مراسم‌های گوناگون از سراسر کشور است تا دهم دیماه در شهر خوانسار برگزار می شود.

انتهای پیام/63008/صا20/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول