اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

در نشست خانه آواز حوزه هنری همدان

گوشه‌های چهارگاه در موسیقی تعزیه بررسی شد

خبرگزاری فارس: سی و یکمین نشست خانه آواز حوزه هنری استان همدان به بررسی و چگونگی استفاده از گوشه‌های موسیقی ایرانی در تعزیه همراه با بداهه‌خوانی و بداهه‌نوازی اختصاص یافت.

گوشه‌های چهارگاه در موسیقی تعزیه بررسی شد

به گزارش خبرگزاری فارس از همدان، ظهر امروز نشست خانه آواز حوزه هنری استان همدان با موضوع بررسی چهارگاه و گوشه‏های آن در موسیقی تعزیه و با حضور رئیس حوزه هنری استان در سینما قدس همدان برگزار شد.

در این مراسم ابتدا غزلی از حافظ خوانده و معنی شد و در ادامه، کتاب «زبان موسیقی در شعر حافظ» توسط نویسنده معرفی و بخش‌هایی از آن ارائه شد.

مسئول واحد موسیقی و سرود حوزه هنری استان همدان نیز گام‌های دستگاه چهارگاه، نت‌های مورد استفاده در آن، دانگ‌ها و گوشه‌های این دستگاه را به همراه بداهه‌نوازی نی بررسی کرد و در پایان، اجرایی در دستگاه چهارگاه برای حاضران پخش شد.

یکی از فعالان خانه آواز حوزه هنری همدان نیز بیان داشت: آواز در میان مردم جایگاه اصلی خود را ندارد چرا که یک خواننده باید برای مردم بخواند اما مردم طاقت شنیدن آن آواز را ندارند و طالب آواز در موسیقی ایران نیستند.

بهروز اسلامی دلیل این امر را عدم بسترسازی، تک‌قطبی شدن آواز و فراموشی مکتب‌هایی چون اصفهان و تهران دانست و گفت: تقلید در آواز، بر خلاف تقلید در تصنیف، غیر مفید است و آن دلیلی برای تک‌قطبی شدن آواز است.

وی ادامه داد: افراد بزرگ آواز، کار را ادامه ندادند و میدان را واگذار کردند و بعضی‏های دیگر نیز فضا را برای جولان دیگران باز نگذاشتند.

این فعال عرصه آواز حوزه هنری یادآور شد: کارگاه آوازی در تهران برگزار می‌شد و شنیدم افرادی هم در آن نشست‌ها به زیبایی خواندند اما کار ادامه پیدا نکرد و پیشرفتی صورت نگرفت.

وی در پایان به لزوم همراهی آموزش آواز با نواختن موسیقی اشاره کرد و گفت: خواننده باید به اشعار نیما و سهراب نیز روی بیاورد و اگر از عهده این مهم برآید، توانسته به نوعی نوآوری کند.

اسلامی خاطرنشان کرد: خواننده با استفاده از اشعار نیما و سهراب اصل آواز خود را نشان می‌دهد و هیچ خواننده‌ای نباید آواز تکراری بخواند چرا که امروز باید با نوآوری، دستگاه‌های مختلف را به‌جای شروع از درآمد، از گوشه‌های مختلف آغاز کرد.

نشست‌های خانه آواز حوزه هنری استان همدان هر 2 هفته یک‌ بار، در محل سینما قدس همدان با حضور اعضاء، فعالان عرصه موسیقی و آواز و علاقه‌مندان برگزار می‌شود.

انتهای پیام/89003/ر/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول