به گزارش خبرگزاری فارس از همدان، ظهر امروز نشست خانه آواز حوزه هنری استان همدان با موضوع بررسی چهارگاه و گوشههای آن در موسیقی تعزیه و با حضور رئیس حوزه هنری استان در سینما قدس همدان برگزار شد.
در این مراسم ابتدا غزلی از حافظ خوانده و معنی شد و در ادامه، کتاب «زبان موسیقی در شعر حافظ» توسط نویسنده معرفی و بخشهایی از آن ارائه شد.
مسئول واحد موسیقی و سرود حوزه هنری استان همدان نیز گامهای دستگاه چهارگاه، نتهای مورد استفاده در آن، دانگها و گوشههای این دستگاه را به همراه بداههنوازی نی بررسی کرد و در پایان، اجرایی در دستگاه چهارگاه برای حاضران پخش شد.
یکی از فعالان خانه آواز حوزه هنری همدان نیز بیان داشت: آواز در میان مردم جایگاه اصلی خود را ندارد چرا که یک خواننده باید برای مردم بخواند اما مردم طاقت شنیدن آن آواز را ندارند و طالب آواز در موسیقی ایران نیستند.
بهروز اسلامی دلیل این امر را عدم بسترسازی، تکقطبی شدن آواز و فراموشی مکتبهایی چون اصفهان و تهران دانست و گفت: تقلید در آواز، بر خلاف تقلید در تصنیف، غیر مفید است و آن دلیلی برای تکقطبی شدن آواز است.
وی ادامه داد: افراد بزرگ آواز، کار را ادامه ندادند و میدان را واگذار کردند و بعضیهای دیگر نیز فضا را برای جولان دیگران باز نگذاشتند.
این فعال عرصه آواز حوزه هنری یادآور شد: کارگاه آوازی در تهران برگزار میشد و شنیدم افرادی هم در آن نشستها به زیبایی خواندند اما کار ادامه پیدا نکرد و پیشرفتی صورت نگرفت.
وی در پایان به لزوم همراهی آموزش آواز با نواختن موسیقی اشاره کرد و گفت: خواننده باید به اشعار نیما و سهراب نیز روی بیاورد و اگر از عهده این مهم برآید، توانسته به نوعی نوآوری کند.
اسلامی خاطرنشان کرد: خواننده با استفاده از اشعار نیما و سهراب اصل آواز خود را نشان میدهد و هیچ خوانندهای نباید آواز تکراری بخواند چرا که امروز باید با نوآوری، دستگاههای مختلف را بهجای شروع از درآمد، از گوشههای مختلف آغاز کرد.
نشستهای خانه آواز حوزه هنری استان همدان هر 2 هفته یک بار، در محل سینما قدس همدان با حضور اعضاء، فعالان عرصه موسیقی و آواز و علاقهمندان برگزار میشود.
انتهای پیام/89003/ر/ژ1001