منصور قربانی در گفتوگو با خبرنگار فارس در اصفهان با اشاره به اینکه مجالس تعزیه شامل مرسوم، قریب و جدید است، اظهار کرد: تعزیه مرسوم مانند شهادت حضرت ابوالفضل (ع) امام حسین(ع) و مواردی شبیه آن است که در تعزیهخوانی باب شده است اما متن مجالس قریب با وجود مستند بودن یا خوانده نشده و یا کمتر مورد استفاده قرار گرفته است که مجلس درةالصدف از آن جمله است.
وی افزود: برخلاف آنچه به نظر میرسد مجالس قریب بسیار مستندتر از مجالس مرسوم هستند چرا که مجالس مرسوم از بس خوانده شدهاند به مرور زمان تحریف در آنها وارد شده است.
این کارگردان تئاتر درباره داستان این تئاتر تاکید کرد: علاوه بر توابین و مختار که پس از واقعه عاشورا تصمیم به انتقام از دشمنان گرفتند عدهای از دختران عرب نیز لباس رزم پوشیده، وارد جنگ شده و به شهادت میرسند که این تعزیه داستان این دختران است.
وی افزود: این تعزیه اشاره به یکی از منازلی دارد که کاروان اسرای کربلا در آن اتراق میکنند و دختری در مسیر با آنها روبهرو شده و حقایق کربلا را در مییابد و رهبری این دختران را بر عهده میگیرد.
* مشکل مهم تعزیه ایران کمبود نسخهنویس است
قربانی که 12 سال است کار پژوهش تعزیه را انجام میدهد، درباره مهمترین مشکل تعزیه ایران گفت: مشکل مهم تعزیه ایران این است که در حال حاضر حدود 100 سال است که نسخه جدیدی در تعزیه نداریم و هنوز به تعزیههای قدیم بسنده میکنیم.
وی ادامه داد:این موضوع ناشی از کمبود نسخهنویس و یا تعزیه نویس بوده و همان مشکلی است که در کل تئاتر ایران با آن روبرو هستیم و باید هر چه زودتر فکری اساسی برای آن کنیم.
به گزارش فارس، سوگواری کشوری خوانسار که میزبان تعزیه و مراسمهای گوناگون از سراسر کشور است تا دهم دیماه در شهر خوانسار برگزار می شود.
انتهای پیام/63008/صا20/ژ1001