اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس دانشکده علوم قرآنی زاهدان:

پایبندی به سنت‌های غلط از آسیب‌های سبک زندگی در سیستان ‌و بلوچستان است

خبرگزاری فارس: رئیس دانشکده علوم قرآنی زاهدان گفت: پایبندی به بعضی از سنت‌های غلط در امر ازدواج و تعصبات قوی قبیله‌ای و مذهبی از آسیب‎های سبک زندگی در سیستان و بلوچستان است.

پایبندی به سنت‌های غلط از آسیب‌های سبک زندگی در سیستان ‌و بلوچستان است

به گزارش خبرگزاری فارس از زاهدان به نقل از دفتر نهاد رهبری دانشگاه سیستان و بلوچستان، دادخدا خدایار، پیرامون عدالت جنسیتی و سبک زندگی اظهار داشت: تعریف عدالت، دادن حق به هر صاحب حقی است «هر انسانی به اندازه‌ای که استحقاق تکوینی و تشریعی دارد از مواهب و مزایا برخوردار باشد».

وی افزود: یکی از امیال و نیازهای ضروری انسان، نیاز جنسی است که به‌صورت تکوینی و غریزی در وجود همه انسان‌ها اعم از زن و مرد بعد از بلوغ سنی قرار داده شده است، اسلام ضمن تأیید نیازهای جنسی در رفع آن، راه‌های قانونی، شرعی و فطری برای اقناع و اشباع آن قرار داده و با هرگونه بهره‌برداری جنسی از راه‌های غیرشرعی مخالف می‌باشد.

استاد دانشگاه الهیات بیان داشت: یکی از نکات مربوط به این موضوع، عدالت‌ورزی در بهره جنسی است و آن در خصوص همسران صدق می‌کند که هر کدام از طرف‌های این موضوع باید نیاز جنسی همسر خود را براساس شرع و مراعات اصول قانونی و بهداشتی و اجتماعی برآورده سازد.

خدایار افزود: اشکالی که در این زمینه مطرح می‎شود که چه بسا به عنوان شبهه، مغایر عدالت جنسیتی عنوان شود، موضوع تعدد زوجات و چندهمسری است که اسلام اجازه آن را به مردها داده و به زن‌ها نداده است در پاسخ به آن می‌توان گفت تفاوت در بهره‌برداری جنسی اولاً مربوط به ساختار وجودی زن و مرد است که با هم متفاوت هستند لذا حقوقشان هم متفاوت است و ثانیاً مربوط به مسائل اجتماعی و زیستی است تا بر اثر مرگ و میر مردها که بیشتر اتفاق می‌افتد تعدادی از زن‌ها نیز بتوانند از راه قانونی، امیال جنسی خود را ارضا کنند و ثالثاً برای تولید نسل و استمرار آن می‌باشد و حکمت‌های آشکار و پنهان دیگری نیز دارد که در این مقوله نمی‌گنجد.

وی درباره نقش زنان در خانواده و اجتماع براساس نظریه عدالت جنسیتی گفت: زنان می‌توانند نقش بسیار مهم و تأثیرگذاری در برقراری و استمرار عدالت و سلامت جنسیتی داشته باشند، به شرطی که اولاً معرفت عمیق به حکمت احکام خداوند در این زمینه پیدا کنند و آن را در عمل نشان دهند ثانیاً نسبت به انجام تکالیف و وظایف مربوطه در قبال همسر خویش تلاش کنند ثالثاً با رعایت حیا و حجاب و عفاف باعث تحکیم بنیان خانواده شده و نسبت به تولید و تربیت نسل عالم، مؤمن و صالح اقدام کنند.

رئیس دانشکده علوم قرآنی زاهدان در مورد موانع و چالش‌های نظری و عملی در استان، در مورد عدالت جنسیتی بیان کرد: از یک طرف افراط در این امر و از طرف دیگر تفریط در امر بهره‌برداری جنسیتی قانونمند و شرعی از چالش‌های این موضوع است برای مثال؛ تعدد زوجات جایز است نه واجب اما عده‌ای علی‌رغم آنکه شرایط و امکانات مادی، جسمی و معنوی لازم دارند اقدام به ازدواج مجدد و چندهمسری می‌کنند و در این امر مراعات مسائل سنی و هم‌کفو بودن را نمی‌کنند که این خود باعث تبعیض جنسیتی از یک سو و ایجاد و ترویج فساد و فحشا از سوی دیگر می‌شود و کودکان ناهنجار و تربیت نشده را به دنبال دارد.

خدایار اضافه کرد: از سوی دیگر خودداری عده‌ای از تعدد زوجات به صورت دائم یا موقت علی‌رغم آنکه استحقاق برای تعدادی از زنان وجود دارد تا مورد حمایت قرار گیرند و بعضی از مردان نیز توانایی و تمکن همه جانبه و لازم را برای سرپرستی تعدادی از زنانی که به دلایلی ازدواج نکرده و یا بی همسر شده‌اند، دارند اما به عنوان یک وظیفه اخلاقی و اجتماعی تن به این اقدام خداپسندانه نمی‌دهند به دلیل آنکه متأسفانه موضوع چندهمسری ولو در موارد اضطراری به صورت یک قبح و گناه درآمده است علی‌رغم آنکه در اسلام مجاز و بعضاً مستحب می‌باشد.

وی در زمینه راهکارهای عملیاتی برای تحقق عدالت جنسیتی در حوزه فردی، خانوادگی و اجتماعی در محیط استانی گفت: یکی بالا بردن سطح معرفت دینی و اخلاقی و حقوقی همه افراد به‌ویژه جامعه زنان، دوم اینکه مبارزه و تقبیح روابط نامشروع و تعاملات شبه‌ناک، سوم فراهم کردن امکانات و مقدمات و ساده و روان‌سازی ازدواج‌های شرعی و قانونی، چهارم ایجاد اشتغال برای جوانان و قائل شدن امتیازاتی برای متأهلین و زاد و ولدها و پنجم اینکه فرهنگسازی برای ازدواج مجدد دائمی و موقت در مواقع اضطرار و با نیت‌های الهی، دور از هوس‎رانی و شهوت‌رانی.

این استاد دانشگاه در مورد تحلیل خود از سبک زندگی و مؤلفه‌های آن اظهار داشت: سبک زندگی یعنی مدیریت زندگی و انتخاب روش‌ها و شیوه‌ها در امور مختلفه حیات فردی و اجتماعی براساس جهان‌بینی و هدف‌های عالی و متوسطه، توسط هر انسانی، به این معنا که هر انسانی در حیات خویش وظایف و تکالیفی نسبت به خود، خدای خود و سایر انسان‌ها و نسبت به طبیعت دارد نوع تعامل و معاشرت با هر بخش از این موارد سبک زندگی او را تشکیل می‌دهد که شامل ریز و درشت همه ابعاد زندگی فرد و جامعه می‎شود به عنوان مثال؛ نوع پوشش، نوع تغذیه، کیفیت آرایش، نوع ارتباط با خداوند و کم و کیف مسکن و مصرف و معاشرت با اعضای خانواده، همسایگان، هموطنان و ... را شامل می‎شود.

خدایار درباره نقش دین و نهادهای دینی در تحقق سبک زندگی مطلوب گفت: هدف اصلی و فلسفه وجودی دین، ارائه بهترین سبک زندگی فردی و اجتماعی برای انسان‌ها است تا براساس آن به کمالات مادی و معنوی، دنیوی و اخروی برسند. لذا هرچه دین کامل‌تر، جامع‌تر و شفاف‌تر باشد برای زندگی انسان‌ها برنامه‌های مطمئن‌تری ارائه می‌کند و زوایا و مسائلی را که منابع معرفتی خود انسان توان فهم و دسترسی به آن را ندارد به صورت جزئی و کلی برای او مشخص می‌کند تا به سعادت و خوشبختی واصل شود، لذا نقش دین در ارائه بهترین سبک زندگی و کمک انسان برای عملی کردن آن و بهترین بهره‌برداری از مواهب دنیوی برای رسیدن به کمال و سعادت اخروی بسیار تأثیرگذار و سرنوشت‌ساز است و هیچ مکتب و قانون ساخته و پرداخته بشر منهای دین و ایمان وحیانی نمی‌تواند سبک زندگی طیب و افتخارآمیز و در شأن انسان را برای او ارائه کند.

وی تصریح کرد: دین برای همه بخش‌های وجودی انسان از جمله اعتقادات، اخلاقیات، اجرائیات و رفتارهای او در ابعاد مختلف فرهنگی، معرفتی، عاطفی، عقلانی، سیاسی، اجتماعی و اقتصادی بهترین و جامع‌ترین برنامه‌ها و دستورالعمل‌ها را ارائه می‌کند.

رئیس دانشکده علوم قرآنی زاهدان در زمینه اینکه دولت و نهادهای دولتی چه وظایفی را برای تحقق سبک زندگی مطلوب بر عهده دارند افزود: اولاً آسیب‌شناسی سبک زندگی براساس معیارهای ایرانی - اسلامی به‌طور دقیق و عالمانه توسط دولت و نهادهای مربوط انجام شود، ثانیاً مسئولان ارشد، میانی و صفی مملکت قبل از همه باید به عنوان الگو، سبک زندگی خود را اصلاح و سالم‎سازی کنند، ثالثاً ترویج فرهنگ اسلامی - ایرانی در ابعاد جزئی و کلی زندگی از طریق رسانه‌های عمومی و اختصاصی و جلوگیری از ترویج فرهنگ غربی و لائیک در رسانه‌ها، رابعاً بالا بردن معرفت و ایمان و اخلاق دینی و تعلیم و تربیت متناسب با آن از مراحل اولیه تا عالیه نهادهای آموزشی و تربیتی و عدم افراط در امر آموزش و عدم غفلت از تربیت و پرورش به نحوی که هم تعلیم و هم تربیت از کودکستان‌ها تا دانشگاه‌ها و حوزه‌ها با ترجیح و تقدم تزکیه و تهذیب و تربیت مدنظر قرار گیرد.

خدایار در ادامه در مورد آسیب‌شناسی سبک زندگی مطلوب در استان و راه‌های برطرف کردن آن بیان داشت: در سبک زندگی این استان هم نکات مثبتی وجود دارد که باید تقویت شود و هم نکات منفی وجود دارد که باید برطرف شود از جمله نکات مثبت، ارتباطات و معاشرت‌های قوی‌تر و اصیل‌تر در سطح خانواده و فامیل و خویشاوندان است به نحوی که می‌توان گفت صله‌رحم و معاشرت خانوادگی در این استان نسبت به مناطق دیگر غنی‌تر و قوی‌تر است و از سبک‌های سنتی ایرانی - اسلامی بیشتر بهره‌برداری می‌شود.

وی اضافه کرد: اما بعضی از سنت‌های غلط در امر ازدواج و تعصبات قوی قبیله‌ای و مذهبی و نیز انحرافاتی در اشتغال و کسب روزی حلال و افراط‌گری‌هایی در تکفیر بعضی از مسلمانان توسط عده‌ای جاهل و متعصب که باعث رواج تفرقه، خشونت، عداوت و جدایی خانواده‌ها و مذاهب می‌شود و از جمله عدم رعایت همه‌ ضوابط و شرایط در تعدد زوجات را می‌توان از آسیب‌های سبک زندگی در این استان و نکات منفی آن دانست که باید با برنامه‌های دینی، فرهنگی و علمی و از طریق تعلیم و تربیت و فرهنگ‌سازی در نهادهای آموزشی، تربیتی و رسانه‌ها نسبت به اصلاح آن اقدام کرد.

انتهای پیام/75002/ر/گ1003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول