به گزارش خبرگزاری فارس از زاهدان به نقل از دفتر نهاد رهبری دانشگاه سیستان و بلوچستان، دادخدا خدایار، پیرامون عدالت جنسیتی و سبک زندگی اظهار داشت: تعریف عدالت، دادن حق به هر صاحب حقی است «هر انسانی به اندازهای که استحقاق تکوینی و تشریعی دارد از مواهب و مزایا برخوردار باشد».
وی افزود: یکی از امیال و نیازهای ضروری انسان، نیاز جنسی است که بهصورت تکوینی و غریزی در وجود همه انسانها اعم از زن و مرد بعد از بلوغ سنی قرار داده شده است، اسلام ضمن تأیید نیازهای جنسی در رفع آن، راههای قانونی، شرعی و فطری برای اقناع و اشباع آن قرار داده و با هرگونه بهرهبرداری جنسی از راههای غیرشرعی مخالف میباشد.
استاد دانشگاه الهیات بیان داشت: یکی از نکات مربوط به این موضوع، عدالتورزی در بهره جنسی است و آن در خصوص همسران صدق میکند که هر کدام از طرفهای این موضوع باید نیاز جنسی همسر خود را براساس شرع و مراعات اصول قانونی و بهداشتی و اجتماعی برآورده سازد.
خدایار افزود: اشکالی که در این زمینه مطرح میشود که چه بسا به عنوان شبهه، مغایر عدالت جنسیتی عنوان شود، موضوع تعدد زوجات و چندهمسری است که اسلام اجازه آن را به مردها داده و به زنها نداده است در پاسخ به آن میتوان گفت تفاوت در بهرهبرداری جنسی اولاً مربوط به ساختار وجودی زن و مرد است که با هم متفاوت هستند لذا حقوقشان هم متفاوت است و ثانیاً مربوط به مسائل اجتماعی و زیستی است تا بر اثر مرگ و میر مردها که بیشتر اتفاق میافتد تعدادی از زنها نیز بتوانند از راه قانونی، امیال جنسی خود را ارضا کنند و ثالثاً برای تولید نسل و استمرار آن میباشد و حکمتهای آشکار و پنهان دیگری نیز دارد که در این مقوله نمیگنجد.
وی درباره نقش زنان در خانواده و اجتماع براساس نظریه عدالت جنسیتی گفت: زنان میتوانند نقش بسیار مهم و تأثیرگذاری در برقراری و استمرار عدالت و سلامت جنسیتی داشته باشند، به شرطی که اولاً معرفت عمیق به حکمت احکام خداوند در این زمینه پیدا کنند و آن را در عمل نشان دهند ثانیاً نسبت به انجام تکالیف و وظایف مربوطه در قبال همسر خویش تلاش کنند ثالثاً با رعایت حیا و حجاب و عفاف باعث تحکیم بنیان خانواده شده و نسبت به تولید و تربیت نسل عالم، مؤمن و صالح اقدام کنند.
رئیس دانشکده علوم قرآنی زاهدان در مورد موانع و چالشهای نظری و عملی در استان، در مورد عدالت جنسیتی بیان کرد: از یک طرف افراط در این امر و از طرف دیگر تفریط در امر بهرهبرداری جنسیتی قانونمند و شرعی از چالشهای این موضوع است برای مثال؛ تعدد زوجات جایز است نه واجب اما عدهای علیرغم آنکه شرایط و امکانات مادی، جسمی و معنوی لازم دارند اقدام به ازدواج مجدد و چندهمسری میکنند و در این امر مراعات مسائل سنی و همکفو بودن را نمیکنند که این خود باعث تبعیض جنسیتی از یک سو و ایجاد و ترویج فساد و فحشا از سوی دیگر میشود و کودکان ناهنجار و تربیت نشده را به دنبال دارد.
خدایار اضافه کرد: از سوی دیگر خودداری عدهای از تعدد زوجات به صورت دائم یا موقت علیرغم آنکه استحقاق برای تعدادی از زنان وجود دارد تا مورد حمایت قرار گیرند و بعضی از مردان نیز توانایی و تمکن همه جانبه و لازم را برای سرپرستی تعدادی از زنانی که به دلایلی ازدواج نکرده و یا بی همسر شدهاند، دارند اما به عنوان یک وظیفه اخلاقی و اجتماعی تن به این اقدام خداپسندانه نمیدهند به دلیل آنکه متأسفانه موضوع چندهمسری ولو در موارد اضطراری به صورت یک قبح و گناه درآمده است علیرغم آنکه در اسلام مجاز و بعضاً مستحب میباشد.
وی در زمینه راهکارهای عملیاتی برای تحقق عدالت جنسیتی در حوزه فردی، خانوادگی و اجتماعی در محیط استانی گفت: یکی بالا بردن سطح معرفت دینی و اخلاقی و حقوقی همه افراد بهویژه جامعه زنان، دوم اینکه مبارزه و تقبیح روابط نامشروع و تعاملات شبهناک، سوم فراهم کردن امکانات و مقدمات و ساده و روانسازی ازدواجهای شرعی و قانونی، چهارم ایجاد اشتغال برای جوانان و قائل شدن امتیازاتی برای متأهلین و زاد و ولدها و پنجم اینکه فرهنگسازی برای ازدواج مجدد دائمی و موقت در مواقع اضطرار و با نیتهای الهی، دور از هوسرانی و شهوترانی.
این استاد دانشگاه در مورد تحلیل خود از سبک زندگی و مؤلفههای آن اظهار داشت: سبک زندگی یعنی مدیریت زندگی و انتخاب روشها و شیوهها در امور مختلفه حیات فردی و اجتماعی براساس جهانبینی و هدفهای عالی و متوسطه، توسط هر انسانی، به این معنا که هر انسانی در حیات خویش وظایف و تکالیفی نسبت به خود، خدای خود و سایر انسانها و نسبت به طبیعت دارد نوع تعامل و معاشرت با هر بخش از این موارد سبک زندگی او را تشکیل میدهد که شامل ریز و درشت همه ابعاد زندگی فرد و جامعه میشود به عنوان مثال؛ نوع پوشش، نوع تغذیه، کیفیت آرایش، نوع ارتباط با خداوند و کم و کیف مسکن و مصرف و معاشرت با اعضای خانواده، همسایگان، هموطنان و ... را شامل میشود.
خدایار درباره نقش دین و نهادهای دینی در تحقق سبک زندگی مطلوب گفت: هدف اصلی و فلسفه وجودی دین، ارائه بهترین سبک زندگی فردی و اجتماعی برای انسانها است تا براساس آن به کمالات مادی و معنوی، دنیوی و اخروی برسند. لذا هرچه دین کاملتر، جامعتر و شفافتر باشد برای زندگی انسانها برنامههای مطمئنتری ارائه میکند و زوایا و مسائلی را که منابع معرفتی خود انسان توان فهم و دسترسی به آن را ندارد به صورت جزئی و کلی برای او مشخص میکند تا به سعادت و خوشبختی واصل شود، لذا نقش دین در ارائه بهترین سبک زندگی و کمک انسان برای عملی کردن آن و بهترین بهرهبرداری از مواهب دنیوی برای رسیدن به کمال و سعادت اخروی بسیار تأثیرگذار و سرنوشتساز است و هیچ مکتب و قانون ساخته و پرداخته بشر منهای دین و ایمان وحیانی نمیتواند سبک زندگی طیب و افتخارآمیز و در شأن انسان را برای او ارائه کند.
وی تصریح کرد: دین برای همه بخشهای وجودی انسان از جمله اعتقادات، اخلاقیات، اجرائیات و رفتارهای او در ابعاد مختلف فرهنگی، معرفتی، عاطفی، عقلانی، سیاسی، اجتماعی و اقتصادی بهترین و جامعترین برنامهها و دستورالعملها را ارائه میکند.
رئیس دانشکده علوم قرآنی زاهدان در زمینه اینکه دولت و نهادهای دولتی چه وظایفی را برای تحقق سبک زندگی مطلوب بر عهده دارند افزود: اولاً آسیبشناسی سبک زندگی براساس معیارهای ایرانی - اسلامی بهطور دقیق و عالمانه توسط دولت و نهادهای مربوط انجام شود، ثانیاً مسئولان ارشد، میانی و صفی مملکت قبل از همه باید به عنوان الگو، سبک زندگی خود را اصلاح و سالمسازی کنند، ثالثاً ترویج فرهنگ اسلامی - ایرانی در ابعاد جزئی و کلی زندگی از طریق رسانههای عمومی و اختصاصی و جلوگیری از ترویج فرهنگ غربی و لائیک در رسانهها، رابعاً بالا بردن معرفت و ایمان و اخلاق دینی و تعلیم و تربیت متناسب با آن از مراحل اولیه تا عالیه نهادهای آموزشی و تربیتی و عدم افراط در امر آموزش و عدم غفلت از تربیت و پرورش به نحوی که هم تعلیم و هم تربیت از کودکستانها تا دانشگاهها و حوزهها با ترجیح و تقدم تزکیه و تهذیب و تربیت مدنظر قرار گیرد.
خدایار در ادامه در مورد آسیبشناسی سبک زندگی مطلوب در استان و راههای برطرف کردن آن بیان داشت: در سبک زندگی این استان هم نکات مثبتی وجود دارد که باید تقویت شود و هم نکات منفی وجود دارد که باید برطرف شود از جمله نکات مثبت، ارتباطات و معاشرتهای قویتر و اصیلتر در سطح خانواده و فامیل و خویشاوندان است به نحوی که میتوان گفت صلهرحم و معاشرت خانوادگی در این استان نسبت به مناطق دیگر غنیتر و قویتر است و از سبکهای سنتی ایرانی - اسلامی بیشتر بهرهبرداری میشود.
وی اضافه کرد: اما بعضی از سنتهای غلط در امر ازدواج و تعصبات قوی قبیلهای و مذهبی و نیز انحرافاتی در اشتغال و کسب روزی حلال و افراطگریهایی در تکفیر بعضی از مسلمانان توسط عدهای جاهل و متعصب که باعث رواج تفرقه، خشونت، عداوت و جدایی خانوادهها و مذاهب میشود و از جمله عدم رعایت همه ضوابط و شرایط در تعدد زوجات را میتوان از آسیبهای سبک زندگی در این استان و نکات منفی آن دانست که باید با برنامههای دینی، فرهنگی و علمی و از طریق تعلیم و تربیت و فرهنگسازی در نهادهای آموزشی، تربیتی و رسانهها نسبت به اصلاح آن اقدام کرد.
انتهای پیام/75002/ر/گ1003