اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مسئول نهضت‌ سوادآموزی تویسرکان:

نرخ بی‌سوادی در تویسرکان کمتر از 2 درصد است

خبرگزاری فارس: مسئول حوزه نهضت سوادآموزی تویسرکان نرخ رشد باسوادی تویسرکان را بیش از 98 درصد اعلام کرد و گفت: براساس پالایش اسمی انجام شده، تنها 436 نفر در سطح شهر و روستای تویسرکان در رده سنی 10 تا 49 سال بی‌سواد هستند.

نرخ بی‌سوادی در تویسرکان کمتر از 2 درصد است

نبی‌الله نانکلی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در تویسرکان، با اشاره به اینکه نهضت باسوادی جامعه هدف براساس رویکرد تدوینی برنامه پنجم توسعه در سال 1404 پایان می‌گیرد، اظهار داشت: رشد باسوادی در همه اقصی نقاط کشور در یک همت ملی و پویای اثرگذار فرایند قابل ملاحظه‌ای را تاکنون پشت سر گذاشته است.

وی با بیان اینکه سوادآموزی با فرمان امام خمینی (ره) در ایران اسلامی آغاز شد، ابراز کرد: امروز با اهتمام همه‌جانبه مسئولان و مردم قشر عظیمی از جامعه هدف نهضت سوادآموزی در عرصه‌های مختلف علمی در راستای ارتقای جایگاه ایران اسلامی سهیم هستند.

مسئول حوزه نهضت سوادآموزی تویسرکان نرخ رشد باسوادی در شهرستان تویسرکان را بیش از 98 درصد اعلام کرد و افزود: براساس پالایش اسمی انجام شده از طریق سامانه سواد‌آموزی، تنها 436 نفر در سطح شهر و روستای تویسرکان در رده سنی 10 تا 49 سال بی‌سواد هستند.

وی با تأکید بر اینکه بیشترین نرخ باسوادی در شهرستان به زنان اختصاص دارد، اضافه کرد: از مجموع 436 فرد بی‌سواد تویسرکانی به تفکیک 295 نفر روستایی و 141 نفر افراد مقیم در شهر را شامل می‌شود.

نانکلی با بیان اینکه طرح آموزش فرد به فرد یکی از سیاست‌های کاری نهضت برای جذب بی‌سوادان باقی‌مانده و پراکنده در سطح شهر و روستا به منظور ریشه‌کن کردن بی‌سوادی در سطح کشور است، افزود: این طرح با واگذاری به بخش غیردولتی با هدف سوادآموزی به افراد شناسایی شده در شهرستان تویسرکان نیز در حال اجرا است.

وی با اشاره به اینکه در روش فرد به فرد هر فرد باسواد واجد شرایط، مسئولیت سوادآموزی حداقل یک فرد بی‌سواد را برابر مقررات عهده‌دار می‌شود، ادامه داد: بر اساس قرارداد منعقد شده به ازای هر نفر قبولی به فرد آموزش‌دهنده 400 هزار تومان به عنوان حق‌الزحمه پرداخت خواهد شد.

مسئول حوزه نهضت سوادآموزی تویسرکان ساختار آموزشی این طرح را سه دوره سواد‌آموزی، تحکیم‌سواد و انتقال عنوان داشت و افزود: آموزش دوره سواد‌آموزی به ترتیب شامل چهار مرحله مهارت خواندن، نوشتن، درک و فهم متن‌های ساده، انجام محاسبات ریاضی در حد چهار عمل اصلی، آشنایی با قرآن و احراز مهارت‌های اولیه روخوانی قرآن و آشنایی بیشتر با معارف دینی و فرهنگ اسلامی می‌شود.

وی با بیان اینکه فردی سواد‌آموز در صورت قبول شدن در مراحل دوره سواد‌آموزی مدرک معادل سوم ابتدایی دریافت می‌کند، گفت: دوره آموزشی دوم با عنوان دوره تحکیم با هدف تعمیق‌بخشی با تدریس 11 عنوان کتاب با سرفصل‌های آموزش نکات مهم خانه‌داری، پرورش و تربیت فرزندان و بهداشت فردی و عمومی، آموزش مؤلفه‌های حائز اهمیت روزمره و مجموعه آموز‌ش‌های کاربردی مهارتی و حرفه‌ای در قالب زمان تعیین شده به‌صورت حضوری و غیر حضوری 200 ساعته انجام می‌پذیرد.

نانکلی ابراز داشت: در راستای ارتقا و فعالیت سواد‌آموزان دوره تحکیم در اجتماع مسابقه با عنوان «محرم، پیروزی خون بر شمشیر» از سوی حوزه شهرستان برای گروه هدف برگزار شد و برنامه فرهنگی هنری «اصلاح الگوی مصرف» هم‌اکنون در حال اجرا و طرح «خورشید انقلاب» به مناسبت دهه فجر در چارچوب فعالیت کلاس صورت خواهد گرفت.

وی خاطرنشان کرد: دوره سوادآموزی در بازه زمانی 400 ساعت و تعلیم 2 کتاب سوادآموزی یک و 2 با حضور آموزشیاران فعال در این عرصه تدریس می‌شود.

مسئول حوزه سوادآموزی شهرستان تویسرکان دوره انتقال را مرحله نهایی طرح مذکور عنوان و خاطرنشان کرد: هر سوادآموزی که در این دوره موفق به نمره قبولی شود مدرکی معادل پایان دوره ابتدایی را دریافت خواهد کرد.

وی با اشاره به اینکه هم‌اکنون مجوز برگزاری دوره انتقال برای اجرا در شهرستان داده شده است، متذکر شد: گسترش مهارت خواندن و نوشتن، فرهنگ و معارف دینی و توانمند‌سازی افراد، آشنایی بیشتر با ریاضی و علوم و رشد بینش اجتماعی، سیاسی و فرهنگی بزرگسالان آیتم‌های اصلی آموزش این مرحله است.

نانکلی ادامه داد: افرادی که مراحل تحصیلی سوم ابتدایی، پایانی و تکمیلی نهضت را با موفقیت سپری کنند در صورت تمایل می‌توانند مقطع راهنمایی را با گذراندن پروسه زمانی 800 ساعت یعنی روزانه چهار ساعت آموزش حضوری و غیرحضوری به اتمام برسانند.

به گفته وی در حال حاضر تعداد 51 آموزشیار حق‌التدریسی در شهرستان با آموزش و پرورش همکاری دارند.

انتهای پیام/89010/ر20/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول