اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل آسیب‌های اجتماعی وزارت رفاه، کار و امور اجتماعی:

آسیب‌های پنهان نتیجه عملکرد ضعیف حوزه فرهنگ است / ممیزی فرهنگی اولویت مسئولان

خبرگزاری فارس: مدیرکل آسیب‌های اجتماعی وزارت رفاه، کار و امور اجتماعی وجود آسیب‌های پنهان در جامعه را انکار‌ناپذیر دانست و آن را به عملکرد ضعیف حوزه فرهنگ ربط داد.

آسیب‌های پنهان نتیجه عملکرد ضعیف حوزه فرهنگ است / ممیزی فرهنگی اولویت مسئولان

به گزارش خبرگزاری فارس از سنندج، حسن موسوی‌چلک ظهر امروز در همایش آسیب‌های پنهان در سنندج، اظهار کرد: تقویت هویت ملی و فرهنگی نیاز به انجام کارهای محتوایی و اساسی دارد.

به گفته وی، اگر در این حوزه نتوانیم آنگونه که نیاز است اقدام کنیم قطعا در آینده آسیب‌های اجتماعی جبران‌ناپذیری را متحمل خواهیم شد.

مدیرکل آسیب‌های اجتماعی وزارت رفاه، کار و امور اجتماعی تصریح کرد: تحقق و رسیدن به اهداف کشور در افق 1404 با این برنامه‌ها و اقدامات فرهنگی که امروز انجام می‌شود امکان‌پذیر نیست.

به گفته موسوی‌چلک، کارهایی که امروز در سطح کشور در حوزه فرهنگی انجام می‌شود پاسخگوی چشم‌انداز زیبایی که در سال 1404 برای کشور دیده شده است، نخواهد بود.

وی تصریح کرد: با رویکرد امروزی که در حوزه فرهنگی دنبال می‌شود نه تنها اهداف ما در سال 404 محقق نمی‌شود بلکه امکان پس رفت و عقب‌گرد نیز وجود دارد.

مدیرکل آسیب‌های اجتماعی وزارت رفاه، کار و امور اجتماعی با بیان اینکه در برنامه پنجم توسعه کشور در زمینه تقویت هویت ملی جوانان تأکید شده است، افزود: تقویت هویت ملی و فرهنگی جوانان بارها از سوی مقام معظم رهبری مورد تاکید و بر آن امر شده است.

موسوی‌چک خاطرنشان کرد: تهیه پیوست‌های فرهنگی در طرح‌های ملی بارها مورد تأکید قرار می‌گیرد اما متاسفانه دریغ از طرح و یا لایحه‌ای که پیوست فرهنگی داشته باشد.

وی افزود: نبود پیوست فرهنگی به این معنی است که هنوز به این باور نرسیده‌ایم که برای تقویت هویت فرهنگی و ملی نیاز به کار داریم و تا زمانی که این باور نهادینه نشود در عمل نیز موفق نخواهیم بود.

مدیرکل آسیب های اجتماعی وزارت رفاه، کار و امور اجتماعی با بیان اینکه اگر کار فرهنگی به درستی در سطح کشور دنبال و انجام می‌شد وضعیت امروز ما در حوزه فرهنگی بهتر از این بود، افزود: امور فرهنگی در کشور انجام می‌شود اما کار فرهنگی مؤثر بسیار کم و یا وجود ندارد.

موسوی‌چلک تصریح کرد: اگر کار فرهنگی مؤثر و با توجه به نیاز امروز صورت می‌گرفت دیگر بحثی به عنوان آسیب پنهان و یا آسیب‌های اجتماعی در کشور وجود نداشت.

وی تصریح کرد: ظرفیت‌های فرهنگی هنوز در سطح کشور شناسایی نشده و یا اجازه ورود به آن را نداریم.

به گفته مدیرکل آسیب‌های اجتماعی وزارت رفاه، کار و امور اجتماعی، باید با شناسایی درست از این ظرفیت‌ها در حوزه فرهنگی کارهای علمی و کاربردی در راستای تقویت هویت فرهنگی جوانان استفاده کرد.

موسوی‌چلک افزود: اگر ما نتوانیم از تمام ظرفیت‌های فرهنگی در سطح کشور استفاده کنیم قطعا نمی‌توانیم در چنین شرایطی منتظر نسلی جدیدی با تربیت و هویت ملی و ایرانی باشیم.

وی خاطرنشان کرد: در هر جامعه‌ای که جوانان آن با هویت ملی تربیت شده باشند شاهد تحولات عظیمی خواهد بود و‌ مسئولیت‌پذیری، مشارکت اجتماعی، افزایش نشاط اجتماعی، تعامل اجتماعی برخورداری از امنیت اجتماعی و رضایت از زندگی از مهم‌ترین ویژگی‌های چنین جامعه‌ای است.

وی افزود: مسئولیت‌پذیری اجتماعی امروز در جامعه اسلامی ما بسیار کم‌رنگ شده است و آسیب‌های اجتماعی که امروز در جامعه در شکل‌های مختلف خود را نشان می‌دهد نتیجه کم‌کاری در حوزه ارتقا هویت ملی و فرهنگی است.

وی تصریح کرد: بسیاری از آسیب‌های اجتماعی که امروز دامن جامعه را فرا گرفته بازخورد و نتیجه بی‌توجهی و عملیاتی نکردن فرامین مقام معظم رهبری در راستای مقابله با هجمه و ناتوی فرهنگی دشمنان است.

موسوی‌چلک افزود:‌ برای مقابله با هجمه‌های فرهنگی دشمنان باید رویکردها را تغییر داد و با توجه بیشتر به میراث فرهنگی در کنار میراث مادی، هجمه‌های دشمنان را به فرصت تبدیل کرد.

وی تاکید کرد: توجه به میراث ملی و فرهنگی نباید تنها به میراث مادی خلاصه شود چرا که حفظ میراث فرهنگی تنها حراست و نگهداری بخش مادی آن نیست.

مدیرکل آسیب‌های اجتماعی وزارت رفاه، کار و امور اجتماعی با تاکید آنچه ما را به گذشته و آینده وصل می‌کند هویت فرهنگی و میراث معنوی است افزود: در راستای حفظ میراث معنوی که موجب تعلق و یکپارچگی ملی می‌شود تا کنون چه اقداماتی انجام داده‌ایم.

ممیزی فرهنگی اولویت مسئولان فرهنگی

به گفته وی، مسئولین مهم‌ترین نقش در حفظ و حراست از میراث فرهنگی و ملی را بر عهده دارند اما متأسفانه مسئولین فرهنگی کشور بیش از آنکه در راستای تقویت فرهنگی کار کنند در زمینه ممیزی فرهنگی گام بر می‌دارند.

موسوی‌چلک اضافه کرد: ممیزی کردن برنامه‌های فرهنگی موجب فاصله گرفتن انسان‌های از اجتماعی زندگی کردن با وجود زندگی در اجتماع می‌شود.

مدیرکل آسیب‌های اجتماعی وزارت رفاه، کار و امور اجتماعی با بیان اینکه مهم‌ترین رویکرد در آسیب‌های اجتماعی امروز به سمت کودکان و نوجوانان است، تصریح کرد: پائین آمدن سن افراد مجرم سند محکمی بر این ادعا بوده است.

به گفته وی، افزایش نرخ آسیب‌های اجتماعی در این طیف رویکرد جدیدی است که لطمات جبران‌ناپذیری را بر ساختار جامعه وارد می‌کند.

وی استفاده از تمام ظرفیت‌های برای ایجاد جامعه‌ای سالم را ضروری دانست و گفت: اگر به دنبال تحقق جامعه‌ای سالم و آرمانی هستیم استفاده از ظرفیت مردمی باید به صورت ویژه مورد توجه قرار گیرد.

وی در پایان از راه‌اندازی سامانه بانک اطلاعات اجتماعی در کشور خبر داد و گفت: این سامانه توسط سازمان رفاه،‌ کار و امور اجتماعی راه‌اندازی شده و علاقمندان می‌توانند با مراجعه به این سامانه از اطلاعاتی در مورد آسیب‌های اجتماعی آگاه شوند.

انتهای پیام/79002/غ30/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول