اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

از نزدیکان مرحوم آیت‌الله جمی:

آیت‌الله جمی حلقه وصل نیروهای انقلابی و ستاد رهبری انقلاب بودند

خبرگزاری فارس: یکی از نزدیکان و یاران مرحوم آیت‌الله جمی گفت: آیت‌الله جمی در جریان انقلاب، حلقه اتصال نیروهای انقلابی و ستاد رهبری در طول مبارزات ضد شاهنشانی مردم آبادان بودند.

آیت‌الله جمی حلقه وصل نیروهای انقلابی و ستاد رهبری انقلاب بودند

جعفر مدنی یکی از نزدیکان و دوستان مرحوم آیت‌الله جمی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس، در خصوص ابعاد شخصیتی ایشان اظهار داشت: مرحوم آیت‌الله جمی پیشگام مبارزات عام خوزستان و خاص مردم آبادان است.

وی افزود: مرحوم آیت‌الله جمی در تأسیس جلسات هفتگی روحانیون مبارز آبادانی در سال 42 پیشگام بوده و این جلسات را به همراه سخنرانی، ارائه راهکار، نحوه مبارزه، راه‌های رسیدن به پیروزی مدیریت می‌کردند.

مدنی ادامه داد: در جریان اعتصابات نیروهای انقلابی، پالایشگاه آبادان در روزهای انقلاب حامی کارگران و اعضای مبارزان انقلابی پالایشگاه بوده و با پشتیبانی‌های خود این نیروها را رهبری و حمایت می‌کردند.

وی در همین زمینه عنوان کرد: آن مرحوم حلقه اتصال نیروهای انقلابی آبادان و ستاد رهبری انقلاب بوده که با رهنمودهای خود یک جریان فعال و سازنده انقلابی را در شهرستان آبادان به‌وجود آورده بودند.

این شهروند آبادانی در ادامه با اشاره به فعالیت‌های مرحوم آیت‌الله جمی در روزهای منتهی به انقلاب و در جریان مبارزات انقلابی گفت: آیت‌الله جمی از نخستین روحانیونی بودند که در جریان انقلاب برای نخستین بار بر روی منبر نام امام راحل را در آبادان بر زبان جاری کردند.

وی تصریح کرد: در آن روزها ایشان با تبعیت از امام راحل و ادامه مبارزات انقلابی، در آبادان رهنمودها و فعالیت‌های انقلابی رهبر کبیر انقلاب را بر روی منبر برای شهروندان آبادانی تشریح کردند و اهداف انقلابی آن مرد بزرگ را تبیین کردند.

تشکیل ستاد کمیته انقلاب اسلامی در آبادان توسط آیت‌الله جمی

هم رزم و از یاران نزدیک آن بزرگوار با اشاره به ابعاد شخصیتی آیت‌الله جمی در طول دوران مبارزه علیه رژیم شاهنشاهی تصریح کرد: مرحوم آیت‌الله جمی در طول دوران مبارزات انقلابی مردم شهرستان برای ساماندهی مبارزات، ستاد کمیته انقلاب اسلامی را در شهرستان تشکیل داد و با این اقدام راه را برای پیشرفت هرچه بیشتر اهداف انقلابی مردم هموار کرد.

وی افزود: مرحوم آیت‌الله جمی نخستین امام‌جمعه شهرستان آبادان بود که به دستور امام راحل نخستین نماز جمعه منطقه را با حضور اقشار مختلف از شهروندان آبادان اقامه کرد.

آیت‌الله جمی از اصلی‌ترین دلایل سقوط نکردن آبادان در مقابل دشمن بعثی بود

مدنی در خصوص پرسش خبرنگار فارس از فعالیت‌های آن مرحوم در دوران هشت سال جنگ تحمیلی عنوان کرد: ایشان در مقاومت مردمی شهر در مقابل حملات دشمن بعثی نقش اساسی داشتند.

وی افزود: آن مرحوم با ایجاد نقش تعیین کننده و رهبری مدبرانه خود سبب دلگرمی و اعتماد نیروهای مردمی و مبارز شهرستان شد و از سقوط آبادان توسط دشمن بعثی جلوگیری کرد.

هم رزم مرحوم آیت‌الله جمی ادامه داد: آن مرحوم همیشه و در همه صحنه‌های جنگ دوشادوش رزمندگان و مردم شهرستان جنگیده و این حضور و مسئولیت بزرگ وی در حفظ این آب و خاک شکست حصر آبادان را رقم زد.

مدنی در خصوص اقامه نماز جماعت جمعه در زیر بمباران‌های شدید نیروهای بعثی توسط مرحوم جمی گفت: آیت‌الله جمی در هر موقعیت و مکانی نماز جمعه را بدون کوچک‌ترین تعللی برگزار می‌کرد.

وی ادامه داد: اقامه نماز جمعه در شهرستان آبادان بسیار مورد توجه امام راحل بود و در زمانی که آیت‌الله جمی برای پیگیری اموری از شهرستان خارج می‌شدند امام با ارسال پیغامی سبب این امر را جویا شده و به طور مستمر اخبار و خطبه‌های نماز جمعه آبادان را دنبال می‌کردند.

علاقه‌مندی به عشایر عرب زبان منطقه از خصایص بارز آن مرحوم بود

این شهروند آبادانی علاقه‌مندی و احترام به عشایر عرب زبان منطقه را یکی از خصایص مهم اخلاقی ایشان بیان کرد و در همین رابطه عنوان کرد: یکی از مؤلفه‌های اخلاقی مرحوم آیت‌الله جمی علاقه‌مندی و ارتباط با عشایر شهرستان آبادان بود.

وی افزود: احترام و ارتباط با عشایر، روحانیون و مردم روستاهای عرب زبان همجوار و کل شهرستان آبادان در همه سال‌های زندگی ایشان برقرار بوده و مشکلات آنان را پیگیری می‌کردند.

مدنی ادامه داد: به روستاهای اطراف منطقه به طور مستمر و مداوم سرزده، امورات شهروندان این مناطق را از نزدیک رؤیت و دنبال کرده و با حضور خود در بین آنان دلگرمی و نشاط ایجاد می‌کردند.

وی در پایان گفت: مأنوس شدن با قرآن، پایبندی به مسائل اخلاقی و آموزه‌های اسلامی، احترام به انسان‌ها، درس گرفتن از قرآن و اجرای آن در زندگی معنوی و مادی شهروندان از مؤلفه‌های اصلی اخلاقی آن مرحوم بود.

انتهای‌پیام/72002/م30/گ1003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول