اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

احمدی‌مقدم:

کاهش جرائم منوط به برخورد قاطع قضایی است

خبرگزاری فارس: فرمانده نیروی انتظامی با بیان اینکه هجوم به ارزش‌ها پایه و اساس شکل‌گیری جرائم است، گفت: کاهش جرائم منوط به برخورد قضایی قاطع است.

کاهش جرائم منوط به برخورد قاطع قضایی است

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، سردار اسماعیل احمدی‌مقدم صبح امروز در مجتمع شهید فعال نیروی انتظامی این شهر اظهار داشت: خطا، لغزش و گناه از آنجا آغاز می‌شود که انسان از چارچوب ارزش‌ها عبور می‌کند.

وی افزود: زمانی قواعد شکسته و ارزش‌ها غیر اصیل پنداشته شد، نفس سرکش رها می‌شود و آنگاه کار به کامجویی و لذت‌طلبی پایان نمی‌یابد و تجاوز به حقوق دیگران آغاز می‌شود.

احمدی مقدم بیان کرد: تامین امنیت در جامعه تنها به مقابله با سارقان و اشرار محدود نمی‌شود چرا که بسیاری از جرم‌ها و هنجارشکنی‌ها زاییده تهاجم فرهنگی و حمله به باورهای جامعه است.

وی تصریح کرد: ترویج حرص و آز، سیری‌ناپذیری، تنوع‌طلبی، زیاده‌خواهی و دین‌گریزی از عوامل اصلی شکل‌گیری جرم است.

فرمانده نیروی انتظامی ادامه داد: در کنار ناظر درونی و قدرت تقوی، نظارت اجتماعی و قانون قوی نیز برای مقابله با جرم نیاز است.

وی اضافه کرد: کسی که مصلح بوده در ابتدا باید خود صالح باشد و بنابراین بر نیروی انتظامی لازم است که قبل از اصلاح جامعه خود را از هر لحاظ اصلاح کند.

اغلب جرائم در استان فارس کاهش یافته است

فرمانده نیروی انتظامی در ادامه اظهار داشت: در استان فارس آمارهای 9 ماهه نشانگر کاهش نسبی اغلب جرائم است و به عنوان مثال در مجموع سرقت‌ها 10 درصد کاهش در استان فارس رخ داده است.

وی افزود: کاهش سرقت در استان فارس در حالی رخ می‌دهد که در کل کشور اندکی افزایش داشته‌ایم.

احمدی مقدم گفت: شیراز در چند سال گذشته در قتل، شرارت، تجاوز به عنف و ... در رتبه‌های بالای کشور قرار داشت و تلاش تمام مسئولان، علما و بزرگان و کارکنان نیروی انتظامی باعث این ارتقای امنیت شده است.

وی خاطرنشان کرد: افزایش جرم در استانی بزرگ به دلیل جمعیت آن قابل توجیه است اما نرخ افزایش جرم نباید افزایش پیدا کند.

به گفته فرمانده نیروی انتظامی، چند مورد سرقت مسلحانه در استان فارس تنها جرم قابل ملاحظه در این استان بود که با قوت پیگیری می‌شود و به زودی به نتیجه می‌رسد.

احمدی مقدم کاهش 13 درصدی جان‌باختگان در حوزه تصادفات در استان فارس را بسیار مناسب توصیف کرد و گفت: با توجه به پهناوری فارس و اینکه مسیر ترانزیتی سایر استان‌های کشور به حساب می‌آید، رکورد خوبی به دست آورده است.

وی خاطرنشان کرد: استان فارس در نظارت‌های برنامه چهارم سه نمره ارتقا یافته و بالاتر رفتن از این نمره در برنامه پنجم نیز برای این استان قابل انتظار است.

احمدی مقدم تصریح کرد: فارس در هشت یا 10 سال قبل در قتل رتبه نخست کشور را داشت و امسال نخستین رتبه کاهش قتل را دارد و اگر چند سال این کاهش ادامه پیدا کند این استان نه تنها اول نخواهد بود که از میانه نیز پایین‌تر می‌آید.

مردم نیروی انتظامی را کارآمد می‌خواهند

فرمانده نیروی انتظامی در ادامه بیان کرد: مردم پلیس ناتوان را دوست ندارند و لازم است که نیروی انتظامی پشتیبان آنان باشد.

وی افزود: نیروی انتظامی باید در مقابل مجرمان هیمنه و اقتدار خود را حفظ کند اما در تعامل با مردم برخوردی پدرانه و توام با مدارا از خود نشان دهد.

احمدی مقدم با تاکید بر لزوم به کارگیری فنون روانشناسی و آموزش مردم در مورد جرائم اظهار داشت: بر خلاف سال‌های گذشته که موارد تجاوز به عنف با اعمال زور اتفاق می‌افتاد در سال‌های اخیر بیشتر این موارد مربوط به افرادی است که با پای خود به دام مجرمان رفته‌اند.

تامین معاش یک پلیس ضروری است

وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: یک پلیس برای اینکه بتواند بر ماموریت‌های خود تمرکز کند باید از نظر معیشتی در تنگنا قرار نداشته باشد.

احمدی مقدم تصریح کرد: کارکنان نیروی انتظامی نیز باید با قناعت و پرهیز از مصرف اقلام لوکس و غیرضروری برای خود تنگنای مالی و بدهی ایجاد نکنند و استغنای خود را حفظ کنند.

وی در همین زمینه با بیان اینکه با وجود تحریم‌ها هیچ خللی در فعالیت‌های عمرانی نیروی انتظامی رخ نداده است، گفت: نیروی انتظامی با مدیریت هزینه‌ها و افزایش درآمدها سعی کرد در عبور از این مرحله یاریگر نظام باشد.

ساخت 30 هزار واحد مسکونی برای پرسنل نیروی انتظامی، افزایش تامین خانه سازمانی برای 30 هزار نفر تا پایان سال و افزایش فعالیت‌های عمرانی دیگر مواردی بود که احمدی مقدم ذیل همین بحث به آن اشاره کرد.

80 درصد جرائم نیروی انتظامی وظایف سازمانی است

فرمانده نیروی انتظامی در بخش دیگری از سخنان خود افزود: 80 درصد جرائم گزارش شده از کارکنان نیروی انتظامی در موارد وظایف سازمانی مانند غیبت، سهل‌انگاری و خسارت به خودرو و ... بوده و وقوع جرائمی مانند رشوه و خشونت در حد ناچیز بوده است.

بازدارندگی شرارت منوط به برخورد قضایی قاطع است

احمدی مقدم در زمینه برخورد با اراذل و اوباش اظهار داشت: این طرح پس از تهران در هر جای دیگری که نیاز باشد اجرا می‌شود.

وی افزود: در جاهایی که طرح مقابله با شرارت انجام شد جرائم به نصف کاهش پیدا کرد که البته پایداری این کاهش منوط به قاطعیت دستگاه قضایی در برخورد سریع و قاطع با اشرار باشد.

فرمانده نیروی انتظامی با تاکید بر لزوم حفظ امنیت روانی جامعه ابراز داشت: سرنخ‌های لازم در مورد کسانی که فیلم زورگیری در تهران را پخش کردند به دست آمده و با این افراد برخورد می‌شود چرا که هم امنیت روانی جامعه را کاهش دادند و هم باعث شدند که این مجرمان مدتی از دست پلیس گریختند و با زحمت دستگیر شدند.

وی تصریح کرد: از مردم تقاضا داریم که اگر فیلم یا مستنداتی در زمینه کشف جرم دارند آن را در اختیار پلیس قرار دهند و مطمئن باشند برخورد لازم با مجرمان صورت می‌گیرد.

انتهای پیام/2448/ح40/گ1003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول