اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس شبکه بهداشت دشتستان خبر داد

آغاز غربالگری فنیل‌ کتونوری نوزادان در دشتستان

خبرگزاری فارس: رئیس شبکه بهداشت دشتستان از آغاز غربالگری فنیل کتونوری نوزادان در دشتستان خبر داد.

آغاز غربالگری فنیل‌ کتونوری نوزادان در دشتستان

غلامرضا کهن در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در دشتستان اظهار داشت: توجه به بهداشت و سلامت افراد جامعه امری بسیار مهم و ارزشمند است و در جوامع پیشرفته به بهداشت و درمان اهمیت زیادی می‌دهند.

وی ادامه داد: حجم و کیفیت خدمات بهداشتی در دشتستان طی چند سال اخیر رشد محسوسی داشته و این امر رضایت خاطر مردم را فراهم کرده است.

رئیس شبکه بهداشت دشتستان خاطرنشان کرد: رسیدگی به وضعیت نوزادان و رعایت مسایل بهداشتی و درمانی آنها از مهم‌ترین برنامه‌های شبکه بهداشت دشتستان است.

کهن با اشاره به فعالیت‌های مرکز غربالگری هیپوتیروئید در دشتستان گفت: برای نخستین‌بار مرکز غربالگری هیپوتیروئید کار خود را از سال 83 و در مرکز بهداشتی و درمان امام سجاد (ع) شهر برازجان شروع کرد.

وی اضافه کرد: هم‌اکنون 15 مرکز نمونه‌گیری در سطح شهرستان دشتستان فعال هستند که دو مرکز از 15 مرکز در بیمارستان 17 شهریور برازجان و بیمارستان مهر برازجان مستقر هستند.

این مسئول بیان داشت: با برنامه‌ریزی انجام گرفته همه روزه از نوزادان (5 - 3 روزه ) در این مراکز نمونه‌گیری به عمل می‌آید.

کهن از آغاز غربالگری PKU (فنیل کتونوری) نوزادان در دشتستان خبر داد و اذعان داشت: از دی ماه 1391 برنامه غربالگری PKU (فنیل کتونوری) نیز در شهرستان دشتستان آغاز شده و همزمان با نمونه‌گیری تیروئید در نوزادان انجام می‌گیرد.

وی افزود: براساس آمار موجود تعداد نوزادانی که با انجام غربالگری هیپوتیروئیدی در سال 90 در شهرستان دشتستان شناسایی شده‌اند، هفت مورد و از ابتدای سال 91 تاکنون نیز سه مورد بوده است.

رئیس شبکه بهداشت دشتستان ابراز داشت: هدف از اجرای این برنامه در کشور شناسایی نوزادانی است که کم‌کاری تیروئید دارند، چراکه کم‌کاری مادرزادی تیروئید یکی از علل مهم قابل پیشگیری عقب‌افتادگی ذهنی در نوزادان است و در صورت وجود کم‌کاری تیروئید در جنین، اختلالاتی در ارگان‌های مهم از جمله سیستم عصبی مرکزی و اسکلتی ایجاد می‌شود.

این مسئول در پایان یادآور شد: از تمام توان و ظرفیت موجود برای بهبود وضعیت بهداشتی و درمانی شهرستان بهره می‌بریم و هیچ فرصتی را هدر نمی‌دهیم.

انتهای پیام/2451/ذ10/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول