اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

با وجود بارش‌های مناسب

آورد رودخانه‌های خوزستان 27 درصد کمتر از نرمال است

خبرگزاری فارس: معاون حفاظت و بهره‌برداری از منابع آب سازمان آب و برق خوزستان گفت: با وجود بارش‌های مناسب در سال آبی جاری، آورد رودخانه‌های استان هنوز هم 27 درصد کمتر از نرمال است.

آورد رودخانه‌های خوزستان 27 درصد کمتر از نرمال است

فتح الله دهکردی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اهواز با ارائه گزارشی از وضعیت منابع آب و بارش‌های خوزستان از ابتدای سال آبی جاری (مهر ماه) تا پایان آذر ماه اظهار کرد: بر اساس گزارش ایستگاه‌های سنجش بارندگی سازمان آب و برق خوزستان در این مدت در حوزه رودخانه کارون در منطقه شمال شرق (سوسن و ایذه) 304 تا 396 میلی‌متر بارندگی اتفاق افتاده است؛ در منطقه شمال این حوزه (لالی، گتوند و شوشتر) بین 147 تا 209 میلی‌متر بارندگی و در منطقه مرکزی این رودخانه (عرب اسد، ملاثانی، اهواز و دارخوین) از 82 تا 147 میلی‌متر بارندگی اتفاق افتاده است.

وی افزود: در حوزه رودخانه دز در منطقه شمال غرب (سد تنظیمی دز) 211 میلی‌متر و در غرب این رودخانه (هفت تپه، شوش و حرمله) بین 154 تا 190 میلی‌متر باران باریده است.

دهکردی ادامه داد: در حوزه رودخانه کرخه در منطقه غرب (پای پل و عبدالخان) از 161 تا 172 میلی‌متر و جنوب غرب این رودخانه (حمیدیه، سوسنگرد، بستان و یزد نو) از 99 میلی‌متر تا 148 میلی‌متر بارندگی رخ داده است.

به گفته وی، در حوزه رودخانه مارون منطقه شرق (بهبهان، زیدون، پاقلعه و چم نظام) از 178 تا 344 میلی‌متر؛ در شمال شرق حوزه (رامهرمز و باغملک) 152 تا 319 میلی‌متر؛ در جنوب شرق رودخانه (رامشیر، امیدیه و ماهشهر) 112 تا 150 میلی‌متر و در جنوب مارون (بوزیه، شادگان، گرگر) شاهد 63 تا 82 میلی‌متر بارندگی بودیم. همچنین در حوزه رودخانه زهره هندیجان درمنطقه شرق (تشان و خیرآباد) 213 تا 290 میلی‌متر و در جنوب شرق (هندیجان) 166 میلی‌متر بارش اتفاق افتاده است.

* بیشترین و کمترین‌ها

معاون سازمان آب و برق خوزستان در مورد مناطقی که بیشترین  و کمترین بارندگی را داشتند نیز گفت: بیشترین بارندگی در حوزه رودخانه کارون در ایذه با 122 درصد سال‌های نرمال و کمترین بارندگی در سد شهید عباسپور با 98 درصد سال‌های نرمال اتفاق افتاده است.

وی افزود: در حوزه رودخانه دز بیشترین بارش در هفت تپه با 123 درصد سال‌های نرمال و کمترین در سد دز با 106 درصد نسبت به سال‌های نرمال رخ داده است. همچنین در حوزه کرخه بیشترین بارش در پای پل با 119 درصد سال‌های نرمال و کمترین در حمیدیه با 90 درصد نسبت به نرمال بود.

دهکردی خاطرنشان کرد: در حوزه رودخانه مارون بیشترین بارش در بهبهان با 166 درصد سال‌های نرمال و کمترین در رامشیر با 91 درصد سال‌های طبیعی و در هندیجان نیز بارندگی‌ها 159 درصد سال‌های نرمال گزارش شده است.

* فاصله 27 درصدی با نرمال

عضو ستاد مقابله با خشکسالی خوزستان در ادامه گزارشی از وضعیت آورد رودخانه‌ها و روان آب‌ها گفت: از ابتدای سال آبی جاری تا پایان آذر ماه در حوزه رودخانه کارون یک میلیارد و 276 میلیارد مترمکعب آورد اتفاق افتاده که نسبت به سال‌های نرمال 10 درصد کاهش نشان می‌دهد.

دهکردی افزود: آورد حوزه رودخانه دز 598 میلیون مترمکعب بوده که نسبت به سال‌های نرمال 35 درصد کاهش دارد.

به گفته وی، در مجموع در حوزه کارون بزرگ (شامل دز و کارون) یک میلیارد و 874 میلیون متر مکعب روان آب بوده که 25 درصد کمتر از سال‌های نرمال است.

معاون سازمان آب و برق خوزستان اظهار کرد: آورد حوزه رودخانه کرخه 514 میلیون مترمکعب بوده که 42 درصد نسبت به سال‌های نرمال کاهش دارد و در حوزه مارون نیز 217 میلیون مترمکعب آورد اتفاق افتاده که 7 درصد بیش از نرمال است.

دهکردی تصریح کرد: در مجموع 2 میلیارد و 605 میلیون مترمکعب آورد رودخانه‌های استان بوده که 27 درصد نسبت به سال‌های نرمال کاهش نشان می‌دهد.

وی گفت: با وجود بارش‌های مناسب اگر چه نگرانی‌ها تا حدودی برطرف شده اما هنوز با شاخص سال‌های طبیعی فاصله داریم.

* بهبود ذخایر

معاون حفاظت و بهره‌برداری از منابع آب سازمان آب و برق خوزستان همچنین با اشاره به وقوع خشکسالی در سال‌های اخیر در استان، در مورد آخرین وضعیت ذخایر سدهای استان گفت: ذخیره حوزه کارون بزرگ (سدهای کارون 3 و 4، شهید عباسپور، گتوند و دز) در حال حاضر 8 میلیارد و 55 میلیون مترمکعب است که 600 میلیون مترمکعب نسبت به سال 90 افزایش نشان می‌دهد.

وی افزود: سد کرخه یک‌میلیارد و 285 میلیون مترمکعب ذخیره دارد که نسبت به سال گذشته 61 میلیون مترمکعب افزایش یافته است همچنین حوزه مارون 843 میلیون مترمکعب ذخیره دارد که 130 میلیون مترمکعب نسبت به سال گذشته بیشتر است.

دهکردی اظهار کرد: سد جره که سال گذشته آبگیری آن آغاز شد 85 میلیون مترمکعب ذخیره دارد که 60 میلیون مترمکعب نسبت به سال گذشته بیشتر شده است.

عضو ستاد مقابله با خشکسالی خوزستان خاطرنشان کرد: سدهای استان مجموعا در سال گذشته 9 میلیارد و 419 میلیون مترمکعب ذخیره داشتند که اکنون به 10 میلیارد و 269 میلیون مترمکعب رسیده است.

وی تاکید کرد: با وجود بارش نرمال در سال جاری، در بعضی حوزه‌ها آورد رودخانه‌ها وضعیت نرمال پیدا نکرده به همین دلیل به جز در حوزه مارون به شرایط نرمال دست نیافتیم.

دهکردی ادامه داد: از شروع نیاز آبی کشاورزی تاکنون بارش‌های مناسبی اتفاق افتاده به همین دلیل هیچگونه کمبودی برای کشت‌های حاضر نداشتیم و کشاورزان در بعضی مناطق حتی بیش از سطح اراضی سال‌های نرمال کشت کردند که بارش‌ها آب مورد نیاز را به طور کامل تامین کرده است.

وی اظهار کرد: در پی بارش‌ها به دلیل افزایش روان آب‌ها در پایین دست رودخانه‌ها و مناطقی که سدی احداث نشده، رودخانه‌ها طغیان کردند البته اکنون سیلاب برطرف شده زیرا رودخانه‌ها بیش از حجم سیلاب گنجایش دارند. طغیان رودخانه‌های دز و بالارود نیز موجب شد اراضی کشاورزی به زیر آب برود.

* ابهام در کیفیت سد گتوند

معاون سازمان آب و برق خوزستان در مورد وضعیت کیفی مخزن سد گتوند و تاثیر سیلاب‌های اخیر بر لایه بندی مخزن و افزایش شوری رودخانه کارون گفت: با توجه به اینکه بهره‌برداری این سد هنوز به سازمان آب و برق خوزستان تحویل داده نشده و در اختیار شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران است، از وضعیت کیفیت مخزن این سد اطلاعی در دست نیست.

وی اظهار کرد: در حال حاضر میزان شوری آب کارون در مقطع اهواز 2 هزار و 600 میکروموس است در حالی که پیش از بارندگی‌ها میزان شوری 2 هزار و 200 میکروموس بوده به عبارتی پس از بارندگی‌ها 400 واحد به شوری آب کارون در اهواز اضافه شده است.

دهکردی توضیح داد: البته به طور کلی با جریانات ناشی از بارندگی کدورت آب رودخانه‌ها بالا می‌رود، علاوه بر این اراضی مشرف به رودخانه کارون (شور عقیلی و دشت بزرگ) دارای رگه‌های نمکی هستند که با وقوع سیلاب شوری آب رودخانه را بالا می‌برند.

وی افزود: در زمستان به دلیل کاهش فعالیت کشت و صنعت‌های نیشکر و کاهش تخلیه زهاب‌ها شوری کمتر شده و به حدود 2هزار و 300 می‌رسد.

بر اساس این گزارش، به دلیل انحلال نمک سازند گچساران در مخزن سد گتوند علیا، آب این مخزن شور شده است. بر اثر لایه بندی که در مخزن سد اتفاق افتاده، لایه‌های عمقی آب دارای شوری بسیار زیاد هستند و این شوری تا لایه‌های سطحی به تدریج کاهش می‌یابد. کارشناسان بر این باورند که ورود سیلاب به مخزن این سد باعث بر هم خوردن لایه بندی، شور شدن آب خروجی به رودخانه کارون و وقوع یک فاجعه زیست محیطی است. مسئله‌ای که متولیان آب استان تاکنون نسبت به آن سکوت کرده‌اند.

سد گتوند علیا در بالادست رودخانه کارون در شهرستان گتوند قرار دارد و از سال گذشته تا کنون با وجود هشدار کارشناسان و شرایط خشکسالی در خوزستان سه مرحله آبگیری انجام داده است.

انتهای پیام/72005/صا/گ1003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول