اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل حفاظت محیط زیست همدان:

مراتع همدان فقیر است / تخریب بیش از حد مراتع همدان

خبرگزاری فارس: مدیرکل حفاظت محیط زیست همدان گفت: تعداد واحد دامی همدان پنج برابر ظرفیت مراتع است، در حالی که مراتع استان در ردیف مراتع بسیار فقیر محسوب می‌شوند و این امر نشان از تخریب بیش از حد مراتع استان دارد.

مراتع همدان فقیر است / تخریب بیش از حد مراتع همدان

به گزارش خبرگزاری فارس از همدان، قربانعلی محمدپور صبح امروز در جمع خبرنگاران با اشاره به زیستگاه‌های منحصر به فرد اکولوژیکی استان همدان اظهار کرد: استان همدان دارای مساحتی بالغ بر یک میلیون و 949 هزار و 100 هکتار است که 3.1 درصد از این مساحت را مناطق حفاظت‌شده تشکیل می‌دهد.

وی با اشاره به 6 منطقه حفاظت شده استان افزود: این مناطق شامل منطقه حفاظت شده لشگردر با مساحت 15 هزار و 550 هکتار و گلپرآباد با مساحت 8 هزار و 326 هکتار در شهرستان ملایر می‌شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست همدان با اشاره به منطقه حفاظت شده خانگرمز در تویسرکان با مساحت 9 هزار و 26 هکتار بیان داشت:‌ منطقه حفاظت‌شده ملوسان با مساحت 9 هزار و 500 هکتار در نهاوند، منطقه حفاظت شده آلموبلاغ با مساحت 7 هزار و 800 هکتار در اسدآباد و منطقه حفاظت‌شده شراء با مساحت 10 هزار و 700 هکتار در شهرستان همدان قرار دارد.

وی با بیان اینکه هر 6 منطقه از لحاظ دارا بودن ارزش‌های زیستی از مناطق بارز استان به شمار می‌رود، تصریح کرد: کل‌، بز، قوچ، میش و گونه‌های دیگری از پستانداران و انواع پرندگان از عمده‌ترین گونه‌های حیات وحش مناطق حفاظت‌شده استان محسوب می‌شوند.

محمدپور عنوان کرد:‌ در استان همدان چهار منطقه تجرک فامنین به مساحت 13 هزار هکتار، تالاب آقگل با وسعت 830 هکتار، تالاب شیرین‌سو با وسعت 300 هکتار و تالاب آبشینه با مساحت 85 هکتار جزو مناطق شکار ممنوع استان هستند.

وی ادامه داد: وسعت چهار منطقه تیراندازی ممنوع 14 هزار و 300 هکتار بوده که حدود 0.69 درصد مساحت استان را شامل می‌شود و سطح کل مناطق تحت مدیریت (ممنوعه و حفاظت‌شده) 75 هزار هکتار است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست همدان ابراز داشت:‌ حدود 60 گونه پرنده مهاجر، 21 گونه پستاندار، 33 گونه ماهی، 6 گونه دوزیست، 38 گونه خزنده و 100 گونه پرنده خشکی‌زی که در تالاب‌ها و زیستگاه‌های آبی استان زندگی می‌کنند از مهم‌ترین گونه شاخص از لحاظ تنوع زیستی به شمار می‌روند.

وی با اشاره به طبیعت استان عنوان کرد: طبیعت استان فاقد جنگل طبیعی در مقیاس قابل توجه بوده و آنچه که به صورت پوشش درختی پراکنده مشاهده می‌شود بقایای جنگل‌های طبیعی است که به دلیل سالیان متوالی از یک طرف و تخریب در طرف دیگر از هم پاشیده، بنابراین جنگل 200 هکتاری گیاهان مؤید این واقعیت است.

محمدپور گفت: مراتع استان مجموعاً با مساحت 822 هزار هکتار 0.9 درصد مساحت مراتع کشور و 42.1 درصد مساحت استان را شامل می‌شود.

وی با بیان اینکه بهره‌برداری بی‌رویه و غیر اصولی در تخریب مراتع نقش بسزایی دارد، بیان داشت: تعداد واحد دامی که در حال حاضر از مراتع بهره‌برداری می‌کنند پنج برابر ظرفیت واقعی بوده و این در حالی است که 5.6 درصد مراتع استان در ردیف مراتع متوسط 56.6 درصد مراتع فقیر و 33.8 درصد مراتع بسیار فقیر محسوب می‌شوند و این امر نشان‌دهنده سیر قهقرایی و تخریب بیش از حد مراتع استان است.

انتهای پیام/89006/ر/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول