حجت شعبانپور امروز در گفتوگو با خبرنگار فارس در رشت با اشاره به وضعیت پروژه راهآهن گیلان اظهار کرد: محور ریلی قزوین ـ رشت ـ انزلی در کریدور ترانزیتی شمال جنوب قرار دارد که مسیر آن 205 کیلومتر در قالب 9 قطعه است.
وی با بیان اینکه حدود 40 کیلومتر محور مذکور دو خطه و 165 کیلومتر آن یک خطه است، گفت: کلنگزنی پروژه راهآهن در سال 81 صورت گرفت و از سال 84 عملیات اجرایی آن توسط شرکت استراتوس در قطعه یک و شرکت متاراه در قطعه پنج الف آغاز شد.
این مسئول با تصریح بر اینکه برای پروژه راهآهن گیلان تاکنون 330 میلیارد تومان هزینه شده است، اضافه کرد: برای اتمام این پروژه 350 میلیارد تومان دیگر نیاز است.
وی راهآهن گیلان را از پروژههای مهر ماندگار دانست و تصریح کرد: مقرر شده تا محور قزوین ـ رشت تا سال 92 به بهرهبرداری برسد و با تحقق تعهدات مالی و همکاری ارگانهای ذیربط درباره تامین مصالح قرضه، این امر محقق شود.
شعبانپور با بیان اینکه در پروژه راهآهن 48 دستگاه تونل با طول 21 کیلومتر در دست ساخت است، اذعان کرد: طولانیترین دستگاه این تونل 2 هزار و 218 متر است.
وی از ساخت 74 دستگاه پل خاص در پروژه راهآهن خبر داد و گفت: این پلها با طول 11 هزار و 744 متر بوده که طولانیترین آن 2 هزار و 661 متر طول دارد و در دست ساخت است.
مدیرکل راه و شهرسازی گیلان محور مذکور راهآهن گیلان را دارای 73 درصد پیشرفت فیزیکی دانست و خاطرنشان کرد: برای این مسیر 11 ایستگاه پیشبینی شده است.
وی پیشبینی حداکثر سرعت برای قطارهای باری را 120 کیلومتر در ساعت و قطارهای مسافری را 160 کیلومتر در ساعت اعلام کرد و یادآور شد: ظرفیت خط ریلی محور قزوین ـ رشت حمل 3 میلیون و 810 هزار مسافر استانی، 381 هزار مسافر محلی و 9 میلیون و 867 هزار تن بار با احتساب کالا و بار ترانزیت در نظر گرفته شده است.
شعبانی، اهداف ایجاد پروژه راهآهن گیلان را تامین حمل و نقل ایمن سریع، روان و ارزان همگام با توسعه پایدار و حفظ محیط زیست و هدایت و انحراف بار از جاده به راهآهن به منظور ارتقای ایمنی و صرفهجویی از مصرف انرژی عنوان کرد.
انتهای پیام/2300/ز/گ1003