اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

استاد حقوق دانشگاه شهید بهشتی تهران:

حرکتی‌های خوبی برای حفظ حقوق زنان در ایران آغاز شده است

خبرگزاری فارس: استاد حقوق دانشگاه شهید بهشتی تهران گفت: حرکتی نیز در ایران آغاز شده است برای بهتر شدن حقوق زنان، اما تا زمانی که زنان بر قدرت ننشینند نمی‌توانند حقوق برابر با مردان داشته باشد.

حرکتی‌های خوبی برای حفظ حقوق زنان در ایران آغاز شده است

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، امیر نیک‌پی ظهر امروز در همایش حقوق زنان در آسیا که در کانون وکلای دادگستری منطقه اصفهان برگزار شد، با اشاره به محوریت صحبت‌های پیرامون الهیات حقوق زنان اظهار کرد: وقتی جوامع از حالت سنتی به مدرنیته می‌رود دو جنبه منفی و مثبت در بسیاری از حوزه‌ها به وجود می‌آید که می‌توان گفت در بدترین نظام‌ها در تاریخ عصر جدید است که می‌خواهد زندگی خصوصی و عمومی مردم را کنترل کنند.

وی با بیان اینکه یکی از موضوعات مطرح شده جدید بحث برابری جنسیتی است، افزود: افراد فارغ از تعلقات خود دارای حق و حقوقند که جامعه مدنی موجود حکام حق ندارد جامعه را هم گام خود کند.

استاد حقوق دانشگاه شهید بهشتی تهران تصریح کرد: بحث برابری حقوق بین زن و مردم یک مبحث جدید است که در قرون اخیر طرح شده است در حالی که این قضیه برابری حقوق پیش از این فقط در برابری حقوق انسان‌ها به کار می‌رفت.

وی ادامه داد: قوانین تبعیض‌آمیز در جامعه به ذات آن بر نمی‌گردد بلکه به موضوع تفاسیر رسمی موجود بر می‌گردد.

نیک‌پی اضافه کرد: در این خصوص سه دیدگاه دین‌داری مطرح است که یک سری خواهان حضور پررنگ زنان در جامعه هستند اما برابری حقوق با مرد را قبول ندارند و یک دیدگاه دیگر معتقد هستند که زنان و مردان دلیلی ندارد که با هم حقوق مساوی داشته باشند و دیگر دیدگاه معتقد است حقوق زنان در یک سری از موارد باید بیش از مردان باشد.

وی در مورد حقوق زنان گفت: هیچ نهاد و جایگاهی نیست که زنان نتوانند اشغال کنند و این بستگی به حضور خود زنان در عرصه اجتماعی دارد.

استاد حقوق دانشگاه شهید بهشتی تهران با اشاره به دیدگاه اصلاح طلبی دینی در ایران در حدود 100 سال پیش در ایران اظهار کرد: یکی از جریانات مهم در ایران که مدعی اصلاح طلبی در ایران هستند، دیدگاه«بابی‌گری» است.

وی همچنین افزود: اما مسئله حقوق زنان در ایران برای نخستین بار در طرز فکر و کتاب‌های افرادی همچون دکتر علی شریعتی و نیز شهید مرتضی مطهری طرح شد.

نیک‌پی ادامه داد: البته در ایران هنوز بسیاری از افراد ذهنشان مطلقاً به برابری حقوق زن با مرد معتقد نیست، بلکه فقط حضور زنان در اجتماع، سیاست و آموزش و سایر حوزه‌ها را برای خروج از حوزه خانه و در اجتماع بودن طرح می‌کنند.  

وی با اشاره به جریان اصلاح طلبی دینی گفت: همچنین نشریات زنان، ندا و فرزانه در دهه 70 از جمله نشریاتی فعال در حوزه زنان است، که از برابری حرف نمی‌زدند اما از حقوق بیشتر زنان حرف نزدند.

استاد حقوق دانشگاه شهید بهشتی تهران  با اشاره به لایحه حمایت از حقوق زنان که در مجلس اشاره کرد و گفت: برای نخستین بار است که بررسی یک لایحه در مجلس این قدر طول می‌کشد.

وی اضافه کرد: مالیات بستن مهریه زنان و تعدد زوجات بدون اجازه همسر دو ماده اساسی است که در صحن علنی مجلس آمده اما به تصویب نرسیده و یک از دلایل هم آن را می‌توان فعالیت بسیار گسترده کنش‌گران حقوق زنان عنوان کرد.

نیک‌پی گفت:خود دین دارانی که به لحاظ سیاسی به رئیس جمهور رای دارند و جزء محافظه‌کاران محسوب می‌شوند برای دفاع حقوق زن با این لایحه موافقت ندارند.

وی افزود: کنش‌گران، معترضان، فشارها و لابی‌ها و نیز بسیاری از نمایندگان معتقدند که لایحه حمایت از خانواده در جهت خلاف و پاشیده شدن نظام خانواده است.

استاد حقوق دانشگاه شهید بهشتی تهران تاکید کرد: بنابراین حرکتی آغاز شده است که جریانات الهی حقوق زنان در بسیاری از کشورهای مسلمان نشین فعال شده است.

انتهای پیام/63012/صا/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول