اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

دستیار معاون کمیته امداد:

12 درصد خانوارهای کشور را زنان سرپرست خانوار تشکیل می‌دهند

خبرگزاری فارس: دستیار معاون حمایت و سلامت خانواده کمیته امداد امام خمینی (ره) کشور گفت: در حال حاضر 2 میلیون زن سرپرست خانوار در کشور زندگی می‌کنند که 12 درصد از خانوارهای کشور را به خود اختصاص می‌دهند.

12 درصد خانوارهای کشور را زنان سرپرست خانوار تشکیل می‌دهند

به گزارش فارس از قزوین، علیرضا چگینی امروز در همایش ارتقای سلامت اجتماعی زنان سرپرست خانوار که در سالن اجتماعات دانشگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) قزوین برگزار شد، اظهار داشت: زنان سرپرست خانوار یکی از گروه‌های آسیب‌پذیر جامعه هستند که توجه و رسیدگی به آنها یکی از اولویت‌ها و ضروریات نظام به شمار می‌رود.

وی افزود: در حال حاضر یک میلیون و 50 هزار نفر از زنان سرپرست خانوار ساکن در داخل کشور تحت حمایت کمیته امداد امام خمینی (ره) قرا دارند که 86 درصد از آنها به علت فوت همسرانشان سرپرستی خانواده را بر عهده گرفته‌اند و بقیه نیز به علت سایر عوامل سرپرست خانواده شده‌اند.

این مقام مسئول با اشاره به شرایط خاص این مجموعه عظیم که با عنوان زنان سرپرست خانوار نام گرفته‌اند، گفت: این افراد برای جامعه ما می‌توانند هم فرصت باشند و هم تهدید، چراکه به علت بی‌توجهی به آنها قطع یقین زمینه آسیب‌پذیری آنها افزایش می‌یابد.

دستیار معاون حمایت و سلامت خانواده کمیته امداد امام خمینی (ره) کشور افزود: از سوی دیگر قابلیت‌ها و ظرفیت‌های زیادی در بین زنان سرپرست خانوار وجود دارد که می‌توان گفت بسیاری از این قابلیت‌ها در مردان هم کم‌تر دیده می‌شود که این امر مستلزم برنامه‌ریزی دقیق برای بروز و ظهور استعدادها و ظرفیت‌های زنان سرپرست خانوار است.

چگینی افزود: کمیته امداد امام خمینی (ره) با طراحی برنامه‌های اجرایی در راستای توسعه توانمندسازی زنان سرپرست خانوار توجه ویژه‌ای به این قشر آسیب‌پذیر دارد.

وی اضافه کرد: طرح پژوهشی بزرگی با هدف شناسایی زنان سرپرست خانوار از طریق جهاد دانشگاهی اجرا شده است که بر اساس آن کمیته امداد با طراحی برنامه‌های اجرایی و عملیاتی در راستای توانمندسازی این خانواده‌ها گام بر می‌دارد و در این مجموعه توجه خاصی به گروه‌های آسیب‌پذیر از جمله زنان مطرح شده است.

این مقام مسئول به تشکیل دبیرخانه رسیدگی به وضعیت زنان سرپرست خانوار اشاره کرد و گفت: دبیرخانه دائمی رسیدگی به وضعیت زنان سرپرست خانوار با حضور جمعی از اساتید دانشگاهی تشکیل شده است و مطالعات در این حوزه آغاز شده و طرح پژوهشی نیز از طریق جهاد دانشگاهی در حال اجرا می‌باشد.

دستیار معاون حمایت و سلامت خانواده کمیته امداد امام خمینی (ره) کشور یادآور شد: نتایجی که این دبیرخانه به دنبال داشته، این است که برای شناخت ظرفیت زنان سرپرست خانوار، همایش‌های علمی و کاربردی را تعریف کرده است که سال گذشته، نخستین همایش در تهران برگزار شد و خروجی این همایش نیز در اختیار دستگاه‌ها قرار گرفته و برگزاری پنج همایش دیگر نیز در استان‌ها تعریف شده است که تا پایان سال‌جاری در استان‌های کشور برگزار می‌شود و استان قزوین نیز نخستین استانی است که اقدام به برگزاری این همایش کرده است.

به گفته چگینی برداشت بومی از مسائل و مشکلات زنان سرپرست خانوار در برگزاری این همایش‌ها مد نظر قرار گرفته است تا مسائل منطقه‌ای و استانی را شناسایی کرده و اقدامات لازم در این راستا صورت گیرد.

وی با اشاره به اینکه در سال آینده جمع‌بندی همایش‌های استانی صورت خواهد گرفت، افزود: انتظار دیگری که در برگزاری این همایش وجود دارد، این است که حرکت دانش‌محور در استان در حوزه زنان سرپرست خانوار با مشارکت همه دستگاه‌ها صورت گیرد و مقدمه تهیه سند جامع حمایت از زنان سرپرست خانوار فراهم شود.

این مقام مسئول در پایان تأکید کرد: نتایجی که از برگزاری این گونه همایش‌ها به دست می‌آید در تدوین چشم‌اندازی برای توانمندسازی زنان سرپرست خانوار و استفاده از ظرفیت‌ها و قابلیت‌های این قشر از اقشار جامعه مؤثر خواهد بود.

انتهای پیام/77001/ت/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول