اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس دانشگاه بوعلی سینا:

برخی قوانین ما دارای مشکل است/ برای مدیریت صحیح برنامه مشخصی تدوین شود

خبرگزاری فارس: رئیس دانشگاه بوعلی سینا قوانین کنونی کشور را دارای مشکلاتی عنوان کرد و گفت: کشور برای مدیریت نیازمند قانون است و باید جامعه را قانونی مدیریت کرد قانونی که مبتنی بر ایمان و دین باشد.

برخی قوانین ما دارای مشکل است/ برای مدیریت صحیح برنامه مشخصی تدوین شود

به گزارش خبرگزاری فارس از همدان، محمدعلی ‌زلفی‌گل ظهر امروز در مراسم اختتامیه هفته پژوهش با بیان اینکه امروز نیازهای جامعه ما از نیازهای جوانان متفاوت است، افزود: امروز باید برای رفع نیازهای جامعه از نیازها به عنوان پروژه‌های ملی تعریف کنیم و در این راستا تمام امکانات جامعه را برای تحقق این پروژه بکار گیریم.

وی تقویت زیرساخت‌ها و تسلیحات نظامی را یک پروژه ملی عنوان کرد و گفت: ما باید پروژه‌هایی را به شکل کلان تعریف کنیم و امکانات را به سمت آنها سوق دهیم.

رئیس دانشگاه بوعلی سینا ایجاد اشتغال پروژه کلان کشور برشمرد و افزود: در زمینه اشتغالزایی باید سهم هر کس مشخص شود که اگر مشکل اشتغال حل شود سرمایه‌های اجتماعی، علمی و اقتصادی نیز ارتقا می‌یابد.

وی خواسته به حق مردم را در انتخابات اخیر ایجاد اشتغال دانست و بیان داشت: تولید ثروت از دانش و بیمه پژوهش و نوآوری یک ضرورت است که با گذشت 33 سال از انقلاب هنوز این موارد را نداریم و باید در مجلس تصویب شود تا طرح‌ها به نتیجه برسد.

*انتخاب مدیران سلسله مراتبی پیش رود

زلفی‌گل در ادامه با بیان اینکه ما در اهداف تعیین شده خود مشکل داریم، تصریح کرد: در برخی مواقع اهداف ما انحرافی است چرا که اگر هدف ما تولید مقاله و کتاب باشد جهش ما درست نیست بلکه باید تولید ثروت از دانش باشد.

وی قوانین را دارای مشکلاتی عنوان کرد و گفت: جامعه را بر اساس اخلاق و وجدان نمی‌توان اداره کرد بلکه کشور برای مدیریت نیازمند قانون است و باید جامعه را قانونی مدیریت کرد که این قانون نیز باید مبتنی بر ایمان و دین باشد.

رئیس دانشگاه بوعلی سینا مدیریت را دارای فاکتور مهمی برشمرد و افزود: انتخاب مدیران ما گاهی صحیح نیست و مدیران به ویژه مدیرانی که در تصمیم‌سازی نقش دارند، سلسله مراتبی پیش نمی‌روند، در حالی که برای مدیرسازی باید برنامه مشخصی تدوین شود.

*علم عنکبوت‌وار علم نیست

وی ادامه داد: امروز در دنیا مساحت جغرافیایی تعیین‌کننده میزان اثربخشی آنها در مناسبت‌های اقتصادی دنیا نیست بلکه امروز در دنیا نقشه تولید علم، فن و ثروت را ترسیم می‌کنند و این نقشه سهم هر کس را مشخص می‌کند.

زلفی‌گل گنج کنونی دنیا را علم و تولید دانست و افزود: همه ما باید یادمان باشد که در علم تافته جدابافته نیستیم به طوری که باید هم تولید علم داشته و هم بر علم دنیا بیفزائیم.

وی با بیان اینکه علم عنکبوت‌وار علم نیست، تأکید کرد: امروزه علمی علم است که در دنیای اقیانوس علم جهان وارد شود که این اقیانوس متعلق به همه است و هر کس می‌تواند به آن علم بیفزاید.

رئیس دانشگاه بوعلی سینا با اشاره به اینکه نظام حکومتی ما به دنبال تدوین برنامه و سند علمی است، افزود: هدف از نوشتن برنامه چشم‌انداز و سند این است که ما اهداف خود را بشناسیم و بدانیم که به چه سمت و سویی در حال حرکت هستیم.

وی حصول پیشرفت را با افزایش سرمایه‌های اجتماعی، سیاسی، اقتصادی، امنیتی و فکری میسر دانست و گفت: در کشور ما بر اساس قانون اساسی پیشرفت عدالت‌محور مهم است و پیشرفتی مطلوب است که شکاف اجتماعی ایجاد نکرده و بتواند آثار پیشرفت را در زندگی مردم متجلی سازد.

زلفی‌گل در ادامه سخنانش گفت: بیشترین توسعه فرهنگی در دوران ریاست جمهوری رهبر معظم انقلاب، توسعه اقتصادی در دوران هاشمی رفسنجانی، توسعه سیاسی در دوران خاتمی و توسعه اجتماعی در دوران احمدی‌نژاد صورت گرفت در صورتی که امروز به این نتیجه رسیده‌ایم که توسعه‌ای باید در اسناد بالادستی صورت گیرد که شامل همه این‌ها باشد.

به گفته وی، توسعه‌ای که دانش‌بنیان و قابل تقابل با دنیا و رقابت‌پذیر باشد، مهم است و باید خواص مغز متفکر آن باشد و توده مردم بهره‌بردار از آن باشد.

*در الگوی ایرانی- اسلامی مزیت‌های نسبی کشور لحاظ شود

رئیس دانشگاه بوعلی سینا تصریح کرد: توسعه پایدار موجب عدم افت سرمایه‌های ملی، عدم آلودگی محیط زیست و توجه به سرنوشت آیندگان می‌شود و توسعه دانش‌بنیان باید پژوهش‌محور باشد.

وی خاطرنشان کرد: ما باید الگوی ایرانی ـ اسلامی پیشرفت را به گونه‌ای طراحی کنیم که مزیت‌های نسبی کشور ما در آن لحاظ شود.

زلفی‌گل با بیان اینکه در سال 2011 رشد علمی ایران نسبت به ترکیه تقریباً برابر شده است، افزود: در سال 2009 ایران از فقر  علمی نجات یافت و سهم بیشتری را در تولید علم دنیا کسب کرد به طوری که در سال 2011 توانستیم رتبه 17 را در جهان کسب کنیم.

وی در پایان سخنانش به مقایسه وضعیت کنونی علم‌آموزی در کشور اشاره کرد و گفت: هم‌اکنون 60 هزار عضو هیئت علمی، 4 میلیون دانشجو شامل 500 هزار دانشجوی کارشناسی ارشد و 50 هزار دانشجوی دکترا در کشور ما وجود دارد که قبل از انقلاب چنین نبود و باید برای تحصیل علم به خارج از کشور اعزام می‌شدند.

انتهای پیام/89003/صا/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول