اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان اردبیل:

معرفی 100 نانوای متخلف به دادگاه / مردم گول نان سفید را نخوردند

خبرگزاری فارس: رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان اردبیل گفت: در راستای بازرسی و ساماندهی بهداشتی نانوایان در استان اردبیل حدود 100 نانوایی متخلف به دادگاه معرفی شدند.

معرفی 100 نانوای متخلف به دادگاه / مردم گول نان سفید را نخوردند

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، فرهاد پورفرضی صبح امروز در جلسه شورای آرد و نان در اردبیل با بیان اینکه در راستای بازرسی و ساماندهی بهداشتی نانوایان در استان اردبیل حدود 100 نانوایی متخلف به دادگاه معرفی شدند، اظهار داشت: از این تعداد با حکم دادگاه فعالیت هشت نانوایی تعطیل و در بقیه موارد نیز تذکر لازم به نانوایان داده شده است.

پورفرضی با بیان اینکه نان به عنوان قوت غالب مردم حاوی مواد غذایی اصلی و برطرف‌کننده کمبودهای آهن و افزایش برخی ویتامین‌ها در بدن است، افزود: به دلیل آنکه مردم ما در مصارف روزانه خود از نان استفاده می‌کنند، تهیه و تولید آن باید بهداشتی بوده تا سلامت مردم به خطر نیفتد.

وی ادامه داد: ما از مرحله آرد گندم تا عرضه نان به مردم از جنبه بهداشتی تمام فعالیت‌ها را مورد بررسی و ارزیابی بهداشتی قرار می‌دهیم تا آرد غنی‌سازی با آهن و با کیفیت پخت مناسب به مردم عرضه شود.

قائم ‌مقام وزیر بهداشت در استان اردبیل اظهار داشت: این نظارت‌ها سبب شده پخت و پزها در سال‌های اخیر از کیفیت و موازین بهداشتی مناسب برخوردار باشد چرا که ما سعی می‌کنیم، نان با کیفیت بدون جوش شیرین و در محیط بهداشتی تولید شده را به مردم عرضه کنیم.

وی گفت: در مرحله اول طرح ساماندهی بهداشتی نانوایی‌ها 936 نانوایی در شهر اردبیل مورد بازدید و ارزیابی قرار گرفتند و سعی شد نواقصات آنها برای برطرف شدن به نانوایان گوشزد شود.

وی بیان داشت: مرحله دوم این طرح نیز که از آذرماه آغاز شده، کلیه نانوایی‌ها مورد بازرسی قرار می‌گیرند تا در صورت نیاز با خبازان متخلف برخورد شده و تعطیلی واحد آنها را شاهد باشیم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان اردبیل افزود: کارخانه‌های تولید آرد باید به غنی‌سازی آرد با آهن مناسب و افزودنی‌های مجاز همت کنند چرا که هر فرد باید روزانه از طریق نان بخشی از آهن مورد نیاز بدنش را جذب کند تا به مشکل کم‌خونی و فقر آهن دچار نشود.

وی در ادامه ابراز داشت: به هیچ وجه مردم نباید احساس کنند تولید نان سفید مطلوب و مرغوب است چرا که تولید این نان از آرد سبوس گرفته شده انجام می‌شود در حالی که نان سبوس‌دار منبع فیبر بوده و پر از ویتامین B12 و B6 می‌باشد که به همین دلیل امروزه تولید نان سفید توصیه نمی‌شود.

پورفرضی بیان داشت: نانی که سبوس آن گرفته شده و فاقد فیبر باشد به سیستم گوارشی صدمه زده و اسباب کم‌خونی را فراهم می‌آورد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان اردبیل یادآور شد: در گذشته شاهد آن بودیم برخی نانوایان در عمل‌آوری سریع خمیر نان از جوش شیرین استفاده می‌کردند که استفاده از این ماده به سوء تغذیه منجر شده و ناراحتی‌های گوارشی را به شدت افزایش می‌دهد.

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، پورفرضی در پایان اظهار داشت: در حال حاضر اکثر نانوایی‌ها سعی می‌کنند از جوش شیرین استفاده نکنند.

انتهای پیام/62001/ح/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول