اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

فاضلاب شهری تهدیدی برای مزارع دهدشت

خبرگزاری فارس: متأسفانه علی‌رغم مشکلات عدیده‌ای که فاضلاب شهری و روان آب‌ها برای سلامتی مردم و کشاورزی شهر دهدشت به‌وجود آورده است، هنوز در این زمینه چاره‌ای اندیشیده نشده است.

فاضلاب شهری تهدیدی برای مزارع دهدشت

به گزارش خبرگزاری فارس از کهگیلویه، در حالی که ساماندهی روان آب‌های شهری و خصوصاً فاضلاب شهری در اکثر شهرهای کوچک و بزرگ سامان داده شده ولی شهرهای ما هنوز در حسرت برخورداری از چنین سیستم‌هایی مانده‌اند و گویا قرار است قصه مظلومیت و محرومیت شهرهای این استان به خصوص شهر دهدشت در این حوزه همچنان ادامه داشته باشد.

دهدشت شهری که بافت قدیم آن در عهد صفوی دارای سیستم فاضلاب و هدایت آب‌های جاری بود متأسفانه بعد از گذشت 50 سال از تأسیس بافت جدید آن و با گذشت 700 سال از دوره صفویه از نبود سیستم هدایت فاضلاب رنج می‌برد.

به همین دلیل پای صحبت مدیران، کارشناسان فن و کشاورزان نشستیم تا نظر آن‌ها را در مورد این معضل جویا شویم.

علی آران رئیس اداره منابع آب شهرستان کهگیلویه در گفت‌وگو با خبرنگار فارس با اشاره به خطرات فراوانی که فاضلاب شهر دهدشت برای آلودگی آب‌های جاری به دنبال دارد، خاطر نشان کرد: فاضلاب شهرهای دهدشت و چرام همچنان به سد کوثر می‌ریزد.

وی تصویب طرح فاضلاب شهری دهدشت را گامی مهم در جهت جلوگیری از ورود فاضلاب شهری به سد کوثر و رودخانه‌های مسیر این فاضلاب دانست و عنوان کرد: متأسفانه با رکودی که در اجرای این طرح‌ها به‌وجود آمده این خطر همچنان به قوت خود باقی است.

رئیس اداره محیط زیست کهگیلویه نیز در این‌باره می‌گوید: این فاضلاب علاوه بر خطرات جدی که برای سلامتی انسان در پی دارد متأسفانه باعث به خطر انداختن زیست بوم پرندگان و ماهیان رودخانه‌های این مسیر و حتی آبزیان سد کوثر می‌شود.

قدرت‌الله علی‌پور این مسئله را زنگ خطری برای زندگی جانوران مسیر این فاضلاب می‌داند و ابراز امیدواری می‌کند که با همت مسئولان و متولیان امر این معضل هر چه زودتر پایان یابد.

حجت‌الله تقوی شهردار دهدشت، فاضلاب شهری را مسئول ساماندهی فاضلاب می‌داند و می‌گوید: سرعت بخشیدن به پروژه فاضلاب شهری تنها راه برون رفت از این معضل بهداشتی است.

وی در مورد ساماندهی و کنترل روان آب‌ها نیز می‌گوید: این مسئله مشکلات متعددی را برای مزرعه‌داران و کشاورزان به‌وجود آورده و در موقع بارش خیلی از زمین‌های پایین دست به زیر آب می‌روند.

تقوی نبود اعتبارات را مهم‌ترین مشکل برای احداث کانال انتقال سیلاب‌ها در مسیر بیرون از شهر عنوان کرد و اظهار داشت: در صورت اختصاص اعتباراتی در این زمینه قطعاً پیگیر حل این مشکل هستیم ولی متأسفانه شهرداری دهدشت توانایی مالی برای تکمیل این کانال و هدایت سیلاب‌ها را ندارد.

رئیس آب و فاضلاب شهری دهدشت با بیان اینکه پروژه فاضلاب دهدشت در حال حاضر به دلیل نبود اعتبارات کاملاً راکد مانده است تکمیل این طرح را نامشخص و در هاله‌ای از ابهام دانست که تنها راه به جریان افتادن این طرح اختصاص اعتبارات کافی است.

صفاری تصریح کرد: مسئولیت فاضلاب‌های سطح شهر زمانی بر عهده فاضلاب شهری است که مشترکان نسبت به اتصال و اشتراک انشعاب اقدام کنند و تا آن زمان مسئولیت آن با شهرداری است.

بعد از گفت‌وگو با مدیران که واقعیت‌هایی تلخ را برای ما بازگو کردند، پای صحبت سید سجاد یزدانفر کارشناس ارشد بهداشت آب نشستیم وی که به گفته خود مدت‌ها دغدغه حل این مسئله را داشته و در این زمینه با مسئولان امر رایزنی‌های فراوان نیز داشته است، گفت: به جرأت می‌توان گفت که عدم ساماندهی فاضلاب شهر دهدشت به خصوص در بیرون از شهر و مسیر رودخانه‌ها اصلی‌ترین معضل بهداشتی شهر دهدشت است.

این کارشناس ارشد بهداشت محیط با اشاره به اینکه فاضلاب‌های شهری تا فاصله 20 کیلومتری کاملاً پر خطر و بیماری‌زا هستند، تصریح کرد: بعد از طی 20 کیلومتر، این آب‌ها خطر کمتری دارند چرا که خیلی از عوامل بیماری‌زا طی 20 کیلومتر اول رسوب می‌کنند.

اما در این بین کشاورزان و مزرعه‌داران دل پری از این نابسامانی داشتند و وقتی پای صحبت آن‌ها نشستیم با چشمانی اشک‌بار سخن از خساراتی می‌گفتند که سالانه به مزارع و محصولات آن‌ها وارد می‌شود.

محمود عزیزی یکی از کشاورزانی است که در گفت‌وگو با خبرنگار فارس با گلایه از مسئولان و مدیران شهر به خاطر بی‌توجهی به درخواست‌ها و شکایات وی می‌افزاید: سال‌ها است که با نامه‌نگاری با اداره‌ها و نهادهای مختلف در صدد رفع این مشکل بوده‌ام ولی تاکنون هیچ فردی پیگیر مسائل ما نبوده است.

امیرقلی کاظمی از کشاورزان این دیار نیز با گلایه از مسئولان به جهت بی‌توجهی به خساراتی که روان آب‌ها و فاضلاب شهر به زمین‌های آن‌ها وارد کرده است، می‌گوید: در اثر روان آب‌هایی که به زمین‌هایش وارد می‌شوند علاوه بر خساراتی که به مزرعه وارد می‌شود هر ساله هکتارهای زمین به علت ورود سیلاب‌های شهر به این منطقه به صورت لم یزرع می‌مانند و متأسفانه فریادرسی نیست.

با همه این احوال و با توجه به شرایط حادی که در این زمینه برای کشاورزان به‌وجود آمده می‌طلبد که مسئولان امر با جدیت بیشتری برای رفع این مسئله وارد عمل شوند.

چیزی که در این بین قابل تأمل است وجود دو معضل به صورت توأمان است که بیشترین آسیب و خسارت را نصیب کشاورزان این دیار کرده است.

همچنین به گل نشستن پروژه فاضلاب شهری دهدشت و کمبود اعتبارات شهرداری دهدشت نیز باعث ایجاد و تداوم این معضلات شده که باید مدنظر داشته باشیم که اساسی‌ترین راه برای حل این مسئله تزریق اعتبارات ویژه به پروژه فاضلاب دهدشت و شهرداری این شهر خواهد بود.

گفتنی است، خبرگزاری فارس وظیفه خود می‌داند تا رفع این معضل و معرفی نهادهایی که در انجام وظیفه کوتاهی به خرج می‌دهند به رسالت خود که همانا آگاهی بخشی است، عمل کند.

===============

گزارش از قاسم خشت‌زر

===============

انتهای‌پیام/2571/م/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول