اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

امام جمعه تهران:

قرآن قانون اساسی همه علوم است

خبرگزاری فارس: امام جمعه تهران با بیان اینکه قرآن راهبردهای اصلی همه دانش‌ها را تعیین می‌کند، گفت: قرآن قانون اساسی همه علوم است.

قرآن قانون اساسی همه علوم است

به گزارش خبرگزاری فارس از قم، آیت‌الله سید احمد خاتمی در نخستین نشست علمی مرکز آموزش تخصصی تفسیر علوم و قرآن حوزه علمیه قم با عنوان «نقش علم اصول جهت بهره‌گیری از قرآن کریم در علم فقه» که در مرکز تخصصی تفسیر قرآن کریم قم برگزار شد، اظهار داشت: توجه به قرآن و تفکر در مورد آیات این کتاب الهی تسلط بر سایر علوم از جمله کلام را نیز در پی دارد.

وی با اشاره به غربت قرآن و علوم قرآنی تا پیش از پیروزی انقلاب اسلامی ایران افزود: پس از انقلاب توجه زیادی به قرآن صورت شد هرچند هنوز آنچنان که باید به این کتاب ارزشمند پرداخته نشده است.

امام جمعه تهران علم اصول را منطق فقه دانست و خاطرنشان کرد: فقه شیعه بر کتاب، سنت، عقل و اجماع بوده و اصول هم بر این چهار دلیل استوار است.

وی ادامه داد: قرآن کریم به شهادت خود این کتاب «تبیان لکل شیء» بوده و بنابراین نمی‌تواند در علوم مورد نیاز بشر تبیان نباشد.

خاتمی با بیان اینکه قرآن راهبردهای اصلی و جامع همه دانش‌ها را تعیین می‌کند، عنوان کرد: به تعبیر دیگر می‌توان گفت قرآن قانون اساسی همه علوم بوده و جزییات را در مورد آن‌ها مطرح نمی‌کند.

عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: قرآن تبیان لکل شیء بوده و این نقش را در چارچوب هدایت بشر بر عهده دارد.

وی با اشاره به عرصه استقلال جامعه اسلامی به عنوان یکی از حوزه‌های ارائه راهبردهای قرآنی عنوان کرد: سیاست اصلی قرآن نفی سلطه بیگانگان بر مسلمانان است اما نوع و کیفیت ارتباط با سایر کشورها و نحوه تعامل با جامعه جهانی را مطرح نمی‌کند.

خاتمی با تأکید بر توجه مسلمانان به قرآن و تفکر در آیات این کتاب الهی تصریح کرد: باید سئوالات خود را از قرآن پرسید و پاسخ را نیز در میان آیات آن جست‌وجو کرد.

امام جمعه تهران با بیان اینکه علامه مجلسی بنیان‌گذار تفسیر موضوعی قرآن در میان تشیع است، گفت: این کار عظیم در کتاب «بحارالانوار» صورت گرفته و علامه در هر بحث قبل از پرداختن به سایر موارد، آیات قرآن را مورد تأکید قرار داده است.

وی در ادامه با اشاره به نگاه اصولی به تفسیر آیات افزود: در این زمینه باید نگاه تفسیری داشته و سیاق آیات را مورد توجه قرار داد و برای پر رنگ‌تر مطرح شدن قرآن در تفسیر از لباس اصول خارج شده و لباس تفسیر بر تن کرد.

خاتمی اظهار داشت: امروز مسائلی در اصول مطرح می‌شود که هیچ ارتباطی با فقه ندارند و در مقابل برخی مسائل مهم، فاقد جایگاهی در اصول هستند.

عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه مقتضیات زمان و مکان توسط امام ‌خمینی (ره) به عنوان یک اصل در علم اصول مطرح شده است، گفت: امروز با استفاده از ابزارهایی چون رایانه و نرم‌افزارهای گوناگون می‌توان مباحث اصولی را در کتاب‌های گران‌سنگ فقهی جستجو کرد و فراوانی هر یک از آن‌ها را تعیین کرد.

وی افزود: می‌توان با نگاه اصولی به مباحثه در آیات قرآن پرداخت و برداشت‌های اصولی از این کتاب آسمانی را که توسط کارشناسانی که حداقل یک دوره خارج اصول را گذرانده باشند در متن کتاب‌های درسی حوزه قرار داد.

انتهای ‌پیام/78004/م/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول