اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس دانشگاه کردستان خبر داد

تدوین سند آمایش آموزش کردستان/ اشتغال به تحصیل 62 هزار دانشجو

خبرگزاری فارس: رئیس دانشگاه کردستان از تدوین سند آمایش آموزش این استان با در نظر گرفتن توانایی و ظرفیت‌های حوزه‌های مختلف خبر داد.

تدوین سند آمایش آموزش کردستان/ اشتغال به تحصیل 62 هزار دانشجو

به گزارش خبرگزاری فارس از سنندج، جهانشیر امینی بعد از ظهر امروز در نشست هم‌اندیشی استاندار کردستان با اصحاب رسانه که در سالن فردوسی دانشگاه کردستان برگزار شد، اظهار کرد: سند آمایش آموزش استان در سایه تلاش 6 ماهه کمیته سند آموزش عالی تدوین و افق آموزش عالی استان بر اساس وضعیت و ظرفیت‌های موجود، تعداد فارغ‌التحصیلان و غیره در آن دیده شده است.

به گفته وی، 261 هزار نفر از جمعیت یک‌ میلیون و 430 هزار نفری استان حد فاصله سنی 18 تا 24 ساله هستند که آمادگی ورود به دانشگاه‌ها و مراکز علمی را دارند.

وی با بیان اینکه چهار درصد از کل جمعیت استان برابر با 62 هزار نفر در حال حاضر در دانشگاه‌ها و مراکز علمی مشغول به تحصیل هستند، گفت: این تعداد شامل 23 درصد از جمعیت 18 تا 24 سال استان است که نسبت به میانگین کشوری 7 درصد عقب‌تر هستیم.

رئیس دانشگاه کردستان تصریح کرد: این میزان در سال 1394 یعنی پایان برنامه پنجم توسعه باید 100 هزار نفر و در پایان سال 1404 نیز به 150 هزار نفر ارتقا یابد.

امینی تصریح کرد:‌ بر اساس برنامه ریزی 60 درصد از جمعیت استان تا سال 1404 باید دانشجو بوده و در مقاطع مختلف دانشگاهی مشغول به تحصیل باشند.

به گفته وی، 47 درصد از کل دانشجویان استان در حال حاضر مرد و 53 درصد آن را خانم‌ها تشکیل می‌دهند که 70 درصد آنها دانشجویان مراکز وابسته به وزارت علوم و 30 درصد نیز در دانشگاه آزاد مشغول به تحصیل هستند.

رئیس دانشگاه کردستان تصریح کرد: ‌60 درصد از کل دانشجویان استان در شهرستان سنندج و 40 درصد نیز در سایر شهرستان‌های تابعه استان در مقاطع مختلف دانشگاهی اشتغال به تحصیل دارند.

به گفته امینی، 20 درصد از این دانشجویان در مقطع کاردانی، 75 درصد مقطع کارشناسی و 5 درصد نیز در مقطع دکتری تحصیل می‌کنند.

به گفته وی، 2 هزار و 100 نفر دانشجوی در دانشگاه علوم پزشکی نیز در این استان مشغول به تحصیل هستند.

وی افزود: 51 درصد در رشته علوم انسانی، دو درصد رشته علوم پایه، 9 درصد مهندسی، 9 درصد کشاورزی و دو درصد در رشته‌های هنر تحصیل می‌کنند که با توجه به ظرفیت استان در زمینه کشاورزی باید در راستای تشویق و ترغیب به گرایش دانشجویان به این سمت کار شود.

اشتغال به تحصیل 11 هزار دانشجو در دانشگاه کردستان

وی در ادامه از اشتغال به تحصیل بیش از 11 هزار دانشجو در رشته‌های مختلف در دانشگاه کردستان خبر داد و گفت:‌ 83 درصد از این میزان، دانشجویان کارشناسی، 15 درصد دانشجوی کارشناسی ارشد و یک درصد نیز در مقطع دکتری مشغول به تحصیل هستند.

وی خاطرنشان کرد:‌ دانشگاه کردستان در زمینه دانشجویان ارشد نسبت به میانگین کشوری جلو است که این نقطه قوتی برای این دانشگاه محسوب می‌شود.

رئیس دانشگاه کردستان با اشاره به وجود بیش از 140 رشته تحصیلی در این دانشگاه گفت: بیش از 30 تا 40 نفر هیئت علمی نیز در این دانشگاه وجود دارد.

به گفته امینی، دانشگاه کردستان به عنوان دانشگاه مادر با هفت دانشکده شامل دانشکده کشاورزی، دانشکده علوم انسانی، ادبیات، زبان، هنر و غیره بیش از 11 هزار دانشجو را زیرپوشش خود قرار داده است.

وی ارتقا کیفیت آموزش را از مهم‌ترین اولویت‌های این دانشگاه عنوان کرد و گفت: به همین دلیل کمیته ارتقا کیفیت آموزش از دو سال پیش تشکیل و در راستای ارتقا بیش از پیش سطح آموزش و تشویق دانشجویان به شرکت در المپیادها نقش مهمی را داشته است.

به گفته وی، کسب 40 درصد از رتبه‌های علمی منطقه 8 و کسب 10 رتبه تک رقمی در المپیادهای کشوری از جمله توفیقات حاصل شده در دانشگاه کردستان است که نشان از موفقیت گروه‌های آموزشی دانشگاه است.

به گفته وی، تقویت نرم‌افزار آموزش، راه‌اندازی دفتر دانشجویان، فعال کردن دفتر نظارت بر دانشگاه‌ها، راه‌اندازی کمیته کیفیت آموزش، سیاست‌گذاری برای حضور در المپیادها، چاپ و نشر بیش از 20 مقاله پژوهشی در مجلات مختلف بین‌المللی، چاپ سالانه هفت کتاب و چاپ 150 مقاله علمی از دیگر اقدامات دانشگاه در راستای توسعه برنامه‌های پژوهشی است.

انتهای پیام/79002/ش/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول