اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

تعلیم و تربیت  /  آموزش و پرورش

در آستانه شب یلدا

دانش آموزان کاشانی با «آیین بهار» به استقبال زمستان رفتند

خبرگزاری فارس: دانش‌آموزان هنرستان دخترانه کتابچی کاشان در آستانه فرارسیدن شب یلدا و آغاز زمستان، با برپایی مراسم ویژه «آیین بهار»، این سنت دیرینه ایرانیان را گرامی داشتند.

دانش آموزان کاشانی با «آیین بهار» به استقبال زمستان رفتند

به گزارش خبرگزاری فارس از کاشان، یک پژوهشگر تاریخ ظهر امروز در حاشیه این مراسم در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در کاشان اظهار داشت: آیین‌های ملی و مذهبی که به ما رسیده است، ریشه از عقل و معنا گرفته و پاسداشت این آیین‌ها، می‌تواند مانع از نفوذ فرهنگ مهاجمی شود که بحران هویت را هدف گرفته و مراسم ساختگی مثل روز ولنتاین را ترویج می‌کند.

فریده سه‌کنجی خاطرنشان کرد: فلسفه شب یلدا، بر این اصل استوار است که همه ایرانیان، این شب را شب جشن، دور هم‌نشینی، مهرورزی، دوستی و صداقت می‌دانند و این سنت را بهانه‌ای برای پیوند بین نسل‌ها قلمداد می‌کنند.

وی با تأکید بر اهتمام ایرانیان در طول زمان برای گرامیداشت طولانی‌ترین شب سال بیان داشت: کهنسالان این قبیل مراسم را بهانه‌ای برای گردهم آمدن خانواده‌ها، صله ارحام و رفع کدورت‌های بین خویشاوندان می‌دانستند و با تکیه بر این باور سعی می‌کردند با یافتن مناسبتی اقوام را دور هم جمع کرده و صلح، صفا و صمیمیت را در بین آنان ترویج کنند.

سه‌کنجی اذعان داشت: در دنیای امروز که زندگی ماشینی و گرفتاری‌های روزمره، موجب ایجاد فاصله میان مردم با سنت‌ها و آئین‌های گذشته شده، برپایی این نمادهای سنتی می‌تواند نوعی آرامش روانی را به خانواده‌ها ترزیق کند.

اجرای حافظ‌خوانی، داستان‌گویی، نقالی و نمایش و شعرخوانی از جمله برنامه‌های این آئین بود.

انتهای پیام/2406/خ /ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول