اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

روند پرشتاب استاندارد‌سازی پارک‌های کرمان

خبرگزاری فارس: روند بهسازی و استانداردسازی محیط، تجهیزات و وسایل بازی کودکان در پارک‌ها‌، بوستان‌ها و شهربازی‌ها‌ی کرمان شتاب گرفته است.

روند پرشتاب استاندارد‌سازی پارک‌های کرمان

به گزارش خبرگزاری فارس از کرمان، پارک‌ها‌، شهربازی‌ها و فضاهای سبز شهری از مهم‌ترین چشم‌اندازهایی هستند که خانواده‌ها را بر آن می‌دارد تا به منظور ایجاد آرامش جسمی و روحی خود و فرزندانشان ساعتی را در این مکان‌های تفریحی بگذرانند.

در همه این فضاهای تفریحی آن چه که حساسیت خانواده‌ها را دوچندان کرده، رعایت استانداردهای محیطی و همچنین ایمنی وسایل موجود در این فضاها است.

روند بازرسی‌ها و نظارت جدی بر استاندارد‌سازی شهربازی‌ها و مراکز تفریحی موجود در استان کرمان همچنان ادامه دارد، به‌طوری که کارشناسان اداره کل استاندارد و تحقیقات صنعتی استان به‌صورت دوره‌ای این مراکز را زیر نظر داشته و بازرسی‌های مذکور تا مرحله استاندارد‌سازی کامل و تحقق تمام ضوابط ایمنی و فنی مطلوب نظر استاندارد در حال انجام است.

محمدرضا شرافت‌اصفهانی مدیرکل استاندارد و تحقیقات صنعتی استان کرمان در این باره به خبرنگار فارس گفت: وسایل موجود در پارک‌ها‌، مهدکودک‌ها‌، بوستان‌ها و شهرهای بازی همه باید از نظر ایمنی از اداره کل استاندارد تاییدیه لازم را داشته باشد.

وی افزود: در راستای اجرای استانداردهای اجباری وسایل تفریحی شهربازی‌ها‌، پارک‌ها و بوستان‌های استان کرمان هم‌اکنون طرح نظارتی اداره کل استاندارد با هدف افزایش ضریب ایمنی وسایل بازی در حال انجام است.

شرافت خاطرنشان کرد: این اداره کل طی بازرسی‌های دوره‌ای از وسایل بازی در شهربازی‌های استان نواقص و مشکلات وسایل را به شهرداری‌ها گزارش می‌دهد و در صورتی که نسبت به رفع نواقص اقدام نشود‌ از ادامه فعالیت شهرهای بازی جلوگیری شده و برخوردهای قانونی لازم در این زمینه صورت می‌‏گیرد.

پلمب 132 وسیله بازی غیر‌استاندارد در کرمان

وی با اشاره به اینکه سال گذشته اکثر وسایل شهربازی در استان کرمان متوقف شدند از پلمب 132 وسیله بازی غیر استاندارد در شهربازی کرمان خبر داد و افزود: از ابتدای سال‌جاری نیز اخطار لازم را در مورد استانداردسازی وسایل بازی داده‌ایم که حتماً باید در مورد این دستگاه‌ها تأییدیه لازم‌ از بازرسی استاندارد گرفته شود.

شرافت در مورد اینکه آیا اداره کل استاندارد و تحقیقات صنعتی ‌تاکنون توانسته طرح نظارتی خود‌ را در سراسر استان کرمان به خوبی انجام دهد، گفت: اداره کل استاندارد با توجه به گستردگی کار‌ نمی‌تواند در همه نقاط به‌صورت کامل نظارت داشته باشد‌، پس باید شهرداری و سازمان‌هایی که مجوز نصب وسایل بازی را می‌دهند قبل از ارائه مجوز نصب دستگاه با اداره کل استاندارد همکاری لازم را داشته باشند.

مدیرکل استاندارد و تحقیقات صنعتی استان کرمان تصریح کرد: به‌طور کلی آن چه که باید در پارک‌ها‌، بوستان‌ها و شهربازی‌ها به آن توجه شود، این است که وسایل موجود در این مکان‌ها باید از نظر استاندارد‌ها‌، ایمنی لازم را داشته باشند‌، حتی چیدمان دستگاه طوری باشد که کودکان به راحتی بتوانند از آن استفاده کنند و یا هنگامی که حادثه‌ای رخ می‌دهد ‌کار امداد‌رسانی به راحتی صورت پذیرد.

شرافت خاطرشان کرد: زمین‌های پارک‌ها‌، بوستان‌ها و شهرهای بازی باید کفپوش استاندارد داشته باشد تا هنگام سقوط کودکان‌، مشکلی را برای آنان ایجاد نکند.

وی آموزش اُپراتورهای دستگاه‌های شهربازی را نیز یکی دیگر از اصول استانداردسازی عنوان کرد و اظهار داشت: اُپراتورهای دستگاه‌های شهربازی باید آموزش لازم را در مورد کار با دستگاه و همچنین کمک‌های اولیه ببینند تا بتوانند در هنگام وقوع حوادث تا رسیدن گروه‌های امدادی اقدامات اولیه را انجام دهند. 

مدیرکل استاندارد و تحقیقات صنعتی استان کرمان زنجیر گذاشتن جلوی درب‌های ورودی پارک‌ها را کاری اشتباه خواند و افزود: تجربه نشان داده که این کار برای کودکان و حتی بزرگسالان خطرات زیادی را ایجاد کرده است.

خبرنگاری که قربانی سهل‌انگاری مسئولان شد

محمدرضا محمدحسنی از خبرنگاران فعال و با سابقه کرمان 28 آبان ماه جاری در هنگام تهیه برنامه‌ پس از برخورد با زنجیر‌های حفاظتی درب ورودی پارک مادر از ناحیه آرنج مصدوم شد.

وی در این باره به خبرنگار فارس گفت: زنجیر گذاشتن آن هم درب ورودی پارک‌ها کار درستی نیست، به جای آن باید از بالابر که اصولاً شبرنگ و از سطح زمین ارتفاع دارد‌، استفاده شود.

وی اکنون به دلیل این حادثه در مرخصی استعلاجی به سر می‌برد و امیدوار است به زودی دستش خوب شود و باز هم بتواند در راستای خدمت به مردم و بررسی مشکلات مردمی گام بر دارد.

زنجیرهای درب ورودی پارک‌ها برداشته می‌شوند

حسین کردی ‌قائم‌مقام و معاون خدمات شهری شهردار کرمان در این باره به خبرنگار فارس گفت: زنجیر استفاده کردن برای ورودی پارک‌ها طبیعی است و همه جا از آن استفاده می‌شود.

وی از نصب نرده‌های U شکل در پارک مادر خبر داد و ابراز داشت: این امر به‌زودی در تمام‌ پارک‌های کرمان انجام می‌شود.

پارک‌های کرمان استانداردسازی می‌شوند

کردی با اشاره به استاندارد‌سازی و ایمنی وسایل پارک‌ها‌، بوستان‌ها و شهربازی‌های کرمان‌ تصریح کرد: استانداردسازی و ایمنی تمام وسایل بازی در آینده‌ای نزدیک انجام می‌شود.

وی افزود: هم‌اکنون مناقصه‌ای با حضور شرکت‌هایی که با اداره استاندارد ارتباط دارند و کار استاندارد‌سازی وسایل بازی را انجام می‌دهند، برگزار شده و شرکتی انتخاب شده که ابتدا از وسایل شهربازی آغاز می‌کند و پس از آن از دیگر وسایل بازی سطح شهر چکاب کاملی انجام می‌دهد تا در صورت داشتن مشکل اصلاح شوند.

قائم‌مقام شهردار کرمان به همه شهروندان قول مساعد می‌دهد که تمام موارد مربوط به انجام استانداردهای محیطی و همچنین ایمنی وسایل موجود در این مکان‌ها را در تمام سطح شهر کرمان به نوبت انجام دهد و عنوان کرد: هم اکنون این کار از ناحیه دو کرمان انجام شده و به ترتیب در تمام سطح شهر انجام می‌شود.

به امید آن که روزی برسد تمام پارک‌ها‌، شهربازی‌ها و بوستان‌های شهری ایمنی لازم را بر اساس آخرین استانداردهای جهانی تهیه کنند تا هرگز شاهد خطرات احتمالی ناشی از حوادث در این محوطه‌ها نباشیم.

گزارش از مریم بهادری

انتهای پیام/2446/ر/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول