اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

شهروندان ساروی در حسرت پیاده‌روهای استاندارد

خبرگزاری فارس: امروزه در اغلب خیابان‌های مرکز استان پیاده‌رویی که بتوان در آن برای دقایقی به معنای واقعی پیاده راه رفت، بسیار کم است.

شهروندان ساروی در حسرت پیاده‌روهای استاندارد

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرستان ساری، بی‌تردید باید گفت پیاده‌روها یکی از مهم‌ترین اجزای فراموش شده در فرایند ساخت و ساز شهری مرکز مازندران محسوب می‌شوند. امروزه در اغلب خیابان‌های مرکز استان پیاده‌رویی که بتوان در آن برای دقایقی به معنای واقعی پیاده راه رفت، بسیار کم است. این در حالی است که اهمیت پیاده‌روها در ساخت و ساز شهری همانند سواره‌روها و بلکه بیشتر از آن است.

با این وجود اگر چه سواره‌روهای مرکز استان به لحاظ حفاری‌ها و دست‌اندازهای متعدد تقریباً در حد جاده‌های سنگلاخی نواحی کوهستانی است، پیاده‌روها نیز وضعیت اسفناکی را پیش پای شهروندان به نمایش گذاشته‌اند.

نبود کف‌سازی مناسب

به‌طور کلی انتخاب مصالح مناسب برای پیاده‌روها و به ویژه اجرای درست آن ضرورتی اجتناب‌ناپذیر است. اما این مهم غالباً در فرایند ساخت و ساز شهری به فراموشی سپرده می‌شود و اغلب مصالحی با مقاومت کم و به شکلی نامناسب و ناهمگون با فضای اطراف در ساخت پیاده‌روها به کار گرفته می‌شود که نشان‌دهنده بدسلیقگی و بی‌توجهی پیمانکاران و همچنین عدم دقت ناظران شهرداری است.

پستی و بلندی‌های متعدد، لق بودن بسیاری از سنگ‌فرش‌ها که با اندکی بارندگی شرایط باتلاقی پیدا می‌کنند، بریدگی‌ها و پله‌های غیرضروری در طول پیاده‌روها و همچنین سد معبر ناشی از بساط دستفروش‌ها موانعی هستند که افراد پیاده به‌ویژه معلولان یا کسانی که کالسکه کودک یا چرخ خرید با خود حمل می‌کنند را مجبور می‌سازد که با تجاوز به محدوده سواره‌رو با خطرات زیادی مواجه شوند.

پارک اتومبیل و جولان موتورسیکلت

به دلایل مختلف از جمله ضعف کارکرد نهادهای فرهنگی و همچنین عدم اهتمام پلیس، برخی به خود اجازه می‌دهند بی‌محابا پیاده‌روها را جولانگاه دوچرخه و موتورسیکلت و در برخی موارد اتومبیل کنند. همچنین کم نیستند رانندگانی که با نادیده انگاشتن حقوق دیگران به خود اجازه می‌دهند نه تنها اتومبیل خود را در پیاده‌روها پارک کنند، بلکه وسیله نقلیه خود را در مواردی عمود بر پیاده‌روها و کاملاً چسبیده به درب منزل یا مغازه قرار دهند که مطلقاً راه عبوری برای تردد عابران نخواهد بود.

افزون بر این تردد موتورسیکلت‌ها در پیاده‌روها نیز از دیگر معضلاتی است که هر از گاهی شاهد عواقب مرگبار و حادثه آفرین این بی‌توجهی به حقوق شهروندان هستیم. در همین راستا ضروری است در کنار اقدامات اطلاع‌رسانی و آموزش‌های لازم از طریق رسانه‌ها و بویژه صدا و سیما، راهکارهای دیگری نظیر تشدید برخوردهای پلیس و افزایش گشت‌های عوامل مبارزه با سد معبر در دستور کار قرار گیرد.

وجود موانع مختلف 

نبودن پل روی جوی‌ها، جدول‌های کنار خیابان که بالاتر از سطح خیابان قرار دارند، انواع پستی و بلندی‌ها، گودال‌های به جامانده از تأسیسات شهری، شاخه‌های پایین درختان کنار پیاده‌روها و گیاهان خانگی که از نرده حیاط منازل سر برمی‌آورند و منتظر چشم و صورت عابران می‌مانند تا زخمی به یادگار بر جای بگذارند و همچنین دپوی انواع مصالح ساختمانی و زباله و نخاله از دیگر موانعی هستند که پیاده‌روی بی‌دغدغه شهروندان را در پیاده‌روهای مرکز مازندران ناممکن ساخته است.

به‌طور کلی برای رفع معایب متعدد پیاده‌روها لازم است شهرداری به‌عنوان متولی مدیریت ساخت و ساز شهری به این ضرورت غیرقابل انکار اهمیت بیشتری بدهد و در مجموعه هر شهرداری بخش خاصی برای تعمیر، نگهداری و بازرسی مستمر و زیباسازی پیاده‌روها ایجاد شود.

در همین راستا ضروری است انتخاب مصالح در هر ناحیه با توجه به شرایط جغرافیایی و هارمونی منطقه مورد توجه قرار گیرد. از سویی دیگر وضعیت پیاده‌روها لزوما باید در پروژه‌های عمرانی ملحوظ و در برنامه زمان‌بندی پروژه‌ها نیز منظور شود. همچنین پیمانکاران پروژه‌های ساختمانی نیز باید در جریان اجرای پروژه‌ها حتماً موظف به تأمین معبر اضطراری مناسب برای افراد پیاده شوند.

شهرداری جدیت بیشتری داشته باشد

سخنگوی شورای اسلامی شورای اسلامی شهر ساری نیز با تاکید بر ضرورت ساماندهی پیاده‌روهای مرکز استان گفت: وضعیت پیاده‌روهای ساری همواره یکی از دغدغه‌های دائمی شورا و شهرداری است و شهرداری باید در زمینه ساماندهی پیاده‌روها و مناسب‌سازی آن جدیت بیشتری داشته باشد.

جمال باقری همچنین خواستار تهیه و تدوین طرح جامعی برای ساماندهی و بهسازی پیاده‌روهای سطح شهر ساری شد و تاکید کرد: برخی حفاری‌ها در سطح پیاده‌روها با نارضایتی شهروندان سیمای شهر را نامناسب جلوه می‌دهد.

وی بر پاکسازی و ساماندهی پیاده‌روهای شهر ساری تاکید کرد و اظهار داشت: هم‌اکنون بخش‌های زیادی از پیاده‌روهای سطح شهر توسط دست‌فروشان و مغازه‌داران اشغال شده است که در این رابطه از سوی شهرداری باید ضربتی عمل شود.

باقری همچنین گفت: کیفی‌سازی پیاده‌روها و اهتمام به معماری مناسب از دیگر مواردی است که در فرایند بهسازی پیاده‌روها باید مدنظر قرار داشته باشد.

به هر تقدیر، اهتمام جدی به کیفیت پیاده‌روها از جمله مطالبات به حق شهروندان مرکز استان از مدیران شهری است. امید است در آینده نزدیک شاهد تحقق این مطالبه باشیم.

===================

گزارش از کوروش غفاری چراتی

انتهای پیام/2296/ب/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول