اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

یادداشت  /  تاریخ نگار

33 سال پیش در چنین روزی

تسویه وسیع در وزارت خارجه

خبرگزاری فارس: معاون سیاسی وزارت امور خارجه در یک مصاحبه مطبوعاتی چگونگی تسویه افراد غیرمفید و وابسته به رژیم سابق را تشریح کرده و گفت: تاکنون حدود 350 نفر یعنی حدود نیمی از کارمندان سیاسی وزارت امورخارجه پس از انقلاب تسویه شده‌اند.

تسویه وسیع در وزارت خارجه

رخدادهای 27آذر1358

چکیده

آیت الله دکتر مفتح استاد دانشکده الهیات و یکی از روحانیون مبارز که در سازماندهی تظاهرات تاسوعا و عاشورای سال گذشته نقش عمده ای داشت صبح امروز ترورشد و پس از انتقال به بیمارستان به شهادت رسید .

به دنبال شهادت آیت الله دکتر مفتح امام خمینی در پیامی تاکید کردند :  بدخواهان ما که از همه جا وامانده دست به ترور وحشیانه می‎زنند، ما را از چه می‎ترسانند؟ ترس از مرگ برای کسانی است که دنیا را مقرّ خود قرار داده و از قرارگاه ابدی و جوار رحمت ایزدی بی‎خبرند.

دهها نفر از مردم پاناما در اعتراض به حضور شاه سابق در کشورشان به خیابانها ریخته و به حضور وی اعتراض کردند .

دولت عراق اخطار داد که اگر تا 48ساعت دیگر 16عراقی بازداشت شده آزاد نشوند تمام اتباع عراقی از جمله اعضای سفارت این کشور در تهران را به بغداد فراخواهد خواند .

عراق در مقابل پاسگاه های مرزی ایران نیرو پیاده کرده است عوامل حزب بعث عراق همچنین آموزگاران و دبیران ایرانی مقیم شهرهای بغداد ، کربلا ، بصره و نجف اشرف را از خانه هایشان ربوده و آنها را به نقاط نامعلومی منتقل کردند .

دولت آمریکا در اظهار نظری رسمی تاکید کرد محاکمه گروگان های آمریکایی در ایران مخالف مصالح آمریکا است سخنگوی وزارت خارجه آمریکا ادامه داد : هنوز تماس با آیت الله خمینی برای ما مقدور نشده است.

یکی از گروگان های سفارت آمریکا در یک برنامه تلویزیونی از رفتار دانشجویان با خود و دوستانش اظهار رضایت کرده و گفت : ما شاه را نمی شناختیم و نمی دانستیم او در ایران چه می کند .

کمال خرازی معاون سیاسی وزارت امورخارجه در یک مصاحبه مطبوعاتی چگونگی تصفیه افراد غیر مفید و وابسته به رژیم سابق را تشریح کرده و گفت : تاکنون حدود 350نفر یعنی حدود نیمی از کارمندان سیاسی وزارت امورخارجه پس از انقلاب تصفیه شده اند.

سرانجام پس از مدتها کش و قوس و پس از 7روز تحصن و اعتصاب غذا اولین گروه از یاران شیخ محمد منتظری که داوطلب جنگ در لبنان هستند از تهران به مقصد دمشق پرواز کردند . آیت الله محمدی گیلانی حاکم شرع در مصاحبه ای مطبوعاتی در مورد گروگانها و سرنوشت آنها گفت : جاسوسان در اسلام بعنوان عیون تلقی می شوند و از نظر فقه اسلام کیفر شدید دارند و امام مسلمین می تواند جاسوسان را بکشد و یا برده بگیرد و یا حتی ببخشد و آنها را آزاد کند .

آیت الله مفتح ترور شد

آیت الله دکتر مفتح استاد دانشکده الهیات و یکی از روحانیون مبارز که در سازماندهی تظاهرات تاسوعا و عاشورای سال گذشته نقش عمده ای داشت صبح امروز ترورشد و پس از انتقال به بیمارستان به شهادت رسید .  (1) آیت الله مفتح مورد اصابت 4گلوله در قسمت های سر ، کتف ، دست و زانو قرار گرفته بود . (2)

امام خمینی : بدخواهان ما که از همه جا وامانده دست به ترور وحشیانه می‎زنند، ما را از چه می‎ترسانند؟ امریکا خود را دلخوش می‎کند که با ایجاد رعب در دل ملت ـ که سربازان قرآنند ـ می‎تواند وقفه‎ای در مسیر حق و عقبگردی از جهاد مقدس در راه خدا ایجاد کند؛ غافل از اینکه ترس از مرگ برای کسانی است که دنیا را مقرّ خود قرار داده و از قرارگاه ابدی و جوار رحمت ایزدی بی‎خبرند

ما را از چه می ترسانند ؟!

به دنبال شهادت آیت الله دکتر مفتح امام خمینی پیام مهمی صادر کردند . در بخشی از پیام رهبر انقلاب آمده است : بدخواهان ما که از همه جا وامانده دست به ترور وحشیانه می‎زنند، ما را از چه می‎ترسانند؟ امریکا خود را دلخوش می‎کند که با ایجاد رعب در دل ملت ـ که سربازان قرآنند ـ می‎تواند وقفه‎ای در مسیر حق و عقبگردی از جهاد مقدس در راه خدا ایجاد کند؛ غافل از اینکه ترس از مرگ برای کسانی است که دنیا را مقرّ خود قرار داده و از قرارگاه ابدی و جوار رحمت ایزدی بی‎خبرند.(3)

مردم پاناما خواستار اخراج شاه شدند

دهها نفر از مردم پاناما در اعتراض به حضور شاه سابق در کشورشان به خیابانها ریخته و به حضور وی اعتراض کردند . یک روزنامه مستقل پاناما در این زمینه نوشت : دولت نباید بدون مشورت با احزاب و گروهها به شاه سابق ایران پناه می داد.

در اعلامیه هایی که به در و دیوارهای پاناما الصاق شده اخراج فوری شاه و همه همراهانش از پاناما خواسته شده است . شاه اظهار امیدواری کرده است که پس از مدتی بتواند فرزندانش را نیز به این کشور منتقل کند . شاه از دولت پاناما به این دلیل که به وی پناه داده است تقدیر و تشکر کرد .(4)

تهدید عراق به قطع روابط با ایران

دولت عراق اخطار داد که اگر تا 48ساعت دیگر 16عراقی بازداشت شده آزاد نشوند تمام اتباع عراقی از جمله اعضای سفارت این کشور در تهران را به بغداد فراخواهد خواند . این افراد به اتهام داشتن اسلحه و موادمنفجره هفته پیش در خرمشهر بازداشت شده اند . (5)

خبر دیگر اینکه 13نفر از ایرانیان مقیم عراق از طریق مرز خسروی از این کشور اخراج شدند . این عده که 11نفر آنها اعضای یک خانواده هستند در اردوگاه نصرآباد قصرشیرین بطور موقت اسکان داده شده اند .

گزارش های دیگری نیز حاکی است عراق در مقابل پاسگاه های مرزی ایران نیرو پیاده کرده است .(6)عوامل حزب بعث عراق آموزگاران و دبیران ایرانی مقیم شهرهای بغداد ، کربلا ، بصره و نجف اشرف را از خانه هایشان ربوده و آنها را به نقاط نامعلومی منتقل کردند . (7)

سرانجام پس از مدتها کش و قوس و پس از 7روز تحصن و اعتصاب غذا اولین گروه از یاران شیخ محمد منتظری که داوطلب جنگ در لبنان هستند از تهران به مقصد دمشق پرواز کردند . این گروه 41نفره از طریق دمشق وارد لبنان شده و پس از طی یک دوره فشرده یک هفته ای عازم جنگ می شوند .

دولت آمریکا : نتوانسته ایم با آیت الله خمینی تماس بگیریم

دولت آمریکا در اظهار نظری رسمی تاکید کرد محاکمه گروگان های آمریکایی در ایران مخالف مصالح آمریکا است و هر کس در یک دادگاه بین المللی یا در محاکمه گروگانهای آمریکایی در ایران شرکت کند مانع آزادی نهایی آنها شده است . سخنگوی وزارت خارجه آمریکا ادامه داد : هنوز تماس با آیت الله خمینی برای ما مقدور نشده است.(8)

ما شاه را نمی شناختیم

یکی از گروگان های سفارت آمریکا در یک برنامه تلویزیونی از رفتار دانشجویان با خود و دوستانش اظهار رضایت کرده و گفت : ما شاه را نمی شناختیم و نمی دانستیم او در ایران چه می کند . وی ادامه داد : اگر آنچه در ایران می گویند صحیح باشد و شاه مرتکب این جنایات شده باشد ملت ایران حق دارند تقاضای استرداد شاه را داشته باشند . (9)

یکی از ویژگی های و نیز بایسته های لازم برای هر دیپلمات شناخت کشوری است که برای ماموریت عازم آن کشور شده است و چگونه ممکن است یک دیپلمات آمریکایی که در سفارت این کشور در ایران مشغول فعالیت بود ایران را نشناسد و نداند شاه این کشور در طول زمامداری خود چه جنایاتی را مرتکب شده است.

تسویه وسیع در وزارت خارجه

کمال خرازی معاون سیاسی وزارت امورخارجه در یک مصاحبه مطبوعاتی چگونگی تسویه افراد غیر مفید و وابسته به رژیم سابق را تشریح کرده و گفت : تاکنون حدود 350 نفر یعنی حدود نیمی از کارمندان سیاسی وزارت امورخارجه پس از انقلاب تسویه شده اند و این عده یا بازنشسته شده و یا از خدمت به طور دائم منفصل شده اند . (10)

پرواز چریک های منتظری به دمشق

سرانجام پس از مدتها کش و قوس و پس از 7روز تحصن و اعتصاب غذا اولین گروه از یاران شیخ محمد منتظری که داوطلب جنگ در لبنان هستند از تهران به مقصد دمشق پرواز کردند . این گروه 41نفره از طریق دمشق وارد لبنان شده و پس از طی یک دوره فشرده یک هفته ای عازم جنگ می شوند .

محمد منتظری در مورد مخالفت دولت لبنان نیز گفت : ما به هر طریق ممکن به لبنان خواهیم رفت و مخالفت دولت این کشور برای ما اهمیتی ندارد . (11)

دولت آمریکا در اظهار نظری رسمی تاکید کرد محاکمه گروگان های آمریکایی در ایران مخالف مصالح آمریکا است و هر کس در یک دادگاه بین المللی یا در محاکمه گروگانهای آمریکایی در ایران شرکت کند مانع آزادی نهایی آنها شده است . سخنگوی وزارت خارجه آمریکا ادامه داد : هنوز تماس با آیت الله خمینی برای ما مقدور نشده است.

آیت الله گیلانی : سرنوشت گروگانها در دست امام است

آیت الله محمدی گیلانی حاکم شرع در مصاحبه ای مطبوعاتی در مورد گروگانها و سرنوشت آنها گفت : محاکمه گروگانها با کسب اجازه از محضر امام زیر نظر شورای انقلاب و با نظر حاکم شرع صورت خواهد گرفت و طبق موازین اسلام و با توجه به آیات قرآن با آنها به قسط و عدالت رفتار خواهد شد.

وی ادامه داد : جاسوسان در اسلام بعنوان عیون تلقی می شوند و از نظر فقه اسلام کیفر شدید دارند و امام مسلمین می تواند جاسوسان را بکشد و یا برده بگیرد و یا حتی ببخشد و آنها را آزاد کند . دانشجویان مسلمان پیرو خط امام نیز در یک مصاحبه مطبوعاتی اعلام کردند همه گروگانها محاکمه خواهند شد و شیوه محاکمه آنان را نیز امام و ملت باید تعیین کنند . (12)

پی نوشت :

1- اطلاعات ، 27آذر1358، صفحه 1

2- کیهان ، 27آذر1358، صفحه 1

3- صحیفه امام ، جلد 11، صفحه 320

4- اطلاعات ، 27آذر1358، صفحه 12

5- اطلاعات ، 27آذر1358، صفحه 12

6- اطلاعات ، 27آذر1358، صفحه 3

7- اطلاعات ، 27آذر1358، صفحه 2

8- اطلاعات ، 27آذر1358، صفحه 12

9- اطلاعات ، 27آذر1358، صفحه 2، سخن جاسوس آمریکایی مبنی بر اینکه شاه ایران را نمی شناخته است و نمی دانسته که او در ایران چه می کند به اندازه ای مضحک است که باور آن برای یک طفل شیرخوار نیز بعید به نظر می رسد . یکی از ویژگی های و نیز بایسته های لازم برای هر دیپلمات شناخت کشوری است که برای ماموریت عازم آن کشور شده است و چگونه ممکن است یک دیپلمات آمریکایی که در سفارت این کشور در ایران مشغول فعالیت بود ایران را نشناسد و نداند شاه این کشور در طول زمامداری خود چه جنایاتی را مرتکب شده است ، از سوی دیگر دیپلمات های آمریکایی در طول حضور در ایران مشغول جمع آوری اطلاعات از همه مسائل و حتی جزئیات زندگی ملت ایران بوده اند و مسلما عملکرد شاه که زیر نظر مستقیم زمامداران وقت آمریکا بخصوص کارتر صورت میگرفت از چشمان این جاسوسها دور نمی ماند .

10- کیهان ، 27آذر1358، صفحه 1

11- اطلاعات ، 27آذر1358، صفحه 1و2

12- اطلاعات ، 27آذر1358، صفحه 2

پژوهشگر : سید روح الله امین آبادی

انتهای متن/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول