اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

یادداشت  /  تاریخ نگار

33 سال پیش در چنین روزی

ورود جاسوس آمریکا با مهر چند کشور اروپایی به ایران

خبرگزاری فارس: دانشجویان مسلمان پیرو خط امام امروز سند دیگری از جاسوسی دیپلمات های آمریکایی در کشورمان منتشر کردند . این جاسوس با یک پاسپورت جعلی بلژیک که در آن مهر کشورهای گوناگون مثل یونان ، بلژیک ، پرتغال و اسپانیا جعل شده است و بنام مستعار بل تیمرمن به ایران فرستاده شده است .

ورود جاسوس آمریکا با مهر چند کشور اروپایی به ایران

رخدادهای 17آذر1358

چکیده

آیت الله شریعتمداری با حضور در منزل امام خمینی در قم با رهبر انقلاب دیدار و گفت و گو کرد . وی پیشنهاد مقدم مراغه ای و حسن نزیه برای استانداری آذربایجان شرقی و غربی از سوی خود را تکذیب کرد .

دانشجویان مسلمان پیرو خط امام امروز دو سند مهم در مورد چگونگی ارتباط رحمت الله مراغه ای با سفارت آمریکا و برنامه ریزی برای قدرتمند کردن آیه الله شریعتمداری برای رهبری آینده و نیز هویت غیر دیپلماتیک و ماموریت جاسوسی  یکی از گروگان های آمریکایی را منتشر کردند .

ابوالحسن بنی صدر وزیر امور اقتصاد و دارایی در جمع خبرنگاران خارجی گفت : در صورتی که نظرات من  اجرا نشود ناگزیر خواهیم بود تهدیدهای خود را که محاکمه گروگانها است اجرا کنیم یا آنها را آزاد سازیم ، راه حل دیگری نیست . بنی صدر همچنین گفت : با دانشجویان در سفارت آمریکا دیدار داشتم و به آنها گفتم که با گروگانگیری و استفاده از زور مخالفم و این روش جواب نخواهد داد .

آیت الله دکتر بهشتی در مورد متمم قانون اساسی گفت : تهیه و تصویب متمم قانون اساسی از سوی ملت باید پس از تجربه اصل قانون اساسی انجام گیرد .

صادق قطب زاده وزیر خارجه و عضو شورای انقلاب گفت : ایران در دادگاه لاهه شرکت نخواهد کرد . وی ادامه داد : چون صلاحیت این دادگاه را برسمیت نمی شناسیم لذا در آن شرکت نخواهیم کرد و ظرف امروز و فردا این موضوع را به دادگاه اعلام می کنیم .

دیدار آیت الله شریعتمداری با امام خمینی

آیت الله شریعتمداری با حضور در منزل امام خمینی در قم با رهبر انقلاب دیدار و گفت و گو کرد . در این ملاقات خصوصی که به مدت نیم ساعت طول کشید حوادث روزهای اخیر تبریز و قم بررسی شد .

آیت الله شریعتمداری در پایان این دیدار در پاسخ به این سوال که شنیده شده است که شما برای استانداریهای آذربایجان شرقی و غربی آقایان حسن نزیه و مقدم مراغه ای را در نظر گرفته اید گفت : من به هیچ وجه در باره این دو تن حرفی نزده ام و این دروغ محض است . (1)

اسناد رابطه مقدم مراغه ای با سفارت آمریکا منتشر شد

دانشجویان مسلمان پیرو خط امام امشب در یک مصاحبه جدید اسنادی را در معرض افکار عمومی قرار دادند که بر اساس آن چگونگی ارتباط یکی از رهبران حزب خلق مسلمان با  سفارت آمریکا فاش شد .

در بخشی از اطلاعیه افشاگرانه دانشجویان مسلمان پیرو خط امام در این رابطه آمده است : آقاى «مقدم مراغه‏اى» درصدد بوده است که به هر نحو شده پاى آمریکاى جنایتکار را که عمرى دراین مملکت به چپاول و غارت مشغول بوده و ملت به بهاى خون دهها هزار شهید پاى آن را از کشور کوتاه کرده، دوباره برگردانده و بر مقدرات ملت حاکم کند.

دانشجویان مسلمان پیرو خط امام امشب در یک مصاحبه جدید اسنادی را در معرض افکار عمومی قرار دادند که بر اساس آن چگونگی ارتباط یکی از رهبران حزب خلق مسلمان با  سفارت آمریکا فاش شد. بنا به گفته دانشجویان مسلمان پیرو خط امام پاسپورت مقدم مراغه ای در بخش مخصوص و قفسه یکی از کارمندان بخش ویزای سفارت آمریکا پیدا شده است .
درخواست مقدم مراغه ای از آمریکا برای دیدار با امام

در بخشی از سند منتشره از سوی دانشجویان آمده است : رهبر جنبش رادیکال، مقدم[مراغه ای] ، ضمن تماس با سرپرست دپارتمان، نظرات خود را در مورد مسایل جارى اظهار داشت و خیلى تأکید کرد که کاردار با [امام ] خمینى تماس بگیرد که او [رهبر انقلاب] ایرانیها را متقاعد کند که دولت آمریکا انقلاب ایران را پذیرفته است.

در این سند به نقل از مقدم مراغه ای آمده است : مقدم اشاره کرد اینکه شما مى‏گویید وقتش نشده، وقت مناسب هیچ‏وقت دست نخواهد داد چرا که [امام ] خمینى اکنون پیر است و کاملاً غیرقابل انعطاف. اگر [امام ] خمینى ناگهان قبل از ملاقات آمریکا با او فوت کند حتى میانه‏روها که با [امام ] خمینى کاملاً موافق نیستند آمریکا را مورد انتقاد قرار خواهند داد و خواهند گفت که عدم ملاقات آمریکا با ایشان، عدم پذیرش انقلاب بوده است و خیلیها آمریکا را مقصر مرگ [امام ] خمینى خواهند دانست.

امام خمینی خیلی قدرتمند تر از آن است که شریعتمداری کاری بکند

در بخش دیگری از گزارش سفارت آمریکا از ارتباط مقدم مراغه ای با این سفارت آمده است  : مقدم گفت که خیلی ها از آیت الله شریعتمدارى به خاطر عدم رهبرى انتقاد مى‏کنند در صورتى که این انتقاد نابجاست و [امام ] خمینى قدرتمندتر از آن است که [آیت الله ] شریعتمدارى فعلاً بتواند با او مقابله کند؛ ولى البته وقتش خواهد رسید. او افزود که آذربایجان مترصد اشاره اوست.

بنا به گفته دانشجویان مسلمان پیرو خط امام پاسپورت مقدم مراغه ای در بخش مخصوص و قفسه یکی از کارمندان بخش ویزای سفارت آمریکا پیدا شده است . (2)

بنی صدر امروز همچنین در دیدار با گروهی از دانشجویان در باره ضبط حساب های ایران در آمریکا گفت : این پول بعنوان پشتوانه در آنجا بود و برای ما قابل مصرف نبود و ضمنا همه این پول ها که 5تا 6میلیارد دلار است فقط از یک قلم تفاوت قیمت صدور نفت جبران شده است .
ورود جاسوس آمریکا با مهر چند کشور اروپایی به ایران

دانشجویان مسلمان پیرو خط امام امروز سند دیگری از جاسوسی دیپلمات های آمریکایی در کشورمان منتشر کردند .

سخنگوی دانشجویان گفت : این جاسوس با یک پاسپورت جعلی بلژیک که در آن مهر کشورهای گوناگون مثل یونان ، بلژیک ، پرتغال و اسپانیا جعل شده است و بنام مستعار بل تیمرمن به ایران فرستاده میشود ، ما  در حقیقت آقای توماس اهرن [یکی از گروگانها]را بنام یک دیپلمات قبول نداریم زیرا پاسپورت او نشان می دهد که نام او پل تیمرمن است ، این فرد یک جاسوس است .

سخنگوی دانشجویان گفت : در اینجا میخواهیم بپرسیم دولتهای هند ، یونان ،بلزیک و پرتغال و اسپانیا که مهرهای ورود و خروجشان  جعل شده است اجازه می دهند آمریکا بدین گونه به حق آنها تجاوز کند؟ وی ادامه داد : توماس اهرن سالهای زیادی را در کشورهای مختلف بسر برده است و آنجا نیز مطمئنا مشغول دوره های جاسوسی خود بوده است و حالا هم با یک پاسپورت جعلی وارد ایران شده است . (3)

تا دیر نشده به حرفهای من گوش کنید !

ابوالحسن بنی صدر وزیر امور اقتصاد و دارایی در جمع خبرنگاران خارجی گفت : هنوز هم بر این عقیده ام که آنچه را که من تصمیم داشتم به مرحله اجرا گذارم تا هنوز دیر نشده باید اجرا کرد و در صورتی که این تصمیمات اجرا نشود ناگزیر خواهیم بود تهدیدهای خود را که محاکمه گروگانها است اجرا کنیم یا آنها را آزاد سازیم ، راه حل دیگری نیست .

بنی صدر در ادامه گفت : سیاست من مورد قبول شورای انقلاب بود اما خبرگزاری های خارجی از جمله آسوشیتدپرس ، یونایتد پرس و بخصوص رویترز با ارائه خبرهای نادرست و تحریف اظهاراتم موجب انهدام این سیاست شده اند .

با گروگان گیری مخالفم

بنی صدر گفت : با دانشجویان در سفارت آمریکا دیدار داشتم و به آنها گفتم که با گروگانگیری و استفاده از زور مخالفم و این روش جواب نخواهد داد . وی در مورد اجرای قانون اساسی نیز گفت : در شرایط کنونی اجرای قانون اساسی را اولویت نمی دانم باید مشکلات روزمره را حل کرد و بحران سیاسی و اقتصادی کشور را برطرف ساخت.

سخنگوی دانشجویان پیرو  خط امام گفت : توماس اهرن سالهای زیادی را در کشورهای مختلف بسر برده است و آنجا نیز مطمئنا مشغول دوره های جاسوسی خود بوده است و حالا هم با یک پاسپورت جعلی وارد ایران شده است .در اینجا میخواهیم بپرسیم دولتهای هند ، یونان ،بلزیک و پرتغال و اسپانیا که مهرهای ورود و خروجشان  جعل شده است اجازه می دهند آمریکا بدین گونه به حق آنها تجاوز کند؟
چرا تحریم اقتصادی تاثیری ندارد

بنی صدر امروز همچنین در دیدار با گروهی از دانشجویان در باره ضبط حساب های ایران در آمریکا گفت : این پول بعنوان پشتوانه در آنجا بود و برای ما قابل مصرف نبود و ضمنا همه این پول ها که 5تا 6میلیارد دلار است فقط از یک قلم تفاوت قیمت صدور نفت جبران شده است .

وی ادامه داد : در رژیم گذشته با صدور 5/5میلیون بشکه نفت در روز حداکثر 22میلیارد دلار بدست میاوردیم که امروز با 5/5میلیون بشکه در روز 24میلیارد دلار عاید کشور ما میشود و با این حساب هیچ گونه فشاری از طرف دولت آمریکا بر ما وارد نخواهد شد . (4)

سخنان آیت الله بهشتی در مورد متمم قانون اساسی

آیت الله دکتر بهشتی در مورد متمم قانون اساسی گفت : پس از تجربه اصل قانون باید به متمم فکر کرد ، این قانون باید اجرا شود اگر در اثنای اجرای قانون احساس شد که کمبودی هست این کمبودها از راه صحیح به تصویب ملت میرسد نه اینکه فردا برایش متمم درست کنیم این معنی ندارد . (5)

ایران در دادگاه لاهه شرکت نمی کند

صادق قطب زاده وزیر خارجه و عضو شورای انقلاب گفت : ایران در دادگاه لاهه شرکت نخواهد کرد . وی ادامه داد : چون صلاحیت این دادگاه را به رسمیت نمی شناسیم لذا در آن شرکت نخواهیم کرد و ظرف امروز و فردا این موضوع را به دادگاه اعلام می کنیم .

قطب زاده در مورد محاکمه گروگانها نیز گفت : بدون شک آنها محاکمه خواهند شد و تصمیم شورای انقلاب و وزارت خارجه این است که یک هیئت بین المللی پیرامون دخالت آمریکا در وضع 25 سال اخیر ایران و حیف و میل بیت المال از طرف رژیم گذشته و اعمال شاه سابق رسیدگی نماید . (6)

پی نوشت :

1- اطلاعات ، 18آذر1358، صفحه 11

2- کیهان ، 18آذر1358، صفحه 12

3- اطلاعات ، 17آذر1358، صفحه 3

4- اطلاعات ، 17آذر1358، صفحه 1و2

5- اطلاعات ، 17آذر1358، صفحه 10

6- اطلاعات ، 18آذر1358، صفحه 11

پژوهشگر : سید روح الله امین آبادی

انتهای متن/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول