اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

یادداشت  /  تاریخ نگار

33 سال پیش در چنین روزی

پیشنهادی که امام نپذیرفت

خبرگزاری فارس: یکی از خارج آمد اینجا به من گفت که اینها( آمریکایی ها) حاضرند که این شاه را بنشانند توی طیاره‎ای .... اینها بربایند و بیاورند اینجا. حاضرند این کار را بکنند برای حل مسئله. من خیلی زودباور نیستم. گفتم نه. ما این کار را نمی‎کنیم. ما می‎خواهیم تحویلش بدهند.

پیشنهادی که امام نپذیرفت

رخدادهای 25آذر1358

چکیده

رهبر انقلاب امروز در دیدار با پاسداران مسجد حضرت ابوالفضل تهران و ستاد تبلیغات اسلامی بابل فرمودند : اگر در طبقه روحانی شخصی، اشخاصی پیدا بشوند که برخلاف مصالح اسلام خدای نخواسته عمل بکند، جرمی است که از آدمکشی بدتر است. جرمی است که از همه معاصی بدتر. ایشان ادامه دادند : چنانچه عاِلم فاسد بشود عاَلم فاسد می‎شود.

امام خمینی امروز همچنین در دیدار با اعضای انجمن اسلامی پزشکان اصفهان از نقشه آمریکا خبر دادند که چندی پیش یک هیئت خارجی واسطه انتقال آن  شده بود .  رهبر انقلاب گفتند : [یک هیئت خارجی پیش ما آمد و گفت ]که اینها [آمریکا]حاضرند که این شاه را بنشانند توی طیاره‎ای به اسم یک جایی ببرند و بعد چند نفر از اینهایی که طیاره‎ها را می‎ربایند، اینها بربایند و بیاورند اینجا. حاضرند این کار را بکنند برای حل مسئله. من خیلی زودباور نیستم. گفتم نه. ما این کار را نمی‎کنیم. ما می‎خواهیم تحویلش بدهند.

روابط عمومی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از دستگیری متهم به قتل پاسدار بیت آیت الله شریعتمداری خبر داد .

6هزار نفر از اعضای حزب خلق مسلمان در اردبیل به صورت دسته جمعی استعفا دادند .این گروه افشا شدن چهره واقعی رهبران اصلی حزب خلق مسلمان را دلیل استعفای خود عنوان کردند .

به دنبال خروج شاه از آمریکا دانشجویان مسلمان پیرو خط امام در هفتادو چهارمین اطلاعیه خود که صبح امروز منتشر شد رسما اعلام کردند که گروگانها  محاکمه خواهند شد .

سازمان مجاهدین خلق طی اطلاعیه ای در ارتباط با فراری دادن شاه به پاناما توسط «امپریالیسم آمریکا» خاطر نشان ساخت : فراری دادن شاه خائن به پاناما دهن کجی آشکار امپریالیستی به خواست های حقه ملت ایران است و اکنون دیگر هیچ راهی جز قطع همه وابستگی های استعماری با آمریکا نمانده است .

وزارت امورخارجه طی اطلاعیه ای اعلام کرد 25تن از کارکنان عالی رتبه در وزارت خارجه را در رابطه با اجرای طرح پاکسازی این وزارتخانه اخراج کرده است .

سرپرست وزارت کشور گفت : انتخابات ریاست جمهوری اول و انتخابات مجلس شورای ملی بیستم بهمن ماه برگزار میشود بدین ترتیب در شب سالگرد انقلاب رژیم سیاسی ایران شکل می گیرد .

خطای یک روحانی از آدم کشی بدتر است

رهبر انقلاب امروز با پاسداران مسجد حضرت ابوالفضل تهران و ستاد تبلیغات اسلامی بابل دیدار و گفت و گو کردند . اهم بیانات امام خمینی در این دیدار عبارت است از :

1- خلاف روحانی، به اندازه‎ای که سعه شعاع نفوذش هست، خطایش خطای بزرگ هست. خطایی است که عفوش در درگاه خدا بسیار مشکل است. آن که حفظ کرده است تا حالا اسلام را، این طبقه بودند. و اگر در این طبقه شخصی، اشخاصی پیدا بشوند که برخلاف مصالح اسلام خدای نخواسته عمل بکند، جرمی است که از آدمکشی بدتر است. جرمی است که از همه معاصی بدتر. برای اینکه جرم صادر می‎شود از کسی که آبروی یک روحانیت را از بین می‎برد.

امام خمینی : ما دمکراتیک سرمان نمی‎شود. برای اینکه دمکراتیک در عالم معانی مختلفه دارد در هر جا. یک معنی ندارد. در سابق یک معنا داشته، در حالا یک معنای دیگر دارد. ما یک مطلبی که پیشمان معلوم نیست قبولش نمی‎کنیم. ما آنکه پیشمان معلوم است اسلام را می‎شناسیم. یعنی می‎دانیم که احکامش چیست و چه وضعی دارد
فساد یک عالِم عالم را فاسد می کند

2- چنانچه عالم فاسد بشود عالم فاسد می‎شود. برای اینکه عالم ـ به حسب ظاهر ـ نماینده امام است. و اگر خدای نخواسته یک فسادی در او پیدا بشود، فاسد بشود، قشرهای ملت را فاسد می‎کند. گاهی عالم را فاسد می‎کند. و از آن طرف اگر صالح باشد، صالح می‎کند قشرهای ملت را. صالح می‎کند عالم را.(1)

زیر بار ظلم رفتن همانند ظلم کردن حرام است

رهبر انقلاب امروز همچنین گروهی از مردم کنگاور را به حضور پذیرفتند . اهم بیانات امام خمینی در این دیدار عبارت است از :

1- کوشش همه مردم باید این باشد که زیر بار ظلم نروند. همان طوری که ظلم حرام است، زیر بار ظلم رفتن هم حرام است. مظلوم شدن غیر زیر بار ظلم رفتن است. آدم باید تا آنجا که قدرت دارد زیر بار ظلم نرود.

در حکومت اسلامی قلب ها مطمئن می شود

2- اگر ماها همه بتوانیم دست به دست هم بدهیم و این نهضت را به نتیجه برسانیم به طوری که محتوای این جمهوری اسلامی تحقق پیدا بکند، و آنطوری که دستورات اسلام است عمل بشود، برای همه گروهها رفاه هست، آرامش قلبی و طمأنینه هست. یکی از بزرگترین نعمتهای خدا این است که انسان قلبش آرام باشد. با زیر سلطه اجانب و بدتر از او زیر سلطه حکومتهای جور رفتن قلبها مطمئن نمی‎شود.(2)

آمریکا اصلا در ایران سفارتخانه نداشت

دیدار با اعضای انجمن اسلامی پزشکان اصفهان از دیگر برنامه های امروز امام بود . اهم بیانات رهبر انقلاب در این دیدار عبارت است از :

1- ما می‎گوییم امریکا اصلاً سفارتخانه ندارد اینجا. ما می‎گوییم که مأمور سیاسی ندارد اینجا. اینها مأمورهای امنیتی هستند نه مأمور سیاسی.

2- اینها نیامدند برای اینکه بین ایران و امریکا را روابط سیاسی ایجاد کنند. اینها آمدند اینجا و این مرکز هم برای همین است که در ایران توطئه کنند. و حالا که شکست خوردند بیشتر توطئه کنند.

3- محمدرضا گفته بود که چنانچه بناست من را محاکمه کنند، باید رؤسای جمهوری امریکا هم؛ چند نفر که در زمان من بودند، محاکمه کنند. بله، باید محاکمه کنند آنها را.

امام خمینی : خلاف روحانی، به اندازه‎ای که سعه شعاع نفوذش هست، خطایش خطای بزرگ هست. خطایی است که عفوش در درگاه خدا بسیار مشکل است. آن که حفظ کرده است تا حالا اسلام را، این طبقه بودند. و اگر در این طبقه شخصی، اشخاصی پیدا بشوند که برخلاف مصالح اسلام خدای نخواسته عمل بکند، جرمی است که از آدمکشی بدتر است. جرمی است که از همه معاصی بدتر. برای اینکه جرم صادر می‎شود از کسی که آبروی یک روحانیت را از بین می‎برد.
پیشنهادی که امام قبول نکرد

4- یکی از خارج آمد اینجا به من گفت ـ شاید بیست روز پیش از این ـ که اینها حاضرند که این شاه را بنشانند توی طیاره‎ای به اسم یک جایی ببرند و بعد چند نفر از اینهایی که طیاره‎ها را می‎ربایند، اینها بربایند و بیاورند اینجا. حاضرند این کار را بکنند برای حل مسئله. من خیلی زودباور نیستم. گفتم نه. ما این کار را نمی‎کنیم. ما می‎خواهیم تحویلش بدهند.

ما دمکراتیک سرمان نمی شود

5- ما دمکراتیک سرمان نمی‎شود. برای اینکه دمکراتیک در عالم معانی مختلفه دارد در هر جا. یک معنی ندارد. در سابق یک معنا داشته، در حالا یک معنای دیگر دارد. ما یک مطلبی که پیشمان معلوم نیست قبولش نمی‎کنیم. ما آنکه پیشمان معلوم است اسلام را می‎شناسیم. یعنی می‎دانیم که احکامش چیست و چه وضعی دارد.(3)

دستگیری متهم به قتل پاسدار بیت آیت الله شریعتمداری

روابط عمومی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از دستگیری متهم به قتل پاسدار بیت آیت الله شریعتمداری خبر داد . در اطلاعیه سپاه تاکید شده است : با کمال احترام از آیت الله شریعتمداری درخواست می کنیم که هر کسی را که مایل هستند برای نظارت در بازجویی فرد دستگیر شده معرفی کنند تا سوء تفاهمی پیش نیاید . (4)

استعفای 6هزار عضو حزب خلق مسلمان در اردبیل

6هزار نفر از اعضای حزب خلق مسلمان در اردبیل به صورت دسته جمعی استعفا دادند . در این طومار رئیس حزب خلق مسلمان شاخه اردبیل تاکید کرده است : در ابتدای شکل گیری خلق مسلمان با ما تماس گرفته و اعلام کردند تقویت خلق مسلمان واجب الامر است و ما نیز بنا به شهادت برخی افراد که در ایمان و صداقت آنها شبهه ای نداشتیم در این حزب عضو شده و آن را تقویت کردیم .

در ادامه این اطلاعیه آمده است : با روشن شدن گردانندگان واقعی این حزب توسط دانشجویان مسلمان پیرو خط امام و امروز چون به وضوح هر چه تمام این حزب را شناخته ایم به صورت دسته جمعی از آن استعفا می دهیم . (5)

محمد حسنین هیکل روزنامه نگار برجسته جهان عرب و وزیر اطلاعات اسبق مصر برای اقامت یک هفته ای وارد تهران شد .گفته می شود وی بعد از این سفر کتابی به زبان عربی درباره انقلاب اسلامی ملت ایران به رشته تحریر در خواهد آورد . از سوی دیگر یکی از برنامه های وی در مدت حضور در ایران دیدار با امام خمینی و دیگر رهبران برجسته انقلاب است
گروگانها را محاکمه می کنیم

دانشجویان مسلمان پیرو خط امام در هفتادو چهارمین اطلاعیه خود که صبح امروز منتشر شد رسما اعلام کردند که گروگانها  محاکمه خواهند شد . در بخشی از این اطلاعیه آمده است : اعلام می نمائیم برای افشای توطئه های خائنانه آمریکای تبهکار و مجازات او جاسوسان گروگان محاکمه خواهند شد . (6)

مجاهدین خلق : راهی جز قطع رابطه با آمریکا نمانده است

سازمان مجاهدین خلق(منافقین) طی اطلاعیه ای در ارتباط با فراری دادن شاه به پاناما توسط «امپریالیسم آمریکا» خاطر نشان ساخت : فراری دادن شاه خائن به پاناما دهن کجی آشکار امپریالیستی به خواست های حقه ملت ایران است و دیگر هیچ راهی جز قطع همه وابستگی های استعماری با آمریکا نمانده است .

در این اطلاعیه سازمان مجاهدین خلق بار دیگر خنثی کردن توطئه های بعدی امپریالیسم آمریکا و «سگ های زنجیری اش» را در گرو قطع تمام وابستگی های استعماری دانسته، وابستگی هایی که میبایست در همان فردای انقلاب قاطعانه ریشه کن میشد تا راه مانورهای امپریالیستی بعدی را تماما بسته و هیچ فرصت و امکانی برای دهن کجی و به بازی گرفتن مردم ما باقی نمیگذاشت . (7)

آغاز تصفیه در وزارت خارجه

وزارت امورخارجه طی اطلاعیه ای اعلام کرد 25تن از کارکنان عالی رتبه در وزارت خارجه را در رابطه با اجرای طرح پاکسازی این وزارتخانه اخراج کرده است . در بخشی از این اطلاعیه آمده است : این افراد اکثرا با پول های کلان بدست آورده از طریق نامشروع در ویلاهای خود در خارج از کشور به خوشگذرانی مشغول بوده و یا علیه استقلال و حاکمیت ملت ما دست به توطئه زده اند . (8)

هیکل به ایران آمد

محمد حسنین هیکل روزنامه نگار برجسته جهان عرب و وزیر اطلاعات اسبق مصر برای اقامت یک هفته ای وارد تهران شد .گفته می شود وی بعد از این سفر کتابی به زبان عربی درباره انقلاب اسلامی ملت ایران به رشته تحریر در خواهد آورد . از سوی دیگر یکی از برنامه های وی در مدت حضور در ایران دیدار با امام خمینی و دیگر رهبران برجسته انقلاب است . (9)

6هزار نفر از اعضای حزب خلق مسلمان در اردبیل به صورت دسته جمعی استعفا دادند . در این طومار رئیس حزب خلق مسلمان شاخه اردبیل تاکید کرده است : در ابتدای شکل گیری خلق مسلمان با ما تماس گرفته و اعلام کردند تقویت خلق مسلمان واجب الامر است و ما نیز بنا به شهادت برخی افراد که در ایمان و صداقت آنها شبهه ای نداشتیم در این حزب عضو شده و آن را تقویت کردیم .
تاریخ انتخابات ریاست جمهوری و مجلس شورای ملی اعلام شد

هاشمی رفسنجانی سرپرست وزارت کشور گفت : انتخابات ریاست جمهوری اول و انتخابات مجلس شورای ملی بیستم بهمن ماه برگزار میشود بدین ترتیب در شب سالگرد انقلاب رژیم سیاسی ایران شکل می گیرد . (10)

بنی صدر : ما رژیم شاه را محاکمه می کنیم

بنی صدر در مورد خروج شاه از آمریکا و محاکمه گروگانها گفت : به نظر من این محاکمه باید صورت بگیرد ، چون مسئله این نبود که شخص شاه را بیاوریم اینجا و محاکمه کنیم ، بلکه رژیم او باید محاکمه شود و همین حالا هم مشغول پی گیری این کار هستیم . وی ادامه داد : این یک فساد بین المللی است که آمریکا و شاه در آن دست داشته اند و فعلا ما باید این فساد و جنایت را به دنیا بفهمانیم و یک محاکمه تاریخی را انجام دهیم . (11)

پی نوشت :

1- صحیفه امام ، جلد 11، صفحه 247

2- صحیفه امام ، جلد 11، صفحه 262

3- صحیفه امام ، جلد 11، صفحه 267

4- جمهوری اسلامی ، 25آذر1358، صفحه4

5- اطلاعات ، 25آذر1358، صفحه 10

6- اطلاعات ، 25آذر1358، صفحه 3

7- اطلاعات ، 25آذر1358،صفحه 3

8- اطلاعات ، 25آذر1358، صفحه 2

9- اطلاعات ، 25آذر1358، صفحه 2

10- کیهان ، 25آذر 1358، صفحه 2

11- کیهان ، 25آذر1358، صفحه 2

پژوهشگر : سید روح الله امین آبادی

انتهای متن/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول