اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

یادداشت  /  تاریخ نگار

33 سال پیش در چنین روزی

امام آبروی چه کسانی را محترم ندانست

خبرگزاری فارس: اینها که به صورت منافقین پیش آمدند ..... باید هر چه از آنها پیدا کردند، هر پرونده‎ای که از اینها پیدا کردند این را نشان بدهند تا معلوم بشود که اینها جزو منافقین‎اند...... اعراض مردم محترم است. مگر اینکه معلوم بشود که این عِرض اسلام را می‎خواهد ببرد. آن وقت دیگر محترم نیست.

امام آبروی چه کسانی را محترم ندانست

رخدادهای 23آذر1358

چکیده

رهبر انقلاب امروز در دیدار با سرپرست و کارکنان کمیته امداد امام خمینی از سختی برخورد با منافقان سخن گفته و فرمودند : آبروی کسی که می خواهد آبروی اسلام را ببرد محترم نیست .

امام خمینی همچنین راه مقابله با منافقین که نان را به نرخ روز می خورند را افشاگری دانسته و تاکید کردند : باید هر چه از آنها پیدا کردند، هر پرونده‎ای که از اینها پیدا کردند این را نشان بدهند تا معلوم بشود که اینها جزو منافقین‎اند.

آیت الله منتظری در خطبه های نماز جمعه امروز تهران به اظهارات آیت الله شریعتمداری مبنی بر تناقض اصول مربوط به حاکمیت ملی و اصل ولایت فقیه پاسخ داد .وی گفت : برای تدوین قانون اساسی مردم به گروهی خبره رای داده اند و این خبرگان قانون اساسی را تدوین و تقدیم مردم کرده اند و باز مردم با شرکت در انتخابات به قانونی که منتخبانشان آن را تدوین کرده اند رای مثبت داده اند و حال کجای این با حاکمیت ملی تناقض دارد .

آیت الله مدنی امام جمعه تبریز در خطبه های نماز جمعه با هشدار به منافقین گفت : ما تا زمانی که استثمار را از تمام بلاد اسلامی ریشه کن نکنیم مبارزه میکنیم ، من از هم اکنون اعلام میکنم که بعد از این از مصرف هرگونه کالای آمریکایی خودداری میکنم . بازاریان و اصناف تبریز نیز امروز با انتشار نامه ای خطاب به آیت الله شریعتمداری از وی خواستند حزب خلق مسلمان را منحل کنند . بازاریان و اصناف تبریز همچنین به نشانه اعتراض به حزب خلق مسلمان دو روز آینده را تعطیل اعلام کردند .

پروفسور الگار استاد دانشگاه کالیفرنیا در یک کنفرانس مطبوعاتی که به همراه فخرالدین حجازی در آن شرکت کرده بود گفت :لطمه ای که آمریکا از انقلاب اسلامی ملت ایران دریافت کرده به مراتب شدید تر از ضربه ای است که در جنگ ویتنام خورده است .

مشکل انقلاب با نان به نرخ روز خورها

رهبر انقلاب امروز سرپرست و کارکنان کمیته های چهارده گانه امداد امام خمینی را به حضور پذیرفتند . اهم بیانات امام در این دیدار عبارت است از :

1- امروز انقلابی بودن و خود را انقلابی نشان دادن کسب رایج شده است ، اشخاصی که در زمان طاغوت طرفدار طاغوت بودند، بلندگوی طاغوت بودند، پشتیبان طاغوت بودند، امروز طرفدار اسلامند به حسب ظاهر. مخالف با طاغوت می‎گویند هستیم. می‎گویند مخالف با رژیم سابق هستیم. اینها اشخاصی هستند که هر روزی نان را به نرخ آن روز می‎خورند.

اینها سینه زنند !

2- اینها سینه زنند! بیرق اسلام بلند بشود پایش سینه می‎زنند، لکن به اسلام کار ندارند. بیرق کفر هم باز بلند بشود پایش سینه می‎زنند برای استفاده. امروز اگر امریکا غلبه پیدا کند، آنها سینه برای امریکا می‎زنند. الآن که من اینجا ایستاده‎ام اشخاصی هستند که روابط با امریکا دارند. روابط دارند با کسانی که با امریکا روابط دارند.

برخورد با منافقین مشکل است

3- امروز هم مسلمانها مبتلای به دسته‎ای از منافقین هستند که کار این مسلمانها با این منافقین مشکلتر است، تا کارشان با محمدرضا. محمدرضا ایستاده بود و می‎زد و می‎کشت. و تکلیف ملت با او معلوم بود. ملت می‎رفت به جنگش. اما یک دسته‎ای که در ظاهر اظهار اسلام می‎کنند...ما امروز مبتلای به آن هستیم و آن دسته منافقینی که اظهار اسلام می‎کنند و کمر اسلام را می‎خواهند بشکنند. کار مسلمانها با اینها مشکل است. حل مسئله اینها بسیار مشکل است.

در مقابل منافقین باید افشاگری کرد / هر پرونده ای از اینها دارید افشا کنید

4- اینها که به صورت منافقین پیش آمدند و در میدان مسلمین واقع شده‎اند و می‎خواهند کارشکنی کنند برای اسلام و مسلمین، باید هر چه از آنها پیدا کردند، هر پرونده‎ای که از اینها پیدا کردند این را نشان بدهند تا معلوم بشود که اینها جزو منافقین‎اند.

اینها سینه زنند! بیرق اسلام بلند بشود پایش سینه می‎زنند، لکن به اسلام کار ندارند. بیرق کفر هم باز بلند بشود پایش سینه می‎زنند برای استفاده. امروز اگر امریکا غلبه پیدا کند، آنها سینه برای امریکا می‎زنند. الآن که من اینجا ایستاده‎ام اشخاصی هستند که روابط با امریکا دارند. روابط دارند با کسانی که با امریکا روابط دارند.
آبروی کسی که می خواهد آبروی اسلام را ببرد محترم نیست

5- اعراض مردم محترم است. مگر اینکه معلوم بشود که این عِرض اسلام را می‎خواهد ببرد. آن وقت دیگر محترم نیست.(1)

پاسخ آیت الله منتظری به اظهارات آیت الله شریعتمداری

آیت الله منتظری در خطبه های نماز جمعه امروز تهران به اظهارات آیت الله شریعتمداری مبنی بر تناقض اصول مربوط به حاکمیت ملی و اصل ولایت فقیه پاسخ داد .

وی گفت : برای تدوین قانون اساسی مردم به گروهی خبره رای داده اند و این خبرگان قانون اساسی را تدوین و تقدیم مردم کرده اند و باز مردم با شرکت در انتخابات به قانونی که منتخبانشان آن را تدوین کرده اند رای مثبت داده اند و حال کجای این با حاکمیت ملی تناقض دارد . خطیب جمعه تهران گفت : این دیگر به من و شما ربطی ندارد که مردم چرا در انتخابات شرکت کرده و به چه چیزی رای داده اند .

آیت الله منتظری به شرایط رئیس جمهور اشاره کرده و گفت : رئیس جمهور باید مسلمان و ایرانی باشد ، همه می دانیم که دمکراسی مورد نظر اسلام با دمکراسی مدنظر کشورهای غربی متفاوت است ، در ایران رئیس جمهور باید مسلمان باشد ، آیا مطرح کردن این مسئله که رئیس جمهور باید دارای این ویژگی ها باشد با اصل حاکمیت مردم تناقض دارد ؟!(2)

پروفسور الگار استاد دانشگاه کالیفرنیا در یک کنفرانس مطبوعاتی که به همراه فخرالدین حجازی در آن شرکت کرده بود گفت : انقلاب اسلامی ملت ایران تنها بعد ایرانی نداشته و با مبارزه این انقلاب با استعمار و استثمار جهانی بخصوص آمریکا بعد بین المللی گرفته است .  لطمه ای که آمریکا از انقلاب اسلامی ملت ایران دریافت کرده به مراتب شدید تر از ضربه ای است که در جنگ ویتنام خورده است .
هشدار آیت الله مدنی به منافقان

آیت الله مدنی امام جمعه تبریز در خطبه های نماز جمعه این هفته تبریز با هشدار به منافقین گفت : ما آماده شهادت هستیم ، بعد از هر نماز میگوئیم ای کاش در کربلا بودیم و همراه امام حسین شهید میشدیم ، شهادت آرزوی نهایی هر مسلمانی است .

نماینده امام ادامه داد : ما تا زمانی که استثمار را از تمام بلاد اسلامی ریشه کن نکنیم مبارزه میکنیم ، من از هم اکنون اعلام میکنم که بعد از این از مصرف هرگونه کالای آمریکایی خودداری میکنم . (3) گفتنی است در نماز جمعه امروز تبریز صدها هزار نفر از مردم این شهر حضور داشتند ، در روزهای گذشته هواداران آیت الله شریعتمداری و نیز اعضای حزب خلق مسلمان در سطح شهر تظاهرات کرده و در چندین نوبت به رادیو و تلویزیون حمله کرده بودند .

بازار تبریز در اعتراض به خلق مسلمان تعطیل شد

بازاریان و اصناف تبریز نیز امروز با انتشار نامه ای خطاب به آیت الله شریعتمداری از وی خواستند حزب خلق مسلمان را منحل کنند . بازاریان و اصناف تبریز همچنین به نشانه اعتراض به حزب خلق مسلمان دو روز آینده را تعطیل اعلام و تاکید کردند این حزب را به رسمیت نمی شناسند . (4)

شکست آمریکا از ایران سخت تر از شکست در جنگ ویتنام بود

پروفسور الگار استاد دانشگاه کالیفرنیا در یک کنفرانس مطبوعاتی که به همراه فخرالدین حجازی در آن شرکت کرده بود گفت : انقلاب اسلامی ملت ایران تنها بعد ایرانی نداشته و با مبارزه این انقلاب با استعمار و استثمار جهانی بخصوص آمریکا بعد بین المللی گرفته است .

وی ادامه داد : لطمه ای که آمریکا از انقلاب اسلامی ملت ایران دریافت کرده به مراتب شدید تر از ضربه ای است که در جنگ ویتنام خورده است .

الگار گفت : اهمیت استراتژیک ایران به عنوان کشوری که در زمان شاه تحت استعمار آمریکا قرار داشت به مراتب بیشتر از ویتنام بوده و هست بخصوص اینکه خروج ایران از زیر یوغ آمریکا دیگر کشورهای منطقه را نیز به انقلاب و خروج از سیطره آمریکا تشویق خواهد کرد .

آیت الله منتظری در خطبه های نماز جمعه امروز تهران به اظهارات آیت الله شریعتمداری مبنی بر تناقض اصول مربوط به حاکمیت ملی و اصل ولایت فقیه پاسخ داد . برای تدوین قانون اساسی مردم به گروهی خبره رای داده اند و این خبرگان قانون اساسی را تدوین و تقدیم مردم کرده اند و باز مردم با شرکت در انتخابات به قانونی که منتخبانشان آن را تدوین کرده اند رای مثبت داده اند و حال کجای این با حاکمیت ملی تناقض دارد . خطیب جمعه تهران گفت : این دیگر به من و شما ربطی ندارد که مردم چرا در انتخابات شرکت کرده و به چه چیزی رای داده اند .
وی ادامه داد : انقلاب ایران بیش از مبارزات چندین و چند ساله فلسطینی ها و اعراب با اسرائیل به رژیم صهیونیستی ضربه زده است و این خود زیان دیگر آمریکا از انقلاب ملت ایران است .(5)

پی نوشت :

1- صحیفه امام ، جلد 11، صفحه 231

2- کیهان ، 24آذر1358، صفحه 5و8

3- کیهان ، 24آذر1358، صفحه 1

4- کیهان ، 24آذر1358، صفحه 2

5- کیهان ، 24آذر1358، صفحه 9

پژوهشگر : سید روح الله امین آبادی

انتهای متن/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول