اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

یادداشت  /  تاریخ نگار

33 سال پیش در چنین روزی

مطالبه 500 میلیون دلاری ایران از مصر و اسرائیل

خبرگزاری فارس: مصر و رژیم صهیونیستی حدود 500 میلیون دلار به ایران بدهکار هستند . در صورتیکه از پرداخت بدهی خود سرباز زنند ما از طریق مراجع بین المللی و اقامه دعوی احقاق حق خواهیم کرد .

مطالبه 500 میلیون دلاری ایران از مصر و اسرائیل

رخدادهای 19آذر1358

چکیده

رهبر انقلاب امروز گروهی از دانشجویان کرمانشاهی را بحضور پذیرفته و در جمع آنان فرمودند: ملت آمریکا باید کارتر را از صحنه سیاست خارج کند...این کارتر لایق این نیست که رئیس جمهور امریکا باشد.

جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در اطلاعیه ای از آیت الله شریعتمداری خواست که در تلقی و اشراف در مسائل طریق صحیحی را انتخاب کرده و افرادی که واقعیات را  وارونه کرده و اخبار را سانسور نموده و در اختیار ایشان می گذارند را طرد نمایند . جامعه مدرسین همچنین خواستار این شد که آیت الله شریعتمداری از حزب خلق مسلمان اعلام برائت کنند .

آیت الله شریعتمداری درباره رابطه خود با حزب جمهوری خلق مسلمان گفت : من هیچگونه ارتباطی با این حزب ندارم ، این حزب مستقل است و من نه رئیس آن هستم و نه سمتی دارم. آیت الله شریعتمداری همچنین در مورد ارتباط خود با مقدم مراغه ای نیز گفت : قبل از اینکه من با آقای مقدم مراغه ای آشنا بشوم دولت او را به استانداری آذربایجان منصوب کرد ، ثانیا وی مورد اعتماد مهندس بازرگان بود که بعلت اشتغال او به شغل استانداری من او را شناختم .

شیخ محمد منتظری در مصاحبه با خبرنگاران داخلی و خارجی از ثبت نام بیش از 6 هزار نفر برای اعزام به جنوب لبنان برای مبارزه با رژیم صهیونیستی خبرداد . دولت لبنان با اعزام این گروه مخالفت کرده است .

صادق قطب زاده وزیر خارجه در نامه ای خطاب به دادگاه لاهه با تبیین دیدگاه های دولت ایران تاکید کرد این دیوان نباید تنها به موضوع گروگانها رسیدگی کند .

دریا دار احمد مدنی فرمانده نیروی دریایی و استاندار خوزستان در مصاحبه ای مطبوعاتی گفت : وضع نظام سیاسی ایران به گونه ای است که به سوی یک حکومت جمهوری اسلامی که از اصول سوسیالیسم اسلامی پیروی می کند در حرکت هستیم .

بنی صدر در مورد مطالبات دولت ایران از اسرائیل و مصر گفت : مصر و رژیم صهیونیستی حدود 500 میلیون دلار به ایران بدهکار هستند و هم اکنون در وزارت اقتصاد و دارایی مشغول بررسی هستیم تا میزان دقیق این مبلغ مشخص شود .

تبریزی ها همواره پشتیبان اسلام بوده اند 

رهبر انقلاب امروز گروهی از دانشجویان کرمانشاهی را بحضور پذیرفتند . اهم بیانات امام خمینی در این دیدار عبارت است از :

1- [آشوبگرانی که غائله تبریز را ایجاد کرده اند ] اینها تبریزی نیستند. اهل تبریز فکرشان این فکر نیست که با اسلام مبارزه کنند. تبریزی همیشه مثل سایر مسلمینی که در ایران هستند، بلکه آنها در صف اول بودند، و همیشه پشتیبان اسلام بودند.

پرونده اینها در لانه جاسوسی پیدا شد

2-  اینها یک اشخاصی هستند که ازخدمتگزارهای اجانب هستند. و پرونده بعضی از آنها هم در همین لانه جاسوسی پیدا شد. از سران همینها که رفتند و رادیو تلویزیون تبریز را گرفتند و بعد هم بیرونشان کردند، پرونده بعضی از اینها پیدا شد که مستقیماً با امریکا در رابطه بودند و از جاسوسان آنها بودند.

جهاد علیه اسلام؟برای اینکه کارتر موفق شود ؟!

3- من به اهالی آذربایجان و به اهالی شهر تبریز...هشدار می‎دهم، تذکر می‎دهم، که اینهایی که می‎آیند بین شما و می‎گویند که کِیک (1) حکم جهاد داده، اینها همه دروغ می‎گویند. جهاد علیه اسلام؟ جهاد برای خاطر کارتر؟ شما بیایید جهاد کنید که کارتر توفیق پیدا بکند و مملکتتان را بگیرد! اینهایی که می‎آیند اینها را می‎گویند، اینها نوکرهای سفارت هستند. بستگان سفارت هستند. و اینها به محاکمه کشیده خواهند شد. اینها را دستگیر خواهند کرد.

 امام خمینی:[آشوبگرانی که غائله تبریز را ایجاد کرده اند ] اینها تبریزی نیستند. اهل تبریز فکرشان این فکر نیست که با اسلام مبارزه کنند. تبریزی همیشه مثل سایر مسلمینی که در ایران هستند، بلکه آنها در صف اول بودند، و همیشه پشتیبان اسلام بودند.

ما اجازه نخواهیم داد اجانب آقایی کنند ...

4- ما از این به بعد دیگر اجازه نخواهیم داد که اجانب در مملکت ما بیایند و آقایی کنند به ما. ما خودمان هستیم. هر چه هم می‎خواهند آنها فشار بیاورند و نقشه بچینند برای اینکه محاصره اقتصادی بکنند. ما از محاصره اقتصادی باکی نداریم.

کارتر بد سیاستمداری بود ...

5- امریکا باید کارتر را از صحنه سیاست خارج کند. کارتر بد سیاستمداری بود برای امریکا. بد رئیس جمهوری بود برای امریکا. امریکا را بدنام کرد در دنیا. مسلمین را بر ضد امریکا مجهز کرد کارتر. و این کارتر لایق این نیست که رئیس جمهور امریکا باشد. ملت امریکا باید بدانند که کارتر را نباید رأی به او بدهند. برای اینکه کارتر خیانت کرده است به امریکا.(2)

دو خواسته جامعه مدرسین از آیت الله شریعتمداری

جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در اطلاعیه ای از آیت الله شریعتمداری خواست که در تلقی و اشراف در مسائل طریق صحیحی را انتخاب کرده و افرادی که واقعیات را  وارونه کرده و اخبار را سانسور نموده و در اختیار ایشان می گذارند را طرد نمایند .در بخش دیگری از این اطلاعیه آمده است : از آیت الله شریعتمداری می خواهیم تا کسانی را که بعنوان حزب جمهوری خلق مسلمان خود را به ایشان منتسب می دانند از خود طرد کنند و این حزب را ضد انقلاب اسلامی اعلام نمایند تا این لکه ننگ از دامن روحانیت و اسلام عزیز پاک شود .

علمای اعلام و مراجع تقلید علی مشکینی ، ناصر مکارم شیرازی ، محمد مهدی ربانی ، محمد فاضل ، حسین راستی کاشانی ، احمد جنتی ، سید عباس خاتم یزدی ، احمد آذری قمی ، محمد یزدی ، علی احمدی ، سید حسن طاهری ، جعفر حسینی کریمی و محمد مومن از جمله امضا کنندگان این اطلاعیه هستند . (3)

امام خمینی:امریکا باید کارتر را از صحنه سیاست خارج کند. کارتر بد سیاستمداری بود برای امریکا. بد رئیس جمهوری بود برای امریکا. امریکا را بدنام کرد در دنیا. مسلمین را بر ضد امریکا مجهز کرد کارتر. و این کارتر لایق این نیست که رئیس جمهور امریکا باشد. ملت امریکا باید بدانند که کارتر را نباید رأی به او بدهند. برای اینکه کارتر خیانت کرده است به امریکا.

گروه دیگری از علما نیز در نامه ای خطاب به آیت الله شریعتمداری تاکید کردند : ضرورت شدید دارد که حضرت عالی برای جلوگیری از این مسائل چاره ای فوری و جدی بیندیشید و پیش از آنکه خدای نخواسته جریاناتی بوجود آید که همه ما در پیشگاه خدا مسئول و در برابر مردم جهان شرمنده گردیم ...ممکن است در این جریان خونهایی ریخته شود که مسئولیت مستقیمش بعهده کسانی می باشد که آگاهانه برای جلوگیری از آن اقدامی ننموده اند . آیات ربانی شیرازی ، صدرالدین حائری ، علی اصغر دستغیب و علی محمد دستغیب از جمله کسانی هستند که این نامه را امضا کرده اند . (4)

نگاهی به فتنه 88و پرونده آیت الله علی محمد دستغیب نشان می دهد وی در خط مقدم حمایت از سران فتنه و آشوبگرانی بوده است که مدتها با اردوکشی خیابانی امنیت را از مردم سلب کرده و با رخنه منافقین و عوامل مشکوک در میانه مردم تعدادی نیز کشته و مجروح شدند

آیت الله شریعتمداری: من هیچ ارتباطی با حزب خلق مسلمان ندارم

آیت الله شریعتمداری درباره رابطه خود با حزب جمهوری خلق مسلمان گفت : من هیچگونه ارتباطی با این حزب ندارم ، این حزب مستقل است و من نه رئیس آن هستم و نه سمتی دارم ، این حزب خود شخصیت حقوقی دارد و شخصا در مورد انحلال و یا باقی ماندن خود می تواند تصمیم بگیرد و من هرگز بخود چنین حقی را نمی دهم در مورد انحلال یا بقای یک جمعیت و حزبی که خود اعضای آن در مورد آن باید تصمیم بگیرند دخالت کنم .

چگونه می توان باور کرد گروهی در تاسیس حزب و تشکل خود از فردی اذن و اجازه بگیرند و این فرد آنان را هم در مقام تاسیس و هم در مقام عملکرد تائید کند و حتی تهدید نماید که وظیفه شرعی خود را در مقابل مخالفان این تشکل و یا حزب انجام خواهد داد ولی با روشن شدن عملکرد نامطلوب و خائنانه این تشکل بگوید من چه کاره ام ؟ به من مربوط نیست ! آیا می توان پذیرفت که فردی در مقام ثبوت و نصب اختیار داشته باشد ولی در مقام ابطال و برکناری اذن نداشته و از خود سلب تکلیف کند؟

حزب در اشغال رادیو و تلویزیون دخالت مستقیم نداشت 

آیت الله شریعتمداری در مورد اشغال رادیو و تلویزیون تبریز نیز گفت : مردم این مراکز را اشغال کردند و جمهوری خلق مسلمان نیز بطور مستقیم دخالت در تسخیر رادیو و تلویزیون نداشته است . وی ادامه داد : قرار شده است در امور آذربایجان با من مشورت کنند ولی تاکنون با من مشورتی نشده است و در آینده نیز معلوم نیست با من مشورت بکنند یا نه .

مقدم مراغه ای و نزیه آدم های بازرگان بودند

آیت الله شریعتمداری در مورد ارتباط خود با مقدم مراغه ای نیز گفت : قبل از اینکه من با آقای مقدم مراغه ای آشنا بشوم دولت او را به استانداری آذربایجان منصوب کرد ، ثانیا وی مورد اعتماد مهندس بازرگان بود که بعلت اشتغال او به شغل استانداری من او را شناختم و اصولا آشنایی من با آقای مقدم مراغه ای بوسیله اعضای دولت آقای مهندس بازرگان بود و من آشنایی و دوستی قبلی با ایشان نداشتم و اگر او وابسته بود چرا مهندس بازرگان او را استاندار کرد . (5)

سخن آیت الله شریعتمداری مبنی بر اینکه آشنایی قبلی با مقدم مراغه ای نداشته است در حالی است که این فرد در جریان اوج گیری انقلاب به طور مرتب به دیدار آیت الله شریعتمداری رفته و می کوشید تا با تقویت ایشان جناح اصیل انقلاب به رهبری امام خمینی را تضعیف کند . و اصولا با این سوابق و آشنایی بود که با پیروزی انقلاب اسلامی وی از سوی مهندس بازرگان نخست وزیر دولت موقت به سمت استانداری آذربایجان شرقی منصوب شد . از سوی دیگر مقدم مراغه ای با حمایت آیت الله شریعتمداری بود که وارد مجلس خبرگان قانون اساسی شد

من از طریق بازرگان با اینها آشنا شدم

وی در مورد حسن نزیه نیز گفت : نزیه هم از دوستان نزدیک بازرگان بود که بقول خودش چنین پست حساسی مانند ریاست هیئت مدیره شرکت ملی نفت را که هم طراز پست نخست وزیری از نظر اهمیت است به ایشان سپرده شده بود و بعلاوه ایشان عضو جمعیت نهضت آزادی آقای بازرگان و عضو جمعیت حقوقدانان بود و آقای نزیه به اتفاق آقای بازرگان و دوستانشان قبل از سقوط رژیم به خانه من پناهنده شدند و دیگران چند روز در منزل من متحصن بودند ولی آقای نزیه فقط یک روز متحصن شدند و بعد رفتند و خلاصه اینکه آشنایی آقای نزیه با من نیز از طریق آقای بازرگان و دوستان ایشان بود و گرنه من قبلا آقای نزیه را نمیشناختم .(6)

آمادگی 6هزار نفر برای اعزام به جنوب لبنان

شیخ محمد منتظری در مصاحبه با خبرنگاران داخلی و خارجی از ثبت نام بیش از 6 هزار نفر برای اعزام به جنوب لبنان برای مبارزه با رژیم صهیونیستی خبرداد . وی گفت : قرار شد در عرض 3روز آینده هزار نفر از این رزمندگان با 3فروند هواپیما عازم لبنان شوند ، اغلب این افراد آموزش دیده اند و مابقی نیز در لبنان دوره خواهند دید .

جامعه مدرسین :از آیت الله شریعتمداری می خواهیم تا کسانی را که بعنوان حزب جمهوری خلق مسلمان خود را به ایشان منتسب می دانند از خود طرد کنند و این حزب را ضد انقلاب اسلامی اعلام نمایند تا این لکه ننگ از دامن روحانیت و اسلام عزیز پاک شود .

منتظری همچنین افزود : من نیز به عنوان راهنما همراه آنان خواهم رفت ، در لبنان به نیروها اسلحه داده خواهد شد تا دوشا دوش برادران عرب با اسرائیل بجنگیم. وی در مورد هماهنگی با مقامات مسئول نیز گفت : نیازی نمی بینم با قطب زاده هماهنگ شوم . (7)گفتنی است دولت لبنان اعلام کرده است به هواپیماهایی که از سوی ایران به بیروت می آیند اجازه فرود داده نخواهد شد . نخست وزیر لبنان تاکید کرد ما نیازی به داوطلبان مسلح از ایران و یا کشورهای دیگر نداریم . (8)

تشکیل دادگاه انقلابی ویژه نظامیان

با شرکت یک قاضی شرع و دو قاضی از دادگستری و ارتش دادگاه های انقلابی نظامیان آغاز بکار می کند . ماده واحده تشکیل دادگاه انقلابی از تصویب شورای انقلاب گذشته و برای اجرا به وزارت دفاع ملی و دادگستری ابلاغ شده است . (9)

نامه قطب زاده به دادگاه لاهه

صادق قطب زاده وزیر خارجه در نامه ای خطاب به دادگاه لاهه با تبیین دیدگاه های دولت ایران تاکید کرد این دیوان نباید تنها به موضوع گروگانها رسیدگی کند .در این نامه تاکید شده است : قضیه ای که دولت آمریکا مطرح کرده است جزئی از یک کل است که بطور جداگانه نمیتواند مورد بررسی قرار گیرد این مسئله از جمله شامل 25سال مداخله مداوم دولت آمریکا در امور داخلی ایران و استثمار بیشرمانه این کشور و جنایات متعددی است که آن دولت برخلاف کلیه موازین بین المللی و بشری علیه ملت ایران مرتکب شده است . (10)

صادق قطب زاده وزیر خارجه در نامه ای خطاب به دادگاه لاهه با تبیین دیدگاه های دولت ایران تاکید کرد این دیوان نباید تنها به موضوع گروگانها رسیدگی کند .در این نامه تاکید شده است : قضیه ای که دولت آمریکا مطرح کرده است جزئی از یک کل است که بطور جداگانه نمیتواند مورد بررسی قرار گیرد این مسئله از جمله شامل 25سال مداخله مداوم دولت آمریکا در امور داخلی ایران و استثمار بیشرمانه این کشور و جنایات متعددی است که آن دولت برخلاف کلیه موازین بین المللی و بشری علیه ملت ایران مرتکب شده است .

گفتنی است دادگاه بین المللی لاهه ساعت نه و نیم بعد از ظهر امروز برای رسیدگی به شکایات آمریکا از ایران تشکیل جلسه داد ، نماینده آمریکا در این دادگاه خواستار صدور حکم آزادی گروگان های آمریکایی در ایران شد .قرار است حکم دادگاه چند روز بعد اعلام شود ، تصمیمات دادگاه بین المللی لاهه ضمانت اجرایی ندارد و مضافا به اینکه دولت ایران از شرکت در دادگاه خودداری کرده است . (11)

مدنی : ما به دنبال سوسیالیسم اسلامی هستیم

دریا دار احمد مدنی فرمانده نیروی دریایی و استاندار خوزستان در مصاحبه ای مطبوعاتی گفت : وضع نظام سیاسی ایران به گونه ای است که به سوی یک حکومت جمهوری اسلامی که از اصول سوسیالیسم اسلامی پیروی می کند در حرکت هستیم . (12)

وی همچنین در مورد سیاست های اتخاذ شده از سوی خود در استانداری خوزستان گفت : من سیاستهایی که در خوزستان و یا خلیج فارس بعنوان فرمانده نیروی دریایی اعمال میکنم با نظرجویی و ارشاد امام انجام میگیرد . (13)

در بدو پیروزی انقلاب بسیاری با علم به اینکه امام خمینی رهبر محبوب و بی رقیب ملت ایران هستند تلاش داشتند با انتساب خود به ایشان جایی برای خود میان ملت باز کنند ، مدنی نیز یکی از این افراد بود ، وی در حالی می گفت کارهای خود را با هماهنگی امام انجام می دهد که نگاهی جزئی و تیتر وار به اقدامات او در خوزستان نشان می دهد که مشی مدنی تا چه اندازه به رهبر انقلاب متمایز و متضاد بوده است .

مطالبه 500 میلیون دلاری ایران از مصر و اسرائیل

بنی صدر در مورد مطالبات دولت ایران از اسرائیل و مصر گفت : مصر و رژیم صهیونیستی حدود 500 میلیون دلار به ایران بدهکار هستند و هم اکنون در وزارت اقتصاد و دارایی مشغول بررسی هستیم تا میزان دقیق این مبلغ مشخص شود . وی ادامه داد : در صورتیکه مصر و اسرائیل از پرداخت بدهی خود سرباز زنند ما از طریق مراجع بین المللی و اقامه دعوی احقاق حق خواهیم کرد .

بنی صدر در بخش دیگری از سخنان خود گفت : به نظر من باید قیمت نفت ترجیحی باشد بدین صورت که به کشورهای فقیر ارزان و به کشورهای صنعتی ثروتمند گران فروخته شود . بنی صدر گفت : بهترین روش کمک به کشورهای فقیر همین ارزان فروختن نفت به آنها است نه از طریق صندوق اوپک که این صندوق به توصیه ابرقدرتها کمک های خود را به دولت های معلوم الحال اختصاص میداد . (14)

پی نوشت:

1- مراد آیت الله شریعتمداری است، عده‎ای از وابستگان حزب جمهوری خلق مسلمان در آذربایجان شایع کردند که نامبرده علیه نظام جمهوری اسلامی حکم جهاد داده است، که البته این شایعه از سوی وی تکذیب شد.

2- صحیفه امام ، جلد 11، صفحه 204

3- اطلاعات ، 19آذر1358، صفحه 2

4- جمهوری اسلامی ، 19آذر1358، صفحه 2، علی محمد دستغیب از جمله کسانی است که در نامه ای خطاب به آیت الله شریعتمداری که به آن اشاره شد استدلال می کند در صورت تهدید به شورش و ریخته شدن خون بیگناهان بر زمین مسئولیت بر عهده کسانی است که می توانند جلوی آشوب ها را بگیرند و این کار را نمی کنند ، نگاهی به فتنه 88و پرونده آیت الله علی محمد دستغیب نشان می دهد وی در خط مقدم حمایت از سران فتنه و آشوبگرانی بوده است که مدتها با اردوکشی خیابانی امنیت را از مردم سلب کرده و با رخنه منافقین و عوامل مشکوک در میانه مردم تعدادی نیز کشته و مجروح شدند و حال باید از آیت الله علی محمد دستغیب پرسید مسئولیت خون های ریخته شده بعد از انتخابات 88بر عهده کیست ؟ بر عهده نظام اسلامی که تمام تلاش خود را کرد تا نتیجه انتخابات سر صندوق های رای مشخص شود و اختلافات از مجاری قانونی حل و فصل شود و یا کسانی که با دعوت و تحریک مردم به شورش و آشوب های خیابانی آنان را برای رسیدن به حق موهومی که ما به ازایی در خارج نداشت به صحنه درگیری کشیده و خون آنان را به ثمن بخس با بیگانگان معامله کردند ، نقش علی محمد دستغیب در این میانه چیست ؟

5- سخن آیت الله شریعتمداری مبنی بر اینکه آشنایی قبلی با مقدم مراغه ای نداشته است در حالی است که این فرد در جریان اوج گیری انقلاب به طور مرتب به دیدار آیت الله شریعتمداری رفته و می کوشید تا با تقویت ایشان جناح اصیل انقلاب به رهبری امام خمینی را تضعیف کند . و اصولا با این سوابق و آشنایی بود که با پیروزی انقلاب اسلامی وی از سوی مهندس بازرگان نخست وزیر دولت موقت به سمت استانداری آذربایجان شرقی منصوب شد . از سوی دیگر مقدم مراغه ای با حمایت آیت الله شریعتمداری بود که وارد مجلس خبرگان قانون اساسی شد و حال که با تسخیر سفارت آمریکا اسناد جاسوسی وی افشا شده بود آیت الله شریعتمداری هرگونه آشنایی قبلی با این فرد را منکر می شود . (رک سیمای کارگزاران فرهنگ و سیاست [نیمه پنهان ] ، جلد 4، صفحه33)

6- اطلاعات ، 20آذر1358، صفحه 2 ، در مورخه 22اسفند 1357حزب جمهوری خلق مسلمان توسط ده نفر که آیت الله شریعتمداری اعلام کرده بود به آنها اطمینان دارد تشکیل شد . تاسیس حزب نیز در روز 23اسفند بعد از موافقت و حمایت آیت الله شریعتمداری اعلام گردید . آیت الله شریعتمداری در پاسخ به استدعای هیئت موسسین حزب که از وی خواسته بودند تا نظر خود را در مورد تشکیل این حزب به آنها اعلام کند  می نویسد :« با توجه به دستورات اسلامی در مورد آزادی های فردی و اجتماعی در یک جامعه اسلامی جای هیچ گونه تردیدی نیست که افراد مسلمان فعال و مؤمن نیز می توانند با استفاده از فرصت هائی که جمهوری اسلامی ایران در اختیار همگان قرار می دهد با تشکل به فعالیت های خود ادامه دهند و در این راه با احزاب و گروهای اسلامی دیگر نیز همکاری و همفکری کامل و نزدیک داشته باشند که هدف همه آنها خدمت به اسلام و مسلمین است از این جهت تأسیس حزب اسلامی به وسیله آقایان به نام حزب جمهوری اسلامی خلق مسلمان ایران  با مرامنامه ارسالی مورد تأئید کامل این جانب می باشد و عضویت در آن حزب و سایر احزاب اسلامی که زیر نظر جامعهء روحانیت فعالیت دارند نه تنها بلامانع بلکه یک وظیفه اسلامی و ملی است. از خداوند متعال توفیق همه احزاب اسلامی را در راه برقراری جمهوری اسلامی خواستار است.» (رک نشریه خلق مسلمان ، دوره اول ، سال اول ، صفحه 5، )عملکرد تفرقه افکنانه این حزب باعث اعتراض بسیاری از علما و اندیشمندان و انقلابیون شد ولی این بار نیز آیت الله شریعتمداری با انتشار بیانیه ای حمایت خود را از این حزب اعلام کرد و نوشت :« از اینکه به حزب جمهوری اسلامی خلق مسلمان ایران که مورد اعتماد ما بوده و برای تحکیم مبانی اسلامی و تقویت حکومت جمهوری اسلامی تشکیل و برقرار کرده اند ابراز تمایل نموده و عده ای عضویت آن را پذیرفته اند، خوشحال شدیم . متاسفانه اظهار نمودند که بعضا کسانی نسبت به حزب مزبور اظهار مخالفت و اشکال تراشی می کنند ما آن اشخاص را نصیحت می کنیم که به عناصر ضد انقلاب و دسیسه های آنان کمک و یاری نکنند و باعث اختلاف و دو دستگی نشوند ...در صورت ادامه این کارها ، ما هم به وظیفه شرعی خود عمل کرده و اعلامیه مناسب حال آنان خواهیم داد...»  (نشریه خلق مسلمان ، دوره اول ، سال اول ، شماره 3، 3/2/1358، صفحه 1 )، در این نوشتار به دنبال آن نیستیم که به عملکرد حزب خلق مسلمان در مدت فعالیت بپردازیم که فرصتی جدا و مفصل می طلبد ولی آیت الله شریعتمداری در حالی در مصاحبه 19 آذر58 می گوید « من هیچگونه ارتباطی با این حزب ندارم ، این حزب مستقل است و من نه رئیس آن هستم و نه سمتی دارم ، این حزب خود شخصیت حقوقی دارد و شخصا در مورد انحلال و یا باقی ماندن خود می تواند تصمیم بگیرد» که گردانندگان این حزب در بدو تاسیس آن از آیت الله شریعتمداری اذن به اصطلاح شرعی گرفته و وی را زعیم خویش نامیده بودند . چگونه می توان باور کرد گروهی در تاسیس حزب و تشکل خود از فردی اذن و اجازه بگیرند و این فرد آنان را هم در مقام تاسیس و هم در مقام عملکرد تائید کند و حتی تهدید نماید که وظیفه شرعی خود را در مقابل مخالفان این تشکل و یا حزب انجام خواهد داد ولی با روشن شدن عملکرد نامطلوب و خائنانه این تشکل بگوید من چه کاره ام ؟ به من مربوط نیست ! آیا می توان پذیرفت که فردی در مقام ثبوت و نصب اختیار داشته باشد ولی در مقام ابطال و برکناری اذن نداشته و از خود سلب تکلیف کند؟

از سوی دیگر آیت الله شریعتمداری در بخش دیگری از مصاحبه خود می گوید : «چگونه من با دو سه روز آشنایی با یک فرد باید او را بشناسم در حالی که بازرگان با رفاقت دیرینه آنان [مقدم مراغه ای و نزیه]را نشناخته بود » این سخن نیز در بادی امر صحیح به نظر می رسد ، انسان عالم به غیب نیست ولی آیت الله شریعتمداری پاسخ نمی دهد چگونه با دو سه بار دیدن افرادی چون نزیه و مقدم مراغه ای آنان را نشناخته است ولی گروهی که در مقام تشکیل حزب با ایشان رابطه برقرار کرده و خواستار اخذ مجوز شرعی شده اند را بی آن که کنکاشی در احوالشان داشته باشد تائید کرده و به آنان مجوز داده اند ؟ آیا همین مقدم مراغه ای در جلسات حزب خلق مسلمان سخنرانی و با ولایت فقیه مخالفت نمی کرد ؟( برای مطالعه بیشتر رک حیدری ، اصغر ، حزب خلق مسلمان جلد 1و2 ، انتشارات موسسه کیهان )

7- اطلاعات ، 9آذر1358، صفحه 2

8- اطلاعات ، 19آذر1358، صفحه 12

9- اطلاعات ، 19آذر1358، صفحه 10

10- اطلاعات ، 19آذر1358، صفحه 11

11- اطلاعات ، 20آذر1358، صفحه 12

12- در مورد سوسیالیسم اسلامی که مدنی در این مصاحبه از آن سخن می گوید گفتنی های زیادی وجود دارد که در اینجا به اختصار به نظر شهید مطهری اشاره می کنیم . درباره این اصطلاح باید گفت که هر چند برخی وجوه شباهت بین اسلام و مکاتب دیگر از قبیل سوسیالیسم وجود دارد ولی اختلافات اصولی و مبنایی میان اسلام و این مکاتب مانع از جعل این اصلاحات التقاطی می‏باشد و بررسی آثار استاد شهید آیت الله مطهری خلاف این نسبت را ثابت می‏ کند . شهید مطهری در کتاب «نظری به نظام اقتصادی اسلام» در موضوع مرز اشتراک اسلام و سوسیالیسم چنین می‏ نویسند : هر چند اسلام مالکیت فردی و شخصی را در سرمایه‏های طبیعی و صناعی نمی‏پذیرد و مالکیت را در این امور عمومی می‏داند، ولی اسلام مالکیت اشتراکی را نیز نمی‏پذیرد؛ یعنی، طرفدار این اصل {اصل مهم سوسیالیسم }نیست که «کار به قدر استعداد و خرج به قدر احتیاج» نمی‏گوید همه ملزم‏اند که کار کنند و محصول کارشان الزاما به اجتماع تعلق دارد... پس آن مقدار از سوسیالیسم از نظر منطق و از نظر اسلام قابل توجیه است که قسمتی از سرمایه‏ها؛ یعنی، سرمایه‏های عمومی بالاشتراک باشد و اما کار بالاشتراک را که الزامی و اجباری باشد، هیچ‏گونه نمی‏توان از اسلام استنباط کرد، مگر این که در موارد خاص؛ یعنی، در زمین‏های عمومی یا کارخانه‏های عمومی، طوری باشد که کار فردی میسر نباشد و تازه اگر هم این طور باشد نه چنین است که مالکیت فردی در کار نیست، بلکه محصول بالسویه یا بالتفاوت طبق قرارداد میانشان تقسیم می‏شود و هر فردی مالک فردی سهم خود خواهد بود، پس اگر مشخصه اصل سوسیالیسم را اشتراک سرمایه بدانیم، اسلام یک مسلک اشتراکی است و اگرمشخصه اصلی آن را اشتراک در کار بدانیم، اسلام یک مسلک اشتراکی نیست» همچنین شهید مطهری در بحث‏های متعدد از جمله بحث «اسلام، سرمایه‏داری، سوسیالیسم» ضمن نقد مکتب سرمایه‏داری و سوسیالیسم و برشمردن مضرات و مفاسد مالکیت سرمایه و منابع تولید از یک طرف و مضار و مفاسد سلب مالکیت فردی را از محصول کار شخصی،برتری‏ها و امتیازات مکتب اسلام و منطق اعتدالی آن را برمی‏شمارد، بنابراین ما چیزی به نام سوسیالیسم اسلامی نداریم . (رک نظری به نظام اقتصادی اسلام  ص 140 و 141)

13- اطلاعات ، 19آذر1358، صفحه 11  ، در بدو پیروزی انقلاب بسیاری با علم به اینکه امام خمینی رهبر محبوب و بی رقیب ملت ایران هستند تلاش داشتند با انتساب خود به ایشان جایی برای خود میان ملت باز کنند ، مدنی نیز یکی از این افراد بود ، وی در حالی می گفت کارهای خود را با هماهنگی امام انجام می دهد که نگاهی جزئی و تیتر وار به اقدامات او در خوزستان نشان می دهد که مشی مدنی تا چه اندازه به رهبر انقلاب متمایز و متضاد بوده است . به کارگرفتن آگاهانه افراد ساواکی به عنوان مشاور مسئول در استانداری خوزستان ، عدم توزیع عادلانه و منطقی بودجه استان ، پرداخت میلیونها تومان بودجه بیت المال به روحانی نماها و شیوخ جهت تثبیت موقعیت و تبلیغات شخصی ، پرداخت هزینه های چاپ اعلامیه و پوسترهای تبلیعاتی ریاست جمهوری از بیت المال ، سیاست غلط استانداری در برخورد با مسائل منطقه و کشتار مردم خرمشهر در راستای این سیاست ها ، برخورد نظامی سلطه گرانه و غیراسلامی با مسائل به جای داشتن برخورد اسلامی ، توطئه و پرونده سازی علیه عناصر مسلمان و مومن به انقلاب ، حمایت رسمی از شاپور بختیار و جبهه گیری در برابر روحانیت مترقی و جوانان مسلمان انقلابی از جمله مواردی است که مردم استان در مخالفت با مدنی به آنها بارها اشاره کرده بودند  14- اطلاعات ، 19آذر1358، صفحه 11

پژوهشگر:سید روح الله امین آبادی

انتهای متن/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول