اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

دبیر اجرائی نظام صنفی کشاورزی طرقبه شاندیز:

سازمان راه و شهرسازی در برابر وعده رئیس جمهور مقاومت می‌کند

خبرگزاری فارس: دبیر اجرائی نظام صنفی کشاورزی طرقبه شاندیز گفت: رئیس جمهور وعده واگذاری اراضی دولتی را به مردم جهت رونق بخش کشاورزی داده اما سازمان مسکن راه و شهرسازی هرگونه واگذاری اراضی دولتی را به مشاغل حوزه کشاورزی خلاف ضوابط می‌داند.

سازمان راه و شهرسازی در برابر وعده رئیس جمهور مقاومت می‌کند

به گزارش خبرگزاری فارس از طرقبه، سید حسین موسوی‌نژاد در جمع خبرنگاران اظهار داشت: در سال 1376 شرکت فرنهاد در تهیه نقشه حریم شهر مشهد کل بخش طرقبه وقت را منطقه گردشگری اعلام و هرگونه احداث اماکن دامی و صنایع روستایی را ممنوع اعلام کرد این طرح علی‌رغم اعتراض مسئولین وقت جهاد کشاورزی و بدون در نظر گرفتن نظرات کارشناسی آنان به تصویب رسید.

دبیر اجرایی نظام صنفی کارهای کشاورزی طرقبه شاندیز در ادامه افزود: بیش از 63 درصد جمعیت شهرستان را روستائیان تشکیل داده‌اند که شغل اصلی اکثر آنها دامداری و کشاورزی است.

وی با تاکید بر رکورد 12 ساله تولید در طرقبه شاندیز بیان داشت: طبق آمار موجود از سال 86 تاکنون 55 درصد جمعیت دام و طیور شهرستان کاهش یافته که این به دلیل سیاست‌های غلط و بدون کارشناسی بعضی مسئولان استانی بوده است.

مدیرعامل شرکت تعاونی دامداران و مرغداران طرقبه شاندیز با طرح این سؤال که چند درصد از طرح‌های گردشگری که در سال‌های گذشته اعتبارات خوبی به آنها اختصاص داده شده اجرایی شده است عنوان کرد: سازمان‌های مسئول پیگیری کنند که چه طرح‌های گردشگری در طرقبه شاندیز با هدف زمین‌خواری و سوءاستفاده از اعتبارات طرح موضوع شده است.

موسوی‌نژاد در ادامه اظهار داشت: واقعا مضحکه است روستاهایی که در چند ده کیلومتری مرکز شهرستان واقع شده و از نعمت راه مناسب و آب آشامیدنی خوب برخوردار نیستند منطقه ممنوعه احداث اماکن دامی و صنایع روستایی می‌شوند.

وی با بیان اینکه منطقه بین‌المللی گردشگری یک ادعا بیشتر نیست، اضافه کرد: روستاهای طرقبه شاندیز که هیچ، حتی در شهر طرقبه شاندیز هم یک سرویس بهداشتی مناسب برای گردشگران داخلی و خارجی وجود ندارد.

عضو هیئت مدیره نظام صنفی کارهای کشاورزی طرقبه شاندیز خاطر نشان ساخت: مگر تاکنون چه اعتبار ویژه‌ای به این شهرستان در زمینه توسعه گردشگری اختصاص یافته است که 41 روستا و همه اراضی این شهرستان خط قرمز توسعه دامپروری شده است.

موسوی‌نژاد در ادامه گفت: جالب این جاست که بیشترین آلودگی زیست محیطی را صنایع مرتبط با توریست شهرستان به وجود آورده‌اند ولی تولیدکنندگان و دامداران باید هر روز در دادگاه‌ها به جرم آلودگی محیط زیست و تهدید علیه بهداشت عمومی احضار شوند.

مدیرعامل شرکت تعاونی کشاورزی دامداران و مرغداران طرقبه شاندیز افزود: با پیگیری‌های فراوان در سال 88 در جلسه شورای استان که در این شهرستان تشکیل و تصویب شد فعالیت‌های دامپروری منافاتی با توسعه گردشگری طرقبه شاندیز ندارد ولی تاکنون هیچ تغییر نگرش عملی در این خصوص صورت نگرفته است.

وی با بیان اینکه سازمان راه و شهرسازی استان هرگونه واگذاری اراضی دولتی برای مشاغل مرتبط با کشاورزی را به دلیل قرارگیری در پهنه گردشگری خلاف ضوابط می‌داند اظهار داشت: در سفر اخیر ریاست جمهور به خراسان رضوی و شهرستان طرقبه شاندیز وعده واگذاری اراضی دولتی داده شد ولی امروز راه و شهرسازی خلاف آن وعده عمل می‌کند.

موسوی‌نژاد در ادامه عنوان داشت: اگر واگذاری زمین در این شهرستان برای کارهای کشاورزی و دامداری ممنوع است چرا مسئولین کشوری وعده واگذاری زمین را می‌دهند.

دبیر اجرایی نظام صنفی کارهای کشاورزی طرقبه شاندیز با اشاره به اهداف تشکیل کارگروه توسعه کشاورزی در شهرستان گفت: افزایش توان تولید، تثبیت و ایجاد اشتغال، تبیین مسائل و مشکلات در اجرای طرحهای توسعه بخش کشاورزی و پیگیری حل آن و شناسایی اراضی دارای استعداد و قابل واگذاری از جمله اهداف این کارگروه عنوان شده است.

وی تاکید کرد: ولی متاسفانه نادیده گرفتن مصوبات کارگروه توسعه کشاورزی و پافشاری غیرکارشناسی به طرح‌های موجود توسط اداره کل راه و شهرسازی استان ضربه مهلکی به تولیدات کشاورزی و دامپروری در سال تولید ملی و کار و سرمایه ایرانی وارد کرده است.

موسوی‌نژاد در ادامه افزود: مرغدارانی که با گسترش شهرها مجبور به جمع‌آوری واحدهایشان شده‌اند و طبق وعده‌های مسئولان درخواست واگذاری زمین را داشته در پیچ و خم ادارات سردرگم هستند.

مدیرعامل شرکت تعاونی دامداران و مرغداران طرقبه شاندیز اظهار داشت: امام(ره) فرمودند ایران کشوری است که بایستی کشاورزیش محور اقتصاد کشور باشد و این وظیفه دولت است که در شرایط بازار کنونی تولیدکنندگان بخش کشاورزی و دامپروری را به صورت جدی حمایت کند.

وی بیان داشت: برخی مسئولان فراموش کرده‌اند که اگر این شهرستان تنفس‌گاه مشهد شده است مدیون زحمات کشاورزان و دامدارانی بوده است که این فضای سبز را به وجد آورده‌اند.

موسوی‌نژاد همچنین اظهار داشت: کشاورزان و تولیدکنندگان شهرستان مخالف توسعه فعالیت‌های جذب گردشگر در شهرستان نیستند ولی مخالف جدی با این نگاه غیرکارشناسی برخی مسئولان هستند که فکر می‌کنند فعالیت‌های دامداری مانع جذب توریست می‌شود.

دبیر اجرایی نظام صنفی کارهای کشاورزی طرقبه شاندیز خاطر نشان ساخت: مسئولان اول زیرساخت‌های گردشگری این شهرستان را فراهم سازند و بعد شعار منطقه بین‌المللی گردشگری را بدهند.

انتهای پیام/70001/خ/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول