اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

نماینده ولی فقیه در کردستان:

رعایت اصول شایسته سالاری مانع فساد در ادارات است

خبرگزاری فارس: نماینده ولی فقیه در استان کردستان گفت: عدم توجه به شایسته سالاری و دادن پست و مقام به کسانی که لیاقت و توانایی کار ندارند از جمله عوامل شکل‌گیری فساد در ادارات است.

رعایت اصول شایسته سالاری مانع فساد در ادارات است

به گزارش خبرگزاری فارس از سنندج، حجت‌الاسلام سیدمحمد حسینی‌شاهرودی ظهر امروز در همایش قانون برنامه پنجم توسعه با رویکرد ارتقا نظارت اداری در مرکز بزرگ اسلامی غرب کشور اظهار کرد: موضوع ارتقا نظارت اداری به عنوان یکی از مهم‌ترین اصول در نظام‌های اسلامی بحثی است که باید هم از نظر تئوری و هم عملی به آن پرداخته می‌شد.

وی خاطرنشان کرد:‌ این گفته به این معنی نیست که تا کنون اصلا به این موضوع پرداخته نشده است بلکه با توجه به اهمیت آن باید به صورت گسترده و علمی‌تر به آن پرداخته شود.

نماینده ولی فقیه در استان کردستان تصریح کرد: به منظور تحقق عدالت اجتماعی باید به بحث ارتقا سلامت اداری توجه بیشتری شود و برای تبیین آن راهکارهای عملی ارائه شود.

حجت‌الاسلام حسینی‌شاهرودی سلامت نظام اداری را لازمه سعادت دنیا و آخرت افراد جامعه دانست و افزود: سلامت اداری تنها زمانی محقق می‌شود که اهداف تعریف شده‌ای برای دستگاه‌های مجری کشور تدوین شود.

وی گفت: نگاه اسلام به مسائل نگاهی سطحی و مقطعی نیست و شاخصه‌های مادی که از نگاه غرب مورد توجه قرار می‌گیرند در اسلام جایی برای خودنمایی و بروز و ظهور پیدا نمی‌کند.

نماینده ولی فقیه در استان کردستان خاطرنشان کرد: سعادت دنیا و آخرت انسان‌ها باید مهم‌ترین هدف نظام‌ها در برنامه‌ریزی‌ها باشد از این رو نظام‌های دنیوی باید بر اساس سعادت آخرت شوند.

حجت‌الاسلام حسینی‌شاهرودی افزود: در کنار توسعه و ترویج نماز و عبادت در مساجد توجه به بحث سلامت نظام‌ اداری نیز باید به عنوان اولویت بسیار مهمی مورد توجه قرار گیرد.

نماینده ولی فقیه در استان کردستان خاطرنشان کرد:‌ یکپارچگی در نظام‌های اسلامی اصلی مهم و انکارناپذیر برای ارتقا و یا به زمین انداختن هر فرد در اجتماع است.

حجت‌الاسلام حسینی‌شاهرودی تصریح کرد: سلامت اداری زمانی تحقق می‌یابد که اهداف تعریف شده‌ای برای دستگاه‌های تدوین شود و استفاده غیرقانونی از امکانات و اختیارات برای استفاده از منافع شخصی از مصادیق فساد اداری است که نیاز به ریشه‌یابی دارد.

به گفته حجت‌الاسلام حسینی‌شاهرودی، تنها کشوری هستیم که بر اساس قانون اسلامی احکام اجرا و احکام غیرالهی در آن مردود و غیر قابل قبول محسوب می‌شود.

وی خاطرنشان کرد:‌ اجرا نکردن اصل عدالت و حرکت نکردن بر پایه اصول قانون اسلامی در نظام الهی انقلاب اسلامی به خاطر سود و منافع شخصی نمی‌تواند جایی داشته باشد.

حجت‌الاسلام حسینی‌شاهرودی بیان کرد: توجه به مسائل کلان، رفع مشکلات عمومی مردم، پایبند بودن به قوانین و حرکت در مسیر آنها و استفاده از نیروهای توانمند برای اجرای امور از مهم‌ترین اصول برای توسعه عدالت اجتماعی و ارتقا سلامت اداری است که باید سرلوحه کار همه مسئولین قرار گیرد.

وی با اشاره به اینکه عدم توجه به شایسته سالاری و دادن پست و مقام به کسانی که لیاقت و توانایی انجام آن کار را ندارند از جمله عوامل شکل‌گیری فساد در ادارات است، تصریح کرد: بی‌توجهی به وضعیت معیشت کارکنان، ایجاد بستر فساد، بی‌توجهی به اموال عمومی و ارجعیت دادن اموال و منافع شخصی بر ثروت‌های ملی از دیگر عوامل فساد اداری است.

نماینده ولی فقیه در استان کردستان ضعف در ساز و کارهای نظارتی در ساختارهای اداری، دادن یک حکم برای تمام تخلفات و عدم تناسب جرم با مجازات از دیگر دلایل بروز تخلفات اداری در ادارات است که برای جلوگیری از آن باید برنامه‌ریزی و آسیب‌شناسی دقیق صورت بگیرد.

حجت‌الاسلام حسینی‌شاهرودی تقویت باورهای دینی در بین افراد جامعه را مهم‌ترین راهکاری برای ارتقا سلامت اداری عنوان کرد و گفت: حاکم شدن تقوی در جامعه زمینه‌ساز موجب افزایش خودکنترلی و ارتقا سطح سلامت در حوزه‌های مختلف می شود.

وی با تاکید بر اینکه بکارگیری انسان‌های توانمند، مومن و متقی در نظام‌های اداری مانع از افزایش فساد در ادارات می‌شود، تصریح کرد: اگر روح تقوی را در نیروها و ساختار اداری ایجاد کنیم قطعا جای برای انجام تخلفات اداری باقی نخواهد ماند.

وی در پایان از مسئولیت‌ها به عنوان فرصت و نعمت الهی نام برد و گفت: باید با انجام درست وظایف و رعایت حقوق دیگران شکرگذار این نعمات الهی باشیم و از موقعیت‌های شغلی به جای منافع و خواسته های دنیوی برای رسیدن به سعادت اخروی استفاده کنیم.

انتهای پیام/79002/غ/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول