اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

یک دوستدار میراث فرهنگی خوزستان:

2 اثر معنوی شوشتر ثبت ملی شد

خبرگزاری فارس: یک دوستدار میراث فرهنگی خوزستان گفت: 2 اثر تاریخی در حوزه آیین‌های محرم شهرستان شوشتر ثبت معنوی - ملی شده است.

2 اثر معنوی شوشتر ثبت ملی شد

مجتبی گهستونی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در شوشتر اظهار داشت: ثبت این 2 اثر معنوی در حوزه عاشورا و محرم افتخاری برای مردم این شهرستان است.

وی درباره مشخصات این آثار گفت: یکی از این 2 اثر به نام «نخل مقوم حسین» امامزاده‌ای در خیابان شهید رجایی شوشتر است که سابقه طولانی داشته و همه ساله در ایام محرم آیین خاصی برای جابه‌جایی این نخل برگزار می‌شود و به این دلیل این اثر به ثبت ملی رسیده است.

این فعال میراث فرهنگی خاطرنشان کرد: آیین «سه روزه امام حسین» نیز در شوشتر به ثبت ملی رسیده که در نوع خود در آیین‌های عاشورایی کشور بسیار بدیع است.

گهستونی با اشاره به نحوه برگزاری این آیین در ایام محرم تاکید کرد: مردم شوشتر دو روز پس از عاشورا که بر اساس مقاتل، روزی است که قوم بنی اسد برای تدفین پیکر شهدای دشت کربلا اقدام کرده‌اند، آیین تعزیه‌خوانی و شبیه‌خوانی در امامزاده عبدالله شوشتر برگزار می‌کنند که این آیین به نام «سه روزه امام حسین» به ثبت ملی رسید.

وی با اشاره به سابقه این آیین، خاطر نشان کرد: این آیین در شوشتر سابقه طولانی دارد و به این دلیل برای ثبت در همایش مازندران پیشنهاد شد که مورد موافقت قرار گرفت.

این دوستدار میراث فرهنگی با اشاره به اینکه آیین‌های بسیار زیادی در عزاداری امام حسین (ع) در خوزستان وجود دارد، تاکید کرد: باید برای احیا و ماندگاری این آیین‌ها در ردیف آثار ثبت شده ملی تلاش کرد.

به گزارش خبرگزاری فارس، شهرستان شوشتر سنتی‌ترین عزاداری‌های امام حسین (ع) را در خوزستان برگزار می‌کند و به این دلیل در میان پنج اثر ثبت شده آیین‌های محرم از خوزستان، دو اثر به شوشتر اختصاص داشته است.

انتهای پیام/72006/ب/گ1003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول