اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

گزارش فارس از نقد مستند «مینور/ماژور»

این فیلم ناامیدانه نیست

خبرگزاری فارس: در «به تماشای مستندی دیگر» سینما مهتاب ،فیلم «مینور/ماژور» ساخته علیرضا رسولی‌نژاد، به نمایش در آمد.

این فیلم ناامیدانه نیست

به گزارش خبرگزاری فارس از قزوین، در این جلسه پس از نمایش فیلم، جلسه پرسش و پاسخ با حضور کارگردان فیلم و ابوالفضل سروش مهر (مستند ساز) به عنوان مجری و کارشناس برگزار شد.

در ابتدا علیرضا رسولی‌نژاد فیلم خود را یک فیلم تجربی پست‌مدرن معرفی کرد و گفت: خطری که این گونه از فیلمسازی را تهدید می‌کند، این است که فیلمساز هر آنچه را که دوست دارد، بی‌ربط و باربط بگوید و نهایتا همه چیز را به حال خود را رها کند، کسی که این گونه از سینما را بر می‌گزیند، باید آمادگی شنیدن هر نقدی از سوی مخاطب را داشته باشد.

رسولی‌نژاد اضافه کرد: این فیلم پست‌مدرن به دنبال گمگشتگی است‌، در 11 اپیزود از بسیاری چیزها می‌گوید، تصویر نشان می‌دهد و نهایتا هم به جایی نمی‌رسد و این در تأیید ایده ابتدایی کار است، یعنی گم شدن.

سازنده فیلم «مینور/ماژور» به حضور پررنگ راوی در کارش اشاره کرد و گفت: ایده راوی از ابتدا در ذهنم بود و به دنبال یک صدای خاص و مرموز بودم و نریشن کار هم برای این جنس صدا نوشته شد.

رسولی‌نژاد اضافه کرد: راوی در طول 80 دقیقه با تم گم شدن بازی می‌کند، به حوزه‌های مختلف و به هر جایی که دلش می‌خواهد می‌رود، حضور آدم‌های مختلف در فیلم و صحبت با آنها نه درباره موضوع واحد و مشخص بخشی از هویت همین راوی است.

وی افزود: این آدم‌ها جهان راوی را مشخص می‌کنند، جهانی که او برای خودش ساخته و در آن زندگی می‌کند، راوی در این کار هویت خود را با هویت جهانی پیوند می‌زند.

رسولی‌نژاد بافت و فضای کلی کار را وام گرفته از آرشیو و داشته‌های قبلی دانست و تصریح کرد: در طول کار از راش‌هایی که از قبل داشتم استفاده کردم، فیلم‌ها و موسیقی هم که به کار برده شده از کارها و شنیده‌های آشنا برای مخاطب است، زیرا نمی‌خواستم، اطلاعات و داشته‌های راوی بیشتر از مخاطب باشد.

مهمان این هفته به تماشای مستند، زمان زیاد فیلم را از نقص‌هایی دانست که کم شدنش هم خیلی کمکی نمی‌کند.

وی یاد آور شد: این گونه از سینما یا مخاطبش را همان ابتدا از دست می‌دهد و یا اینکه مخاطب ارتباط برقرار کرده و تا پایان همراه فیلم می‌شود.

کارگردان فیلم «مینور/ماژور» ایده ابتدایی این فیلم را برنامه چند سال پیش تلویزیون عنوان کرد که در آن عکس گم شده‌هایی را نشان می‌داد که خانواده‌هایشان به دنبالشان بودند.

رسولی‌نژاد عنوان کرد: آن ایده در انتها به این فیلم تبدیل شد، فیلمی که ناامیدانه نیست و تئوری عجیبی هم پشت آن وجود ندارد.

گفتنی است برنامه به تماشای مستند به همت سایت رای بن مستند و با همراهی انجمن سینمای جوانان ایران دفتر قزوین هر هفته در سینما مهتاب برگزار می‌شود.

انتهای پیام/2667/ق

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول