اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان نکا خبر داد

پیش‌بینی برداشت 62 هزار تن مرکبات از باغات نکا

خبرگزاری فارس: مدیر جهاد کشاورزی شهرستان نکا از پیش‌بینی برداشت بیش از 62 هزار تن انواع مرکبات از باغات این شهرستان در سال جاری خبر داد.

پیش‌بینی برداشت 62 هزار تن مرکبات از باغات نکا

حسن سلیمی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در نکا بیان داشت: با شروع برداشت مرکبات در سطح 4 هزار و 800 هکتار از باغات شهرستان نکا در سال جاری، پیش‌بینی می‌‌شود بیش از 62 هزار تن انواع مرکبات از این باغات برداشت شود.

وی اظهار داشت: از مجموع سطح زیر کشت، 3 هزار و 600 هکتار بارور و یک‌هزار و 200 هکتار نهال است.

سلیمی با اشاره به اینکه تولید مرکبات در سال جاری در مقایسه با سال قبل به علت شرایط آب و هوایی در هر هکتار دو تن کاهش عملکرد داشته است، یادآور شد: این رقم کاهش با توجه به افزایش سه درصدی سطح زیر کشت مرکبات و بارور شدن درختان نهال، کاهش عملکرد محسوسی را نداریم.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان نکا گفت: در این راستا 8 میلیارد ریال تسهیلات به منظور اصلاح و احیای باغات مرکبات از طرح توسعه کشاورزی در اختیار باغداران مرکبات این شهرستان قرار گرفت.

وی همچنین از به زیر کشت بردن اراضی شیبدار مناطق بالادست و هزارجریب نکا بریا باغات و سیاه ریشه خبر داد و اضافه کرد: با تغییر الگوی کشت در اراضی شیبدار، این اراضی شیبدار به باغات موثر تبدیل می‌شوند. 

سلیمی اجرای این طرح را گام مهمی برای حفظ و تثبیت خاک، ایجاد فضای سبز و افزایش تولیدات باغی ارزیابی کرد.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان نکا یادآور شد: نهالکاری و کشت علوفه، کشت مناسب برای زمین‌های شیبدار منطقه است که به منظور اشتغال‌زایی در منطقه مفید است.

سلیمی بر ترویج کشت تلفیقی در میان کشاورزان برای تأمین مواد آلی خاک تأکید کرد و افزود: کشت تلفیقی سبب ایجاد سپهر حفاظتی در برابر وقوع بلایای طبیعی، کاهش فرسایش خاک زراعی، افزایش بهره‌وری آب و کاهش اثر نوسان کم‌آبی و اثر خشکسالی بر تولید محصولات کشاورزی می‌شود.

وی ادامه داد: این طرح با هدف کشت درختان صنعتی و باغی شامل گردو، سیب، گیلاس و سایر گونه‌های سیاه ریشه و همچنین ایجاد کمربند سبز و پیشگیری از رانش زمین در اراضی شیبدار اجرایی شد.

سلیمی تصریح کرد: به منظور ارتقای بهره‌برداری سیستم‌های آبیاری تحت فشار با ایجاد مخزن‌های بزرگ در باغات توصیه می‌شود.

وی افزود: برای آبیاری این باغات و تحت عنوان آبیاری تحت فشار 85 درصد تسهیلات بلاعوض دولت برای اجرای این طرح، اختصاص می‌یابد.

انتهای پیام/ب20/گ1003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول