اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

کشف اشیای مربوط به دوره اشکانیان و ساسانیان+تصاویر

خبرگزاری فارس: پس از اینکه یک کشاورز مینابی در روزهای اخیر محوطه‌ای تاریخی که گفته می‌شود مربوطه به دوره اشکانیان و یا ساسانیان است را از خطر تخریب نجات داد، سئوالاتی پررنگ در باب عدم توجه به میناب در حوزه میراث مطرح شده است.

کشف اشیای مربوط به دوره اشکانیان و ساسانیان+تصاویر

به گزارش خبرگزاری فارس از میناب در مرکز شرق هرمزگان، اشیا، اماکن و بناهای تاریخی به نحوی هویت و پیشینه گذشتگان هر جامعه را تشکیل می‌دهند.

میناب از جمله شهرستان‌های کشور و استان هرمزگان است که سرمایه‌های فراوان تاریخی را در خود جای داده است ولی با وجود بناهای تاریخی و نیز تاریخ کهن میناب که دومین شهرستان هرمزگان نیز محسوب می‌شود هنوز اداره و یا نمایندگی برای میراث فرهنگی در این شهرستان وجود ندارد.

هر ساله در حجم قابل توجهی به بناهای تاریخی و محوطه‌های تاریخی در این شهرستان طبق گزارش‌های مردمی، خسارت وارد می‌آید.

منطقه میناب در زمان اشکانیان به دلیل دسترسی این حکومت به دریا، رونق داشته و زبانزد بوده است.

*جزئیات کشف ظروف تاریخی

کامبیز روشن‌رای از اهالی روستای سرنی میناب به خبرنگار فارس در میناب گفت: در تاریخ 11 آذرماه مشاهده کردم که در فضایی که در روستا معروف به قبرستان قدیمی است یک دستگاه لودر مشغول کار و تسطیح کردن زمین است.

وی افزود: چون از قدیمی‌ها شنیده بودم این قبرستان تاریخی است و خودم هم به میراث فرهنگی علاقه وافر دارم از ادامه کار لودر جلوگیری کردم.

این دوستدار میراث فرهنگی ادامه داد: کسی که به عنوان صاحب کار، راننده لودر را به تسطیح زمین مذکور به کار گرفته بود ادعا کرد که زمین را برای کشاورزی از منابع طبیعی گرفته است.

روشن‌رای اظهار داشت: طی صحبت با راننده لودر و این که تخریب این زمین منع قانونی دارد وی را از ادامه کار منصرف کردم.

وی بیان کرد: طبق گفته راننده لودر 10 ساعت بر روی زمین مذکور کار تسطیح صورت گرفته است.

روشن‌رای با تشریح چگونگی پیدا کردن اشیا تاریخی، افزود: در فرصتی که مشغول صحبت با راننده لودر بودم مشاهده کردم که این اشیا از زمین بیرون زده است.

روشن‌رای ادامه داد: تعدادی از اشیا به واسطه برخورد بیل لودر شکسته و له شده بودند و تعدادی که نیمه شکسته بود را برداشتم.

*علی‌رغم اطلاع به میراث فرهنگی با گذشت چند روز کسی به بازدید محوطه نیامده است

وی ابراز داشت: از آنجایی که در شهرستان میناب اداره میراث فرهنگی وجود ندارد موضوع را از طریق یکی از بستگان به پرسنل یگان حفاظت میراث فرهنگی در میناب اطلاع دادم ولی هنوز هیچ خبری مبنی بر پیگیری در این راستا نشده است.

*مردم روستا ارزش معنوی آثار را می‌دانند

وی گفت: با وجود این که من کشاورزی ساده هستم ولی نسبت به اهمیت اشیا تاریخی واقف هستم و ارزش معنوی آن را می‌دانم.

این کشاورز مینابی در بخش دیگری از این گفت‌و‌گو اظهار داشت: این قبرستان در کنار یک کوره سفالگری قدیمی واقع شده است.

روشن‌رای ادامه داد: حدود پنج سال پیش عده‌ای سودجو و ناشناس در این محل حفاری می‌کردند که بلافاصله به پاسگاه محل اطلاع داده شد.

این کشاورز مینابی عنوان کرد: تا به حال هیچ کارشناس و یا پرسنل میراث فرهنگی به روستای سرنی و بازدید فضاهای تاریخی مراجعه نکرده است.

وی گفت: من انتظار داشتم پس از اطلاع میراث فرهنگی در خصوص کشف این اشیا، بلافاصله پیگیری‌های لازم صورت گیرد.

روشن‌رای در ادامه با بیان این که روستای سرنی آثار تاریخی زیادی دارد، اظهار داشت: در حدود 400 متری جنوب این قبرستان یک قلعه تاریخی که به "قلعه سرنی" معروف است وجود دارد.

روشن‌رای ابراز داشت: حدود 10 الی 15 سال پیش زمانی که بارندگی فراوان بود به هنگام بارش باران مردم به کنار قلعه سرنی می‌رفتند و مهره‌ها و اشیایی که از خاک بیرون می‌آمد را به عنوان وسایل تزیینی بر می‌داشتند.

*در سرنی چندین محوطه تاریخی وجود دارد

مصطفی کریمی از جوانان فعال فرهنگی روستای سرنی نیز به خبرنگار فارس گفت: سرنی روستایی با قدمت بالای تاریخی است.

وی دلیل تاریخی بودن این روستا را وجود آثار تاریخی در گوشه کنار این روستا ذکر کرد و افزود: قلعه سرنی، رشته قنات‌های قدیمی معروف به کِردی (Kerdi)، قلعه کافران، زیارت شه کاوس، پشته بصره، منطقه تاریخی پاکم سوسکی، قلعه رستم و قلعه دختران از آثار تاریخی موجود در روستای سرنی است.

*قبرستان تاریخی به شهرک تبدیل شد

وی اذعان کرد: برخی از این آثار نظیر پشته بصره که آن هم یک قبرستان قدیمی است در سال‌های اخیر برای احداث شهرک توسط بنیاد مسکن تخریب شده است.

کریمی با بیان این که در قدیم بسیاری از باغات مردم سرنی به وسیله رشته قنات‌های موجود در این روستا آبیاری می‌شده، گفت: رشته قنات‌های موجود در سرنی دو سال گذشته به هنگام بارندگی برای مدتی فعال شد و آب در آن جریان پیدا کرد.

*حفاظت از میراث فرهنگی میناب ضعیف است

این فعال فرهنگی، حفاظت از اماکن تاریخی در منطقه میناب را بسیار ضعیف دانست و ادامه داد: بسیاری از آثار تاریخی و باستانی در حال تخریب، نابودی و از بین رفتن است ولی میراث فرهنگی هیچ توجهی به آن ندارد.

*مسئولان در حفاظت از میراث تاریخی به کمک مردم بیایند

وی با اشاره به این مطلب که بارها مشاهده شده عده ای سودجو به وسیله تجهیزات امروزی اقدام به تخریب و کاوش در اماکن تاریخی کرده‌اند، بیان کرد: گر چه توسط مردم از کار این افراد جلوگیری به عمل آمده است ولی انتظار می‌رود که از سوی مسئولان امر نیز در این راستا قدمی برداشته شود.

*وجود درخت یک‌هزار ساله در سرنی

کریمی گفت: در روستای سرنی درخت لور "انجیرمعابد" معروف به لور سرنی وجود دارد که اغلب مردم، عمر آن را به یک هزار سال پیش نسبت می‌دهند.

وی اضافه کرد: لور سرنی در این روستا و روستاهای اطراف از شهرت فراوان برخوردار است به گونه‌ای در اشعار برخی شاعران منطقه نیز به آن اشاره شده است.

این فعال فرهنگی افزود: به گفته برخی قدیمی‌ها بسیاری از مجالس و محافل بزرگان در قدیم زیر همین درخت برگزار می‌شده است.

*توجهی به انجمن میراث فرهنگی روستا نشد

وی بیان کرد: دو سال پیش عده‌ای از جوانان منطقه به صورت خودجوش انجمن حفاظت از میراث فرهنگی روستا را با عضویت شورای اسلامی و چند تن از معتمدان محل تشکیل دادند و برای حمایت بیشتر صورت جلسه آن به میراث فرهنگی استان ارسال شد ولی با گذشت دو سال هنوز از آن خبری نیست.

کریمی افزود: به علت کثرت آثار تاریخی در سرنی استقرار یگان حفاظت در این روستا از نیازهای اساسی است.

*ظروف پیدا شده احتمالا مربوط به دوره‌های ساسانیان و اشکانیان است

شریفه سالاری کارشناس ارشد تاریخ نیز درباره اشیا پیدا شده به خبرنگار فارس گفت: قدمت ظروف سفالی تاریخی بستگی به محل پیدا شدن آن دارد.

وی افزود: بنا بر آنچه یابنده این اشیا ذکر کرده، اگر فضایی که اشیا در آن مکان پیدا شده قلعه و کوره سفالگری به آن نزدیک باشد به احتمال بسیار قوی مربوط به زمان ساسانیان و یا اشکانیان است.

سالاری تصریح کرد: وجود الیاف گیاهی در ظروف، رنگ نخودی شکل و نداشتن لعاب و خشن بودن آنان این احتمال را قوی می‌کند که ظروف مربوط به زمان ساسانیان بوده و در آشپزخانه کاربرد داشته‌اند.

وی ادامه داد: این اشیا عبارت است از تنگ آبخوری، لیوان و کوزه که از دو تکه مجزا و مدور شکل ساخته و بر روی آن چسبانده شده است.

وی گفت: این اشیا از ارزش معنویی بالایی برخوردار هستند.

سرنی روستایی کوهستانی است که جز بخش مرکزی میناب و در 40 کیلومتری مرکز این شهرستان قرار دارد.

============

گزارش از علی ذاکری

============

انتهای پیام/88004/ش/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول