اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

با تجلیل از پیرغلامان اباعبدالله الحسین(ع):

دومین سوگواره نوحه‌های محلی میناب پایان یافت

خبرگزاری فارس: دومین سوگواره چاوش خوانی و نوحه‌های محلی (نشسته) در میناب با تجلیل از پیرغلامان ابا عبدالله الحسین (ع) به کار خود پایان داد.

دومین سوگواره نوحه‌های محلی میناب پایان یافت

به گزارش خبرگزاری فارس از میناب در شرق مرکز هرمزگان رئیس اداره تبلیغات اسلامی میناب جمعه‌شب در آئین اختتامیه دومین سوگواره چاوش خوانی و نوحه‌های محلی در این شهرستان برپایی این سوگواره را اقدامی فرهنگی عنوان کرد و افزود: این عمل برای حفظ سنت عزاداری محلی مفید و سبب حفاظت از آئین دیرینه مردم منطقه در زمینه عزاداری سید الشهدا می‌شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمد بنی‌خزایی با اشاره به برپایی مراسم نوحه خوانی و سوگواری امام سوم شیعیان در دهه نخست محرم، گفت: پاسداشت نام سید و سالار شهیدان در امسال با شور و حرارت بیشتر برگزار شد.

وی در ادامه به آسیب‌های موجود در برخی محافل عزاداری امام حسین (ع) و اهل بیت (ع) اشاره کرد و افزود: با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته و هماهنگی‌های انجام شده با هیئت‌های مذهبی، این آسیب‌ها به شدت کاهش یافته است.

بنی‌خزایی با بیان این که بیش از 80 درصد جمعیت عزادار سرور و سالار شهیدان را در برنامه‌های امسال قشر جوان و نوجوان تشکیل می‌دادند، اظهار داشت: در آئین‌های عزاداری میناب وحدت و انسجام بین هئیت‌های مذهبی قابل ستایش است.

رئیس اداره تبلیغات اسلامی میناب در بخش دیگری از سخنان خود به حضور هئیت‌های مذهبی میناب در هفت شهر دیگر استان اشاره کرد و گفت: پخش زنده عزاداری هئیت‌های مذهبی در مرکز خلیج فارس از دیگر افتخارات این هئیت‌ها در دهه نخست محرم است.

وی همچنین با ذکر حدیثی از معصوم (ع)، بیان کرد: هر مکانی که ذکر مصائب اهل بیت (ع) در آن برپا شود آن مکان حرم اهل بیت (ع) است.

این مسئول مقام و منزلت خادمان و ذاکران اهل بیت (ع) را بالا و رفیع عنوان کرد و افزود: همه بزرگان و مراجع دینی، خدمت و نوکری در دستگاه اهل بیت (ع) را بزرگترین افتخار می‌دادند.

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی بندرلنگه نیز که در این مراسم عنوان میهمان افتخاری حضور داشت در ادامه گفت: در سال 61 هجری واقعه‌ای عظیم و بی‌نظیر در تاریخ رخ داد.

اسماعیل جهانگیری اضافه کرد: در عصر معاصر نیز اتفاقاتی به وقوع پیوست که شباهت‌های فراوانی با وقایع سال 61 هجری داشت.

وی با تشریح ابعاد قیام سید الشهدا، افزود: امام حسین (ع) در عصر و زمانی قیام کرد که اسلام و شعائر آن در معرض نابودی و محو شدن قرار داشت.

جهانگیری هدف از قیام امام سوم شیعیان را احیا دین جدش رسول گرامی اسلام ذکر کرد و ادامه داد: در عصر کنونی نیز فرزندی از سلاله پاک زهرای مرضیه (س) برای حفظ و صیانت از ارزش‌های دین مبین اسلام قیام کرد.

وی با بیان شباهت‌های قیام عاشورا و انقلاب اسلامی ایران اظهار داشت: امام خمینی (ره) با روحیه‌ای برگرفته از جد بزرگوارش در مقابل ظلم، ستم و سلطه نظام طاغوتی ایستادگی کرد.

جهانگیری همچنین افزود: مردم جامعه باید با عمل به تکلیف در مقابل انحرافات ایستادگی کنند و مانع ترویج آن شوند.

این مسئول، حراست و پاسداری از گوهر ولایت و نظام اسلامی را وظیفه آحاد مردم جامعه دانست و گفت: همه باید فارغ از سلایق سیاسی و حزبی از ارزش‌های اسلامی حفاظت و صیانت کنند.

در این مراسم از 46 گروه نوحه‌خوان، 46 نفر چاوش خوان و 11 نفر از پیرغلامان اباعبدالله الحسین (ع) تجلیل به عمل آمد.

همچنین محمدرضا اعتمادی، علی رنجبری و مهرداد گل‌پرا به عنوان جوان‌ترین مداحان و چاوش خوانان شرکت کننده تجلیل شدند.

دومین سوگواره چاوش خوانی و نوحه‌های محلی نشسته در میناب به میزبانی هئیت مذهبی حضرت ابوالفضل (ع) روستای کنارترش برگزار شد.

در این سوگواره که طی دو روز و با حضور بیش از یک هزار نفر از ذاکران و خادمان اهل بیت عصمت و طهارت (ع) برگزار شد، 46 گروه نوحه خوان به همراه 46 نفر از چاوش خوانان از 46 روستا از بخش‌های مرکزی و بندزرک به اجرای برنامه پرداختند.

نوحه‌های نشسته یکی از آئین‌های عزاداری مردم میناب در رثای ائمه هدی به ویژه امام سوم شیعیان است.

لازم به یادآوری است که اکثر اشعار نوحه‌های میناب متعلق به شاعران بلند آوازه نظیر حسینعلی قضایی، مسیحا،مداح و ذاکر است که بیش از 200 سال پیش سروده شده و هنوز از تازگی و طراوت و محتوا برخوردار هستند.

------------------------

گزارش از علی ذاکری

------------------------

انتهای پیام/88004/خ/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول