اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون میراث فرهنگی کشور:

ورزش پهلوانی ثبت جهانی شد

خبرگزاری فارس: معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با بیان اینکه افتخار این سازمان ثبت جهانی آیین تعزیه و قالیشویان مشهد اردهال است گفت: آیین ورزش پهلوانی ثبت جهانی شد.

ورزش پهلوانی ثبت جهانی شد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس از شهرستان محمودآباد، مسعود علویان‌صدر صبح امروز در ششمین اجلاس سراسری شورای عالی ثبت کشور در مجتمع آموزشی ورزشی نفت این شهرستان بیان داشت: یکی از مهم‌ترین مسائلی که سازمان میراث فرهنگی تلاش می‌کند هر اثری که به نام حضرت ابا عبدالله الحسین (ع) باشد را بشناسد، تحقیق کند و تمام اندیشه‌هایی که در این عرصه مطرح بوده است در حافظه ملی ثبت کند.

معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور تصریح کرد: برگزاری این اجلاس نیز در همین راستا است و تلاش می‌کنیم آثار ارزشمند ارائه شده را به ثبت برسانیم.

وی تصریح کرد: حادثه عظیم عاشورا به عنوان یک ارزش بستری برای حرکت است و به عنوان یک جریان فکری نه تنها در کشور بلکه در جهان اثرگذار است.

علویان‌صدر با بیان اینکه همه موظف هستیم تا این جریان را برای همگان تبیین کنیم گفت: نقش علما و نخبگان کشور در این راستا بسیار حائز اهمیت است.

وی فرهنگ کشورمان را آمیخته با ارزش‌های متعالی اسلامی و انسانی دانست و اظهار داشت: تلاش می‌کنیم پایه زندگی خود را بر پایه این ارزش‌ها بنا کنیم و از آن به عنوان شاخص‌های اصلی زندگی استفاده کنیم.

معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور خاطر نشان کرد: باید این ارزش‌ها را نسل به نسل بارور کنیم و این میراث فرهنگی را به آیندگان انتقال دهیم.

وی تاکید مقام معظم رهبری مبنی بر شهرسازی اسلامی را بسیار ارزشمند توصیف کرد و گفت: وقتی شهرسازی در مفاهیم ارزش‌های اسلامی بسترسازی شود، مساجد ما به عنوان نگین جهان اسلام مطرح می‌شود.

علویان‌صدر هدف از برگزاری این اجلاس را شناسایی ارزش‌های اسلامی و تبیین آنها دانست و گفت: هزاران سال است مردم ایران با این تفکر بزرگ شده‌اند و وظیفه ماست تا آن را به آیندگان خود منتقل کنیم.

وی ارزش‌های اسلامی را ارزش‌آفرین برای انسان‌ها عنوان کرد و افزود: ارزش‌های انسانی مبتنی بر ارزش‌های اسلامی احترام به انسان و اندیشه‌های انسان‌ها را قائل می‌شود و این برگرفته از رسالتی است که اسلام به ما عنایت کرده است.

معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور با اشاره به اینکه پیام امام حسین همان گفتمان عشق بود، تصریح کرد: قیام سیدالشهدا فقط به جهان اسلام محدود نیست، بلکه در تمام دنیا شاهد حضور این اندیشه الهی هستیم.

وی عشق به اباعبدالله را در وجود تمام انسان‌های آزاده دنیا جاری دانست و افزود: ارزش‌های معنوی بهترین فرصت برای همگرایی و انسجام اسلامی است.

علویان‌صدر هویت‌آفرینی را یکی دیگر از دستاوردهای ارزشمند قیام امام حسین دانست و گفت: این مقوله بر مبنای هویت اسلامی شکل گرفته است و هویت جوانان ما را بیدار می‌کند و خودباوری و اعتماد را به جوانان انتقال می‌دهد تا منتقل‌کننده فرهنگ عاشورایی باشند.

معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور ادامه داد: درست است که این سنت جاودان مربوط به تاریخ گذشته است، اما فرهنگی جاودانه‌ است و هر روز نو می‌شود و پاسخگوی نیاز روز جامعه است و باید مفاهیم جدیدی به آن اضافه شود.

وی با بیان اینکه فرهنگ در گذر تاریخ فراموش نمی‌شود و متعلق به گذشتگان نیست، اذعان داشت: فرهنگ عاشورایی به واسطه اینکه فرهنگ زندگی است، همیشه زنده بوده و خواهد بود.

علویان‌صدر افزود: اما باید مراقب باشیم که مفاهیم خرافی در این عرصه ورود پیدا نکند.

وی ارزش‌های عاشورایی را مربوط به دولت‌ها ندانست و ابراز داشت: مردم با عشق به امام حسین عرض ارادت می‌کنند و این سرمایه عظیم میراث و معنوی و اسلامی ایرانیان است و به عنوان سرمایه‌ای بزرگ باید ثبت شود.

معاون میراث فرهنگی کشور ثبت تعزیه در عرصه جهانی را افتخار بزرگی برای این سازمان عنوان کرد و افزود: گام دوم در ثبت آیین‌های سنتی مذهبی ایران، آیین ورزش پهلوانی است و در همین راستا مراسم ارزشی قالیشویان مشهد اردهال نیز به ثبت جهانی رسید.

علویان‌صدر در پایان ابراز امیدواری کرد: با حضور روحانیون و اساتید و نخبگان در این اجلاس بتوانیم آیین‌های ارزشمندی از سراسر کشور را به ثبت برسانیم.

انتهای پیام/86013/ب/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول