اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

امام جمعه یزد:

وجود برخی مشکلات در زندگی ریشه در بی هدفی دارد

خبرگزاری فارس: نماینده ولی‌ فقیه در استان و امام جمعه یزد گفت: سبک زندگی امروز در دنیای ما و غرب گرفتار مشکلاتی است که همه این مشکلات از بی‌هدفی در زندگی سرچشمه می‌گیرد.

وجود برخی مشکلات در زندگی ریشه در بی هدفی دارد

به گزارش خبرگزاری فارس از یزد، آیت‌الله محمدرضا ناصری در خطبه‌های این هفته نمازجمعه یزد گفت: مقام معظم رهبری در سفر خود به خراسان‌شمالی، مطالبی را در مورد سبک زندگی مطرح کردند که این امر نشان از اهمیت شیوه زندگی در کمال انسانی است.

وی افزود: سبک زندگی امروز در دنیای ما و دنیای غرب گرفتار مسائل و مشکلاتی است که همه این مشکلات از بی‌هدفی در زندگی سرچشمه می‌گیرد چراکه افراد به‌ویژه در جوامع غربی نمی‌دانند در نهایت زندگی آنها چه خواهد بود.

ناصری یادآور شد: نظر جوامع غربی و هدف آنها در زندگی فقط این است که جوامع دیگر را زیر سلطه خود درآورند که البته با این وجود‌ درمانده شده‌اند و نمی‌دانند برای اصلاح امور خود باید چه کنند.

وی عنوان کرد: اما اسلام و قرآن برای زندگی ما هدف مشخص کرده و هدف ما رسیدن به کمال انسانی، خدا و نور مطلق است و همه ما می‌خواهیم به زندگی جاویدان خدایی برسیم.

امام جمعه یزد تأکید کرد: برای اینکه به این هدف دست پیدا کنیم، باید برای رسیدن به آن برنامه‌ریزی کنیم.

ناصری خاطرنشان کرد: اگر اندیشه ما الهی و خدایی باشد اما سبک زندگی ما غربی، در تضاد خواهیم بود که متأسفانه اکنون فرهنگ بسیاری از ما غربی و آموزش‌های ما نیز در همین راستا است.

وی تصریح کرد: کودکان ما از زمانی که وارد مدرسه می‌شوند تا زمان فارغ‌التحصیلی، یک سبک غربی را طی می‌کند مگر اینکه در زندگی،‌ خود بر روی مسائل شرعی و سبک زندگی اسلامی کار کند تا بتواند به خدا و کمال انسانی برسد در غیر این صورت اگر رها شود، به شهوت و بی‌دینی می‌رسد.

ناصری عنوان کرد: سبک‌های آموزشی ما هنوز کاملاً اصلاح نشده و اگر بخواهیم سبک زندگی اسلامی را پیاده کنیم، باید کار بیشتری انجام دهیم.

وی با انتقاد از اینکه مبدأ کار بسیاری از روانشناسان ما در مدارس منابع غربی است، عنوان کرد: این روش‌ها ما را به علم می‌رساند اما به کمال نمی‌رساند و سبک زندگی اسلامی را تحقق نمی‌بخشد.

خطیب جمعه یزد تأکید کرد: اساتید دانشگاه‌ها و علما باید تحولی بزرگ در جامعه ایجاد کنند و این سبک لیبرالیسم که در زندگی اغلب ما حاکم شده را اصلاح کنند.

وی یادآور شد: غربی‌ها هدفشان رسیدن به قدرت، ثروت و عیش و نوش است و در این راستا کارهای بسیاری در دنیا انجام می‌دهند و حقوق بشر را نیز بر اساس سبک زندگی خودشان تعریف کرده‌اند.

ناصری ادامه داد: بر اساس این تعریف، اگر گربه آنها زیر ماشین برود، راننده جریمه می‌شود اما اگر این همه انسان در افغانستان و مناطق دیگر کشته شوند، کسی  جریمه‌ای نمی‌پردازد و از نظر آنها اشکالی ندارد چراکه این امر در راستای قدرت‌طلبی و ثروت‌طلبی آنها است.

امام جمعه یزد همچنین به تشریح حقوق بشر در جوامع مختلف پرداخت و افزود: در هر جامعه‌ای هر فردی برای خود حق و حقوقی دارد و این حقوق متقابل است.

وی با اشاره به قواعد حقوق بشر که بعد از جنگ جهانی دوم در عرض چند ماه تنظیم شد، اظهار داشت: غربی‌ها بر اساس فکر و برداشت‌های خود از زندگی و انسان و بر اساس سبک زندگی خود، قواعد حقوق بشر را تنظیم کردند و امروز شاهدیم که هم سبک زندگی آنها و هم حقوق بشر تنظیم شده توسط آنها برای سایر جوامع بلااستفاده است.

ناصری دین اسلام را کامل‌ترین منشور حقوق بشر دانست و افزود: قرآن و اسلام برای انسان حد و حدود تعیین کرده و این سبک زندگی کاملاً مساوی و مترادف با عدالت و آزادی است.

امام جمعه یزد در بخش دیگری از سخنان خود با تبریک روز 16 آذر به عنوان روز دانشجو، دانشجویان را منشأ تحولات فکری، علمی، سیاسی و ... خواند و بر افزایش بصیرت در میان این قشر تأکید کرد.

انتهای‌پیام/2464/م/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول